John Acton: Doručovatelský byznys zachránily v krizi on-line nákupy

* E15: Jaký byl letošní rok ve vašem oboru? Projevují se už nějak chmurné vyhlídky evropských ekonomik?
Začnu trochu zeširoka. Před první krizí v roce 2008 objem zásilek v Evropě neustále a konstantně rostl dvakrát rychleji než HDP. Takže když například HDP rostl o dvě procenta, množství zásilek se zvyšovalo o čtyři procenta ročně. Krize začala v roce 2009 a my jsme pozorovali přesně stejný trend, ale v opačném gardu. Pokud HDP klesl o procento, počet dodávek se snížil o dvě procenta. Ale my jsme během předchozích deseti let nikdy nezaznamenali negativní efekt.
* E15: A jak to tedy vypadá letos s objemy zásilek?
Letošek je velmi dobrý, ať už mluvíme o celém trhu, nebo pouze o DPD. Trh v Evropě, zdá se, roste zhruba o čtyři procenta, růst v síti DPD se blíží deseti procentům. Nikdo ale neví, co se stane příští rok. Situace v Evropské unii a eurozóně je velmi složitá, jsou problémy Řecka, Itálie, Španělska. Takže nikdo neví, co se bude příští rok dít.
* E15: Pozorujete nějaké rozdíly mezi trhy jednotlivých zemí, nebo je to v celé Evropě podobné?
Východní Evropa byla krizí méně zasažena než západ kontinentu.
* E15: Českou republiku počítáte do východní Evropy?
Ano. Polsko, Česká republika, Slovensko vykazují kontinuální růst. Každý trh je ale jiný. Záleží to velmi na tom, co je motorem té které ekonomiky. Například ve Velké Británii je to finančnictví a pojišťovnictví, jejichž produkty těžko dáte do balíku. Naproti tomu jiná je situace v Německu, jež je svým způsobem výrobním srdcem Evropy.
Balík jako balík
* E15: Lidé z vašeho byznysu tvrdí, že mezi zákazníky v posledních letech výrazně roste podíl soukromých osob. Platí to?
Ano. Jsou to dvě věci. Segment B2B, tedy například dodávky do kamenných obchodů, přinejlepším stagnuje, v mnoha zemích ve srovnání s předkrizovým rokem 2007 dokonce výrazně klesl. Příkladem jsou Španělsko, Irsko nebo Portugalsko. Na druhé straně B2C, což dnes představuje hlavně zákazníky internetových obchodů, výrazně roste. A to téměř ve všech evropských zemích.
* E15: I během krize?
Dobu krize nevyjímaje. Protože když nakupujete on-line, můžete srovnávat zboží podle ceny, hledáte různé slevy a podobně. Jestliže si někdo obvykle kupoval šaty od Hugo Bosse, v krizi možná sáhl v on-line obchodě po Marks & Spencer, ale pro nás je to stále jen jeden balík. Takže říkám upřímně, že odvětví e-commerce zachránil během krize doručovatelský byznys. Internetové nakupování samozřejmě využívají nejen jednotlivci, ale i firmy.
* E15: Jaký podíl má u vaší firmy B2B vůči B2C?
U DPD je přibližně 30 procent doručených zásilek B2C, tedy přímo k soukromému zákazníkovi. Před krizí to bylo méně než deset procent. A příští rok to určitě bude dále růst, to je nepochybné.
* E15: A co když HDP klesne? V České republice už se objevují minusové odhady.
Nevím přesně, co táhne HDP České republiky, jaký je třeba podíl těžkého průmyslu. Náš byznys je závislý především na nákupní náladě spotřebitelů a jejich důvěře v ekonomiku. Kolik peněz ze svého příjmu jsou ochotni utratit, kolik odloží stranou a tak dále. Už jsem to zmiňoval, stále častěji pozorujeme substituci jednotlivých značek. Lidé si třeba místo BMW koupí vůz Ford, ale pro nás je to stále jeden kus.
Nikdo neví, co bude
* E15: Podívejme se tedy na sektor B2B. Jaký je váš odhad pro příští rok?
Těžko říci. Očekáváme, že bude stagnace. V České republice i v celé Evropě předpokládáme, že objem zásilek bude relativně stejný jako letos. Ale může to být i horší. Už teď se dá pozorovat, že vývoj v Evropě může být proti všem předpokladům ještě horší, a lidé prostě nebudou nakupovat a přestanou chodit do kamenných obchodů. A my se budeme muset vypořádat s poklesem. Nebo se může v lednu a v únoru stát, že se naopak nákupní nálada zlepší. Vlastně nikdo neví, tedy já určitě ne.
* E15: Museli jste nějak měnit ceny?
Je to jako v každém jiném byznysu, například v hotelnictví. Když máte více pokojů než hostů, musíte snížit ceny, abyste přiměli lidi v hotelu zůstat. Zasilatelství je přesně totéž. Vezměme třeba PPL, Českou poštu, DPD, DHL, UPS a tak dále, všichni mají stále stejnou kapacitu. Není totiž jednoduché se kapacit zbavit. Stále potřebujeme tu mašinu krmit a nejpřirozenější cestou je snížení cen. Doručování je velmi konkurenční a na cenu citlivý trh.
* E15: Jaký je vlastně váš podíl na evropském trhu?
Jsme evropská dvojka, první je DHL.
* E15: Je to stejné v České republice?
Když pomineme Českou poštu, tak ano. Pokud tedy bereme, že PPL je vlastně DHL. Ve všech evropských zemích patří DPD do největší trojky na trhu. Výjimkou je, myslím, pouze Ukrajina a Benelux.
Ze vzduchu na zem
* E15: Máte za současných ekonomických podmínek pro příští rok nějaké rozvojové plány?
Zcela určitě. Na rozdíl od jiných firem klademe důraz na lokální rozvoj. Je v kompetenci každého místního zastoupení, jakou strategii pro daný trh zvolí a jakou vybuduje firemní infrastrukturu. V letech 2012 a 2013 chceme výrazně investovat do budování nových překladišť a dep po celé Evropě. Není to proto, že bychom očekávali příští rok velký nárůst přepravených objemů, naopak zůstáváme při zemi, ale zároveň se připravujeme na vzdálenější budoucnost. Krize zásadně změnila chování zákazníků. Před krizí byl trh expresních zásilek přes hranice zhruba stejný jako trh klasického doručování. Od krize trh expresních zásilek zásadně klesl. To znamená, že se v Evropě méně zásilek přepravuje letadlem a mnohem více se jich vozí po silnicích. Důvod je jednoduchý, je to pětkrát levnější. Takže za krize došlo k mohutnému přesunu zboží ze vzduchu na zem. A to je naše výhoda, protože vozíme zásilky výhradně po zemi a na rozdíl od konkurence nemáme ani jedno letadlo. Ti, co letadla vlastní, z nich dnes mají bolení hlavy, protože létají poloprázdná. Zatímco konkurenti přemýšlejí, jak změnit byznys model, pro nás to není téma. Navíc zmizela i dřívější výhoda doručování expres, a to že zákazník dostal zásilku v určený čas. To lze dnes snadno zařídit i u běžných zásilek díky moderním komunikačním prostředkům. Tak proč byste si kupovali expres, který je dvakrát až třikrát dražší?
* E15: Jaké zboží nejčastěji vozíte?
Elektroniku, mobilní telefony, počítače, oblečení, léky.
* E15: Máte nějaký limit, co se týče hmotnosti balíku?
Maximum je 31,5 kilogramu. To je dáno historicky, je to ekvivalent 70 liber. Myslím, že to tak bylo nastaveno před mnoha lety FedExem a UPS jako jakýsi oborový standard. A je to více než dostatečné. V Evropě se průměrná hmotnost zásilky stále snižuje. Bývalo to asi devět kilogramů, ale kvůli nástupu B2C je to dnes o 30 procent méně. Průměrná hmotnost zásilky v segmentu B2C je pod dva kilogramy.
* E15: Blíží se Vánoce, jsou pro vás lepší než ty loňské?
Letos budou velmi pravděpodobně Vánoce rekordní. Minulý rok to byla katastrofa, zejména kvůli počasí. V prosinci přišla velká sněhová nadílka, mrzlo, zásilky docházely až na Štědrý den nebo během týdne po Vánocích. Mnoho dep po celé Evropě bylo zapadaných tak, že se auta nemohla dostat dovnitř ani ven. Pokračování na str. 14 Dokončení ze str. 13
Bez výjimky to postihlo všechny doručovatelské služby v Evropě. Nevíme, jak se počasí vyvine letos, ale vypadá to zatím dobře.
* E15: Jaký je letos nejoblíbenější vánoční dárek?
Nevím, protože my balíky neotvíráme.
* E15: Tak jak víte, že vozíte třeba elektroniku a mobilní telefony?
Známe samozřejmě odesílatele a jeho zaměření. Takže víme, kolik balíků třeba posílá určitý on-line obchod s elektronikou.
Rekordní neznámá
* E15: Už máte představu, jaké budou letos hospodářské výsledky?
Nemůžu mluvit o zisku. To nikdy neděláme, protože jsme součástí skupiny La Poste. Ale obrat poštovní divize GeoPost byl loni 3,4 miliardy eur, což bylo meziročně o deset procent více. Doručili jsme 600 milionů zásilek. Celý trh přitom rostl v průměru o čtyři procenta. Jak to bude za celý letošní rok, ještě nevíme, protože říjen, listopad a prosinec tvoří zhruba polovinu ročního obratu.
* E15: Ale když mluvíte o rekordních Vánocích, tak už nějakou představu asi máte, nebo ne?
Normálně máme během roku v Česku na 400 vozidel, v prosincové špičce pro nás ale jezdí až 700 vozidel. Najímáme si na to subdodavatele. To je jedna z největších výzev oboru, jak operativně zvýšit na poslední tři měsíce roku kapacitu vozového parku. Nemůžeme mít 700 aut celý rok, to bychom prodělali. Každý rok je to těžší a těžší, protože e-commerce stále roste.
* E15: Vrátil bych se k těm tržbám, budou tedy lepší než loni?
Ano.
* E15: O kolik?
Nevím. Skutečně se nesnažím mlžit, prostě nevím. Ale historicky to bude nejlepší výsledek.
Česká pošta opisuje
* E15: Zpátky na český trh. Teď se tu rozhořel konflikt s Českou poštou, která údajně okopírovala reklamu DPD. Slyšel jste o tom?
Vím o tom, ale nenazval bych to konfliktem. Máme velmi inovativní marketing a vypadá to, že se to České poště líbí. Protože se zdá, že kopírují všechno, co uděláme. To je skvělé, potvrzuje to naši invenci.
* E15: Budete se s poštou soudit?
Není to teď v takové fázi. Čekáme na odpověď České pošty a čekáme i na odpověď Asociace reklamních agentur. Prostě jsme řekli, že se nám postup České pošty nelíbí, ale nechceme to hnát až k nějakým právním úkonům. Není to zas tak zásadní věc, žádný nový balík by nám to asi nepřihrálo. My si děláme vlastní byznys, a co dělá pošta, je její problém.
* E15: Pro vás je to tedy jen taková legrace?
To zas ne. Prostě jsme chtěli upozornit, že jsme to kopírování odhalili a že se nám to nelíbí.
* E15: Poohlížíte se v Evropě po nějakých nových akvizicích?
Pořád, díky tomu jsme nyní zastoupeni v celé Evropě. Trh se bude podle mého názoru stále více koncentrovat, protože ne každý funguje se ziskem. Tento trend možná zesílí příští rok, pokud opravdu přijde nějaká výrazná krize. A pokud nemáte zisk, jste zranitelní a akcionář se vás může zbavit.
* E15: Zajímali byste se o Českou poštu, pokud by se privatizovala?
Určitě ne jako česká DPD CZ a asi ani jako GeoPost. Nemůžu mluvit za poštovní divizi skupiny La Poste, ale myslím, že by to záviselo na spoustě věcí. Například na konkrétních podmínkách privatizace, na situaci na trhu a podobně.
* E15: Je český trh něčím specifický, pokud jde o chování zákazníků, nebo se Češi ve svých zvyklostech nijak neliší od ostatních Evropanů?
Existují samozřejmě odlišnosti. Na českém trhu se třeba výrazně více používají hotovostní platby při doručení. Lidé jsou ostražití a při on-line nákupu raději neplatí kartou. Podobná nedůvěra ke karetním platbám na internetu je i v Polsku, ale také v Německu. Naopak lidé ve Francii a Velké Británii s tím nemají problém. Rozdíl je i ve využívání takzvaných parcel shops, což jsou místa, kde si blízko svého bydliště vyzvednete balík, pokud vás doručovatel nezastihl doma. Výborně to funguje třeba v Německu, kde je těchto míst na 4000, naopak v Británii je nechtějí. Ani v České republice nejsou. To se ale může brzy změnit.
* E15: Kam proudí nejvíc balíků z českých zemí a odkud sem naopak zboží míří?
Pokud jde o doručování přes hranice, většina zásilek směřuje na Slovensko, následuje Německo a Rakousko. Do České republiky míří nejvíc zboží z Německa. Tohle obchodování přes hranice je pro nás poslední dobou velké téma.
John Acton (47)
Výkonným ředitelem společnosti Dynamic Parcel Distribution je od dubna 2008. Ve stejné době se stal výkonným viceprezidentem mateřské skupiny GeoPost, kde je rovněž členem představenstva. Do DPD se dostal v roce 1995 přes marketingové oddělení firmy Parceline, která byla britským partnerem DPD a v roce 2008 převzala i její značku. GeoPost v DPD vlastní podíl více než 80 procent, sama je součástí celosvětového poštovního konglomerátu La Poste. Acton žije v Paříži, je ženatý a má čtyři děti. Ačkoli se narodil v Manchesteru, je vášnivým příznivcem FC Liverpool.