Frans-Willem de Kloet: Lepší služby vrátí UPC do zisku

Frans-Willem de Kloet

Frans-Willem de Kloet Zdroj: Anna Vackova/E15

Největší kabelový operátor v Česku UPC spustil v posledních měsících i interaktivní videotéku Horizon, začal nabízet sledování televize přes mobilní zařízení Horizon Go a lidem s předplaceným internetem umožní zdarma využívat sdílené sítě u dalších klientů UPC. „Dostal jsem úkol změnit priority podnikání UPC v Česku i přístup ke klientům. To je také základ pro to, abychom se znovu stali ziskovými,“ říká šéf společnosti Frans-Willem de Kloet.

E15: Mateřská firma vás loni v lednu vyslala do čela UPC v Česku. V čem spočívá nová strategie firmy?

Stojí na čtyřech pilířích. Prvním je, že se snažíme vše pro naše klienty zjednodušit, ať už je to portfolio služeb či jednání s námi. Zadruhé chceme tradiční služby rozšiřovat o přidané hodnoty, jako je například videotéka Horizon nebo sdílená wi-fi, které říkáme Wi-Free. Třetím pilířem je péče o zákazníka – například nyní už máme technickou podporu pro zákazníky přístupnou 24 hodin denně sedm dní v týdnu.

Čtvrtým pilířem je zlepšování našich služeb, ať už jsou to sítě nebo kvalita našich techniků, kteří naše služby klientům zavádějí. To vše dohromady by mělo – a máme důkazy, že to tak funguje – přinášet lepší zkušenost pro zákazníky. Což se bude odrážet v tom, že nás nebudou opouštět a zůstanou u nás. Máme ale i plán zaměřený dovnitř naší společnosti, který se týká firemní kultury. To jsou hlavní úkoly, s nimiž jsem byl vyslán do České republiky.

E15: V minulosti přitom byla právě UPC kritizována za přístup ke klientům. Například pokud chtěl někdo od UPC odejít, musel na vlastní náklady složitě posílat pojištěné set-top boxy či modemy někam do Nymburka, v roce 2013 dostala UPC pokutu milion korun za klamavou reklamu...

Ano, to je pravda. To je přesně důvod, proč usilujeme o změnu. Již nyní je mnohem snazší, aby se s námi zákazník rozešel. Příklad máte hned dole v recepci (v sídle UPC v pražských Nuslích – pozn. red.), kde jsme vybudovali klientské centrum, ve kterém lze zařízení osobně odevzdat.

Síť míst, na nichž to bude možné, se bude rozšiřovat. To je ten způsob, jak učinit naše služby pro zákazníky snazší. Chyby v minulosti si uvědomujeme, ale to změnit nemohu – mohu změnit jen budoucnost.

Ke službám UPC má přístup 1,4 milionu ze zhruba čtyř milionů českých domácností. Potenciál tady stále je. Během tří let chceme přidat dalších 300 tisíc domácností

E15: Před příchodem do Prahy jste působil přímo v mateřské Liberty Global jako ředitel Business Services a měl na starosti mimo jiné hlasové, datové a internetové služby a hosting. Znamená to, že i v tomto by mělo české UPC posílit?

Naše sítě jsme pro potřeby byznysu a podnikatelské sféry v minulosti nepoužívali. První příležitosti se začaly objevovat před třemi čtyřmi lety. Nyní víme, že poptávka o služby za dobrou cenu je, zvláště od malých společností. Malé firmy typicky platí vysokou cenu za stejné služby, které dostávají rezidentní zákazníci.

Snažíme se získávat menší firmy, například prostřednictvím soutěže UPC business Ignite o nejlepší podnikatelský nápad. Vítěz od nás dostane finanční obnos pro další rozvoj (půl milionu korun – pozn. aut.). V porotě přitom zasedají hned dva ministři – Jan Mládek a Pavel Bělobrádek. Chceme v České republice dělat byznys, ale chceme jí také něco vracet.

E15: Už jste zmínil ziskovost – faktem je, že UPC v Česku se od roku 2007 potýká se ztrátami, které dosáhly až téměř tří set milionů korun jako v roce 2010. Jak se k ziskovosti vrátit? Snižováním nákladů, či získáváním nových klientů, což je ale těžké, protože jste jedničkou na trhu a máte jich kolem 600 tisíc?

Ano, mým úkolem je vrátit UPC v Česku do zisku. Je to úkol dlouhodobý. Splnit jej mohou prostřednictvím toho, co už jsem zmínil, to znamená vylepšením našich služeb a nabídkou přidaných hodnot. Samozřejmě půjdeme cestou i snižování nákladů. Jedním z příkladů je vytváření středoevropské struktury v UPC. To znamená, že některé věci můžeme provozovat centralizovaně, a tím může dojít ke zlevnění provozu v jednotlivých zemích daného regionu.

E15: A noví klienti?

V plánu máme také zvýšit částky směřující na investice, na které dáváme průměrně dvacet procent našich výnosů ročně. V tom je započítána i snaha o další expanzi, co se týče zákazníků. K našim službám má přístup celkem 1,4 milionu domácností, téměř 600 tisíc jich skutečně využívá. Domácností je ale celkem v Česku téměř čtyři miliony, takže tam potenciál je.

