I Muskově Tesle dokážeme leccos prodat, věří šéf Motoru Jikov Miroslav Dvořák

Generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group Miroslav Dvořák

Generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group Miroslav Dvořák Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group Miroslav Dvořák
Generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group Miroslav Dvořák
Strojírenská a slévárenská výroba Motor Jikov
Strojírenská a slévárenská výroba Motor Jikov
Strojírenská a slévárenská výroba Motor Jikov
23 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Český automobilový průmysl se chystá na nástup elektromobility. Pokud by ovšem transformace proběhla tak rychle, jak navrhuje Evropská komise, řada firem by přišla o všechno, varuje spolumajitel strojírenského holdingu Motor Jikov Miroslav Dvořák. „Kdyby nám dnes řekli, že za deset let pojedeme jen v elektromobilech, tak by náš byznys zhubl na polovinu. Ze dvou miliard na jednu. Propustil bych polovinu z 850 zaměstnanců,“ říká. Podnik se proto začíná soustředit na díly nezávislé na druhu paliva a věří, že i americké Tesle dokáže leccos dodat.

Firmy bojují s covidovou a inflační krizí v kombinaci s narušenými dodavatelskými řetězci. Jak přežíváte vy?

Jsme zvyklí na krize vyvolané poklesem poptávky do patnácti procent, například na tu po roce 2008. Té bychom se uměli postavit, je předvídatelná. V současné krizi ale neumíme chodit. Paradoxně jsou dnes daleko stabilnější naše obchody se Spojenými státy, kam vyvážíme díly pro golfové vozíky, než dodávky evropským automobilkám. Hapruje pouze kontejnerová námořní doprava, její zdražení jde ale za naším odběratelem.

Kvůli nedostatku dílů se jen v Česku letos nevyrobí tři sta tisíc aut, firmám podle Sdružení automobilového průmyslu chybí až 260 miliard korun. Pociťujete výpadek i vy?

Zatím máme štěstí, že dodáváme díly pro velká auta, například do vozů Scania a MAN. V případě osobních automobilů jde o díly do vozů s vyšší přidanou hodnotou, tedy dražší vozy s vyšší marží, jejichž výroba se nezastavila. Mám ale obavu, že se všechny automobilky aktuálně předzásobují díly. Aby měly z čeho vyrábět, až budou mít dnes nedostatkové čipy. Jsme na konci dodavatelského řetězce a je možné, že na současné výpadky výroby doplatíme v době, kdy čipy budou.

Šéf Škoda Auto Thomas Schäfer v rozhovoru pro deník E15 řekl, že automobilka nezvyšuje tlak na ceny dodavatelů a snaží se najít společnou cestu. Můžete to potvrdit?

Do Škodovky nedodáváme, automobilky ale celkem chápou naši situaci, skutečně tlak nehrotí. Převládá u nich obava, aby vůbec měly z čeho dělat. Jsou v tísni a celý dodavatelský řetězec se jim úplně rozpadl. Sdružení automobilového průmyslu, jehož jsem viceprezidentem, má jasnou strategii pro budoucnost, jejíž jedna část hovoří jasně o mixu všech pohonů – elektro, vodík, CNG, LPG, hybridy. Škoda Auto je hlavním propagátorem elektromobility v ČR, všichni ale vědí, že je pouze realizátorem politiky mateřského Volkswagenu, který je pro změnu pod tlakem celoněmeckého příklonu k zelené politice. Výsledkem je pak Green Deal nebo návrh Evropské komise Fit for 55 (jenž mimo jiné navrhuje zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035, pozn. red.).

Čím si vysvětlujete, že automobilky nekladou viditelný odpor vůči evropské zelené politice, která vynucuje velmi rychlou transformaci autoprůmyslu?

Obrovskými penězi, kterými Německo podporuje tamní koncernové automobilky. Výrobci dostávají tolik finančních prostředků, že jim nic jiného nezbývá. Je správně, že svět míří k ekologizaci, musí to být ale evoluce a ne revoluce. 

Co by znamenalo pro české dodavatele, jako je Motor Jikov, pokud by Evropa skutečně opustila prodej nových aut se spalovacími motory do roku 2035?

Už jsme si to spočítali. Kdyby nám dnes řekli, že za deset let pojedeme jen v elektromobilech, tak by náš byznys zhubl na polovinu. Ze dvou miliard na jednu. Propustil bych polovinu z 850 zaměstnanců. Stejně by museli postupovat naši dodavatelé. Řada firem by přišla o všechno. Plastykárny produkující nádrže by spadly na nulu. Zvažujeme proto zavedení úplně odlišných nových typů výrob. Snažíme se dělat díly imunní vůči druhu paliva v autech: alternátory či generátory. Ročně proinvestujeme na sto milionů. Hledáme nové trhy, jaké zakázky by pro nás byly vhodné. Hodilo by se nám, kdyby se šlo více vodíkovou či obecně hybridní cestou. V těchto vozech je více dílů - naší optikou více zakázek. Celý problém je právě o načasování transformace autoprůmyslu. Dodavatelé nejsou na tuto situaci připraveni a budou mít veliké problémy. A další věcí je covidová pandemie, která vysála ze všech států hodně peněz a jsem přesvědčen, že na takzvanou transformaci nejen autoprůmyslu, ale ani energetiky svět mít nebude.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!