Lešek Wronka: Krize hudebního průmyslu není tak hrozná

Lešek Wronka

Lešek Wronka Zdroj: E15 Anna Vackova

Podnikatel Lešek Wronka v hudebním průmyslu i v uplynulých letech krize vybudoval silnou a nepřehlédnutelnou strukturu: rozjel projekt Ewa Farna, koupil největší síť hudebních obchodů Bontonland, distribuci Panther, licenci na hudební ceny Anděl a nastartoval prodejní portál Fajn svět.cz. Nyní nastal čas jednotlivé články co nejlépe pospojovat s cílem maximalizovat zisk. „Mojí výhodou je, že mám v hudební branži celý prodejní řetězec pod kontrolou,“ uvedl Wronka.

* E15: Na konci března jste otevřeli novou prodejnu Bontonland ve Forum Nova Karolina v Ostravě. Není tento krok v době masivního poklesu zájmu o CD a DVD nerozumný?

Není. Bontonland stále prodává fyzické nosiče ve velké míře. Nyní se snažíme diverzifikovat portfolio prodejen. V současné době provozujeme 19 obchodů – některé mají lepší, jiné horší výsledky. Naším střednědobým cílem je restrukturalizace této sítě. Smlouva na provoz v Nové Karolině byla podepsána již předchozím majitelem, takže já ho musel dokončit. Využil jsem ho pro představení nového designu, nových regálů, nového typu sortimentu, merchandisingu. Je to naše zkušební prodejna, jak by to mělo vypadat v celé síti.

* E15: Vy jste v minulosti prodejny spíše zavírali. Máte plány na otevření dalších prodejních míst?

Některé prodejny Bontonlandu se přežily. Jsou v místech, kam lidé již nechodí nebo mají zastaralý design. Naše cílové skupiny se stahují do nákupních center. V těchto dnech dokončujeme strategii rozvoje sítě na čtyři roky. Budeme chtít pokrýt celou republiku. Dnes nejsme ve městech typu Plzeň, České Budějovice nebo Zlín. V plánu je i Praha Černý Most, asