Jsme největší módní skupinou na česko-slovenském trhu, říká majitel C2H Equity Michal Mička

Michal Mička

Michal Mička Zdroj: Michael Tomeš, E15

Michal Mička
Michal Mička
Michal Mička
Michal Mička
Michal Mička
8
Fotogalerie

Po odchodu ze skupiny DRFG začal Michal Mička nejprve investovat do technologických firem. Největší nákupy ale uskutečnil v oblasti módy, kde k Pietro Filipi nyní přikoupil společnost Kara, čímž vznikl módní lídr na českém a slovenském trhu. Právě v oblasti módy má Mička velké plány. „Strategií je konsolidovat část trhu ve střední a východní Evropě,“ říká majitel investiční skupiny C2H Equity.

Přede dvěma lety jste opustil skupinu DRFG Davida Rusňáka a začal jste samostatně investovat. Proč jste odešel?

Chtěl jsem jít vlastní cestou a budovat vlastní investiční skupinu, víc se zajímat o technologie a inovativní projekty. To byl hlavní důvod. S Davidem Rusňákem (vlastník skupiny DRFG – pozn. red.) máme stále dobré vztahy.

Máte ještě podíl v DRFG?

Nemám. Deset procent jsem prodával při odchodu a deset procent po roce.

Všechny peníze z prodeje podílu jste vložil do investování?

Ano. Jsou to nižší stovky milionů korun.

Některé investice děláte přes společnost Incomming Ventures, jiné přes C2H. Jaká je struktura vaší skupiny?

C2H Equity je holdingová společnost, pod kterou spadají další tři společnosti. C2H Immovables se zaměřuje na investice do nemovitostí, C2H Private Equity na investice do zaběhnutých firem a C2H Ventures, která má podíl ve společnosti Incomming Ventures, se soustředí na nejrizikovější investice do technologických firem.

Incomming Ventures jsem založil jako první firmu po svém odchodu z DRFG. Byla to první vlaštovka, která odrážela to, že jsem se chtěl více zajímat o technologie a pochopit, o čem jsou minoritní investice v této oblasti, ale dlouhodobě chci investovat i do zavedených firem a nemovitostí, které jsou nejkonzervativnější částí portfolia.

Vlastníte Incomming Ventures zcela?

V Incomming Ventures mám i jiné akcionáře, kteří jsou v pasivní roli. Vložili do společnosti peníze, ale já ji řídím a rozhoduji o tom, do jakých projektů se budou investovat.

Jak velký podíl ve společnosti máte?

Přes C2H Ventures mám 21procentní podíl a pak je ve společnosti dalších pět akcionářů. Mám tak největší podíl ze všech akcionářů, ale není to majorita. Na základě akcionářské dohody se podílím rovněž na výnosech z investovaného kapitálu.

A holdingová společnost C2H Equity?

Tu vlastním ze sta procent.

Kolik jste již proinvestoval?

Celková suma je přibližně 500 milionů korun. Jde o kombinaci mých prostředků a dalších způsobů financování včetně úvěrů od bank.

Na trhu se již dlouho mluvilo, že se zajímáte o Karu. Už jednání skončila?

Ano, získal jsem 90procentní podíl v Kaře od majitele Zdeňka Rintha. Společně s Pietro Filipi tvoří Kara největší módní skupinu na česko-slovenském trhu.

Proč jste do společnosti investoval?

Kara je zajímavá a tradiční značka s koženými a kožešinovými produkty, která na trhu působí již od padesátých let. Má síť 47 poboček na českém a slovenském trhu. Doposud neprodávala on-line a neinvestovala do komunikace. Navíc vidím prostor pro expanzi na zahraniční trhy.

Jak velkou částku jste za podíl zaplatil?

Nižší stovky milionů korun.

Jaké máte s Karou plány?

Nyní se chci zaměřit zejména na modernizaci společnosti, vylepšení komunikace značky a na spuštění e-shopu. Chci rovněž přitáhnout ke značce pozornost zákazníků, a to hlavně ze strany mladších klientů. Během těchto změn začneme testovat on-line prodej v zahraničí a tam, kde zjistíme dobrou odezvu, budeme investovat i do kamenných prodejen.

Co je pro vás nyní prioritou?

Rozvoj společností Kara a Pietro Filipi.

Většinou investujete do menšinových podílů ve firmách. Proč jste se rozhodl koupit osmdesát procent Pietro Filipi?

Transakce nedávala smysl jinak než nákupem majoritního podílu. Byla to firma, která nefungovala dobře a byla ve finančních potížích. Jediná možnost, jak ji dostat z bryndy, bylo převzít její řízení. Umíme dělat minoritní investice v řádu jednotek procent, ale jsme schopni udělat investici, kde kupujeme stoprocentní podíl. Ke každé příležitosti musíte přistupovat individuálně a vědět, co vyžaduje. Zda stačí podpořit společnost kapitálem a zkušenostmi, protože má schopný tým lidí, nebo je nutné se tomu věnovat osobně.

Je Pietro Filipi vaše hlavní aktivita? 

Určitě. Podařilo se mi však sehnat kvalitní lidi, kteří mi pomáhají s provozním řízením. Snažím se zaměřit víc na strategii a rozvoj retailové divize, která do budoucna nebude jen o Pietro Filipi, ale i o dalších značkách. Strategií je konsolidovat část trhu ve střední a východní Evropě s firmami v podobné situaci jako Pietro Filipi, které neprošly digitalizací, nemají automatizované procesy, silný internetový prodej a nefunguje propojení světa off-line a on-line.

Chcete konsolidovat odvětví. Budete proto dál investovat do módních firem?

Díváme se nyní po několika společnostech, které jsou k mání. Věřím, že v blízké době bychom mohli realizovat nějakou investici.

Budete investovat i v cizině při budování fashion holdingu?

Určitě. Zajímá mě region střední a východní Evropy. Díváme se na Rumunsko, na Polsko a věřím, že budou příležitosti i jinde. Rozhlížíme se rovněž po výrobách, protože investiční strategie nemusí být zaměřená jen horizontálně na nákup dalších značek.

Jaký vidíte prostor na českém trhu pro značku Pietro Filipi?

Na českém trhu může být růst pozvolný, ale spíše je to o expanzi do dalších zemí a tam je potenciál velký vzhledem ke krokům, které děláme. Pietro Filipi navíc představuje zajímavý segment střední cenové kategorie, kde je konkurence menší než ve fast fabion, nebo naopak v luxusu.

Dnes je poměrně velký hlad po kvalitních věcech z přírodních materiálů za dostupné ceny. A alternativ, kdy si žena chce koupit kabát nebo šaty ve špičkové kvalitě za dostupnou cenu, moc není.

Kam byste chtěli se značkou zamířit?

Začínáme pracovat na testování jednotlivých zemí prostřednictvím on-linu, to znamená spouštění e-shopů a prodávání přes různá internetová tržiště. Tam, kde bude odpověď nejpozitivnější, budeme určitě investovat i do fyzických prodejen.

Kde byste chtěli spustit první e-shopy?

Díváme se kolem – Polsko, Rumunsko, ale i Rakousko. Nebráníme se však ani většímu rozvoji v zemích, kde už působíme. V současnosti máme pět prodejen v Litvě a dvě v Lotyšsku, kde potenciál na větší rozvoj bezesporu je. Dá se uvažovat rovněž o rusky mluvících zemích, ale tam spíše formou franšíz. V Minsku máme tímto způsobem dva obchody, jeden v Kazachstánu a dva v Rusku.

Kolik zboží nyní prodá- váte on-line a jak by se to mělo změnit?

Dnes prodáváme on-line okolo sedmi osmi procent. Realizovatelné je dostat se v horizontu dvou tří let někam ke dvaceti procentům.

Co jste v Pietro Filipi už musel změnit?

Určitě management. Postupně dochází k obměně ve všech odděleních. Bez kvalitních lidí těžko zhodnotíte jakoukoliv investici.

Budete měnit i produktové portfolio, nebo se víc zaměříte na jinou oblast?

Produktové portfolio měnit nebudeme. Chceme se však více zaměřit na módu pro muže, kde vidíme příležitost. Klíčová je pro nás sice stále dámská móda, protože tvoří 80 procent obratu společnosti, ale není to oblast, kde by to hořelo. Od zákaznic máme velmi dobrou zpětnou vazbu. Kde vidím příležitost, je pánská móda. Už v kolekci podzim/zima půjdeme výrazně nahoru, co se týká kvality látek.

Nebudete muset kvůli tomu zvyšovat ceny?

Nebudeme zvyšovat ceny, ale naopak si snížíme marži. Zároveň se nám podařilo domluvit lepší podmínky s výrobami, takže i díky tomu jsme schopni investovat více do materiálu. V minulosti to bylo tak, že dvě třetiny ceny představovala výroba a zbylou třetinu materiál. Teď to bude půl na půl, jak by to mělo být, pokud vyrábíte v Evropě. Při přesunu výroby do Asie tvoří dokonce dvě třetiny ceny materiál a třetina je výroba. Ale to se vyplatí až při určitém objemu produkce.

V současné době se to ještě nevyplatí?

Ne. Pokud bychom měli zefektivňovat a být levnější ve výrobě, tak uvažuji spíše o Evropě. Většina výrob zůstane v České republice a na Slovensku.

Kdy bude firma v zisku?

Tento rok plánujeme být v černých číslech.

Největší počet vašich investic je do technologických společností. Co je důvodem?

Je jich hned několik: inovace, kvalitní lidé a dost často jiný pohled na řešení problému. Technologický sektor je daleko rychlejší než jiné oblasti podnikání. Když vidíte rychlost v technologických firmách, tak se ji snažíte implementovat v jiných odvětvích a může to být právě fashion retail. Je proto dobré se udržovat v kontaktu s technologickými firmami a dělat investice tímto směrem, protože nároky jsou pak mnohem vyšší. Nutí vás to být rychlejší, chápat novou dobu, nové technologie a zavádět je, pokud to dává smysl.

Je možné srovnat působení v DRFG a nynějšek, kdy investujete čistě sám za sebe?

Má to spoustu společných jmenovatelů. DRFG se také věnuje private equity a kupuje společnosti, takže práce je technicky velmi podobná. Je to určitě jiné v tom, že DRFG jsem nesměroval. Dnes je skupina C2H o mé vizi, což mě baví víc.

C2H znamená Capital-to-Human. Jak jste přišel na název?

Líbí se mi zkratky a přemýšlel jsem, co by měla vyjadřovat. Za důležité považuji lidi a investice do lidí, a tak mě napadla zkratka C2H neboli Capital-to-Human, protože odráží můj názor, že peníze se samy nerozmnoží, ale zhodnotí se za předpokladu, že je investujete do správných lidí.

Připravujete už nějaké další investice?

Do konce roku bychom mohli dvě tři zajímavé transakce ještě zvládnout v oblasti private equity. V realitách pak určitě ještě nějakou nemovitost přikoupíme. Ve venture divizi to může být ještě o jedné až dvou investicích do konce roku, takže nás čeká náročný rok.

Kvůli penězům už asi nemusíte tak tvrdě pracovat. Proč stále investujete?

Nepracuji proto, že bych potřeboval vydělat víc peněz na život. Pokud něco úplně nepokazím, tak jich budu mít vždy dost. Chci však tvořit zajímavé věci, učit se, pracovat se zajímavými lidmi a navštěvovat nové země. Nejvíc mě práce baví tehdy, když se učím. Výzvou je pak vytvořit skutečně globální firmu.

Michal Mička (30)
Kariéru zahájil v rodinné firmě v oblasti finančního poradenství. Následně působil v investiční skupině DRFG podnikatele Davida Rusňáka, kde se stal místopředsedou představenstva. Z DRFG odešel přede dvěma lety. Nyní řídí vlastní investiční skupinu C2H Equity, která investovala kromě módních značek do výrobce jízdních kol Favorit nebo do alternativní taxislužby Liftago. Mezi jeho koníčky patří sport, cestování a moderní malba.