Jestli pro nás kauza Rath dopadne špatně, bude to znamenat ohrožení tří tisíc pracovních míst, říká Aleš Gothard z Metrostavu

Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge

Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge
Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge
Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge
Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge
Aleš Gothard, ředitel Divize 5 stavební firmy Metrostav a společnosti Metrostav Norge
7
Fotogalerie

Tuneláři z Metrostavu vyrazili ve skandinávských zemích za 14 let více než 35 kilometrů tunelů a chystají se na další. I tamní výběrová řízení však ovlivňují korupční kauzy Metrostavu, které se v Česku řeší už osm let. „Dokonce jsme už museli situaci objasňovat zástupcům firmy, která měla na jedné z našich staveb působit v roli subdodavatele,“ říká Aleš Gothard, jenž od loňského listopadu řídí v Metrostavu Divizi 5, která se zabývá zejména ražbami tunelů. Zároveň je předsedou představenstva nové dceřiné společnosti Metrostav Norge.

Kdy a jak vznikl nápad, že se ryze český Metrostav bude ucházet o zakázky v zemích na severu Evropy?

Všechno začalo v roce 2006, těsně před mým příchodem do Metrostavu. Byla to prozřetelnost tehdejšího managementu, který – přestože na místním trhu bylo ještě dost zakázek – se snažil expandovat a poznat jiné technologie ražby, než jaké se používaly v Česku. Šlo o metodu Drill & Blast, navrtej a střel, pomocí níž jsme potom realizovali většinu skandinávských zakázek.

Proč prozřetelnost?

Prozřetelnost říkám proto, že v současné době je projektů, kterých se můžeme v oboru ražby účastnit, na českém trhu velmi málo. V posledních letech se dokonce blíží k nule. Takže díky skandinávským zakázkám jsme byli schopni udržet tunelářské odborníky a pokračovat v práci.

Co severské aktivity Metrostavu přinesly?

Osvojili jsme si nové technologie a postupy a dneska jsme v Evropě jednou z mála firem, která zvládá všechny tři základní konvenční metody ražby tunelů. Také jsme nemuseli masivně propouštět. Samozřejmě ale ne všichni chtějí pracovat na zmrzlém severu.

Jaká díla jste za čtrnáct let působení ve Skandinávii vytvořili?

Po první zkušenosti s projektem Hédinsfjardargöng při ražbách tunelů Siglufjördur a Ólafsfjördur v letech 2006–2010 na Islandu jsme aktivity rozšířili do Finska. Poté jsme se vrátili na Island, který se začal vzpamatovávat z katastrofálních následků finanční krize. Tam jsme realizovali několik projektů a pronikli jsme i do Norska.

Od roku 2006 do dnešních dnů jsme ve skandinávském prostředí vyrazili již 35 kilometrů tunelů a postavili i další díla. Například 730 metrů dlouhý most přes fjord na takzvané Lososí stezce a další železobetonové konstrukce. Také jsme razili metro v Helsinkách, kde jsme si poprvé vyzkoušeli ražbu pod mořem.

Hned v první zakázce na Islandu jste narazili na problémy. O co tehdy šlo?

Měli jsme podepsaný kontrakt v islandských korunách a ty během krize, která na Islandu začala v roce 2008, výrazně devalvovaly. Islandská ekonomika je totiž malá ekonomika a krize ji zasáhla velmi tvrdě. Bohužel veškeré materiály nutné pro stavbu se dovážely z Evropy, a tudíž platily v jiné měně, což nás hodně zasáhlo. Takže jsme potom opravdu zvažovali, zda vůbec na severu zůstat, nebo ne.

Druhým neočekávaným aspektem projektu byl fakt, že jsme narazili na velice nepříznivé hydrogeologické podmínky. Při ražbě jsme se potýkali s intenzivními přítoky ledové podzemní vody, která byla pod vysokým tlakem, až 28 barů. To výrazně zpomalilo postup práce a sanace těchto přítoků se musela provádět injektáží pomocí speciálních polyuretanových materiálů. Cement nešlo v takto studené vodě používat vůbec. Investor sice vícenáklady zaplatil, ale jednání trvala dlouho a islandská koruna mezitím ztratila na hodnotě.

Co vás přimělo zůstat a soutěžit o další náročné zakázky?

Na Islandu jsme si dokončením prvního tunelu udělali velmi silnou referenci, dobré jméno, že zvládneme ražbu i v těch nejnáročnějších podmínkách a neutečeme.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!