E15: Kam ještě budou investice směřovat?

Například do údržby sítí a zvyšování jejich rychlosti. Zadruhé do nových platforem jako například Horizon, tedy obecně řečeno do celé naší nabídky. A jedním z trendů je také výměna koncových zařízení jako jsou modemy či set-top boxy za novější a lépe vybavené.

Například loni jsme vyměnili klientům staré modemy za nové, což umožňuje vyšší rychlost internetového připojení pro ty, kteří si to vyžádají. V současné době také vyměňujeme staré set-top boxy pro televizní vysílání za nové a lepší, což jim umožní využívat nové služby, jako je právě Horizon s videotékou My Prime.

E15: Kolik nových domácností by chtěla UPC napojit na své sítě?

Současný plán je přidat dalších 300 tisíc domácností během následujících tří let. Plán se ale možná bude měnit a číslo se ještě může zvýšit. Ale i tak je to poměrně významné číslo, když si vezmete, že nyní jich máme 1,4 milionu.

E15: Jak to chcete udělat? Rozšířením optických kabelových sítí, nebo akvizicemi dalších lokálních hráčů, kterých UPC v minulosti koupila celou řadu?

Hlavní je organické rozšiřování, tedy to kopání a kladení kabelů. Nevyhýbáme se ani dalším akvizicím, ale to je něco, co je trochu navrch. Ano – pokud bychom měli získat deset tisíc nových domácností, tak místo toho lze také investovat peníze tak, že koupíme malou společnost, která jich tolik má.

Frans-Willem de KloetFrans-Willem de Kloet|Anna Vackova/E15

E15: Probíhají aktuálně nějaká jednání?

Ano, probíhají. Ale samozřejmě vám nemohu říct nic bližšího.

E15: Ve kterém regionu?

Týkají se všech regionů.

E15: Kolik lidí má nyní možnost využívat televizní videotéku Horizon a kolik Horizon Go pro mobilní zařízení? A kolik lidí by to mělo mít podle vašich plánů na konci roku?

U služby Horizon by to během tří měsíců mělo být 150 tisíc zákazníků, kteří k tomu mají naše vhodné set-top boxy. Do konce roku by to mělo být více než 60 procent klientů. Pokud jde o Horizon Go, tam je to trochu jiné – máme nyní 70 tisíc stažení aplikace Horizon Go, přičemž 40 tisíc lidí ji pravidelně týdně využije.

Je to úspěch a jsem příjemně překvapen, v jaké míře zákazníci tyto služby používají. Můžeme tak konkurovat zemskému televiznímu vysílání, které je zdarma. Zákazník tak může získat to, o čem stále hovořím, tedy zkušenost – a když je dobrá, tak je za tyto služby ochoten zaplatit.

E15: Chystáte do budoucna nějakou službu, která třeba není zatím ani v testovací fázi?

V oblasti televizního vysílání vyvíjíme služby týkající se cloudů (hromadných datových úložišť mimo zařízení klientů – pozn. red.). Pak bude mít člověk možnost nahrávat si své programy do cloudu. Přístup k nim pak bude mít nejen doma, ale třeba i na letišti, kde si je bude moci stáhnout do mobilu či jiného zařízení a přehrát tam.

To je další krok, další varianta. Další chystanou službou je možnost sledování pořadů zpětně v čase. A samozřejmě se snažíme dále zvyšovat počet programů ve vysokém rozlišení (High Definition, HD). Nyní jich máme 41, což je nejvíce mezi kabelovými operátory, konkurence jich mívá třeba jen polovinu. Také ve videotéce je už většina titulů v HD. A také plánujeme, že HD programy budeme přidávat i do Horizon Go pro mobilní zařízení.

E15: A v případě internetu?

Pokud jde o internet, vidíme poptávku zejména po zvyšování rychlosti připojení. Snažíme se ji například naplnit tím, že zavádíme stále lepší koncová zařízení (modemy), takže pak lidé budou mít možnost připojit se k wi-five větší části svého domu či bytu než nyní.

S tím souvisí i projekt Wi-Free, který testujeme v Plzni a v létě ji rozšíříme po zbytku republiky. To je služba, kdy přístup k internetu má nejen dotyčný, ale i další členové rodiny nebo přátelé, kteří třeba přijdou na návštěvu. Wi-Free bude zdarma dostupná ve všech dvanácti evropských zemích, kde jsou naše pobočky, dále v Chile a Portoriku a do budoucna i ve Spojených státech.

Frans-Willem de Kloet (47)
Vystudoval Amsterdamskou univerzitu. Má více než dvacetileté zkušenosti s rozvojem nových byznysů v oblasti mezinárodního IT a telekomunikací. Generálním ředitelem UPC ČR se stal loni v lednu. Předtím byl zodpovědný za firemní (B2B) trh mateřské společnosti UPC ČR, firmy Liberty Global v Evropě. Předtím pracoval ve společnostech Hewlett Packard a MCI/Verizon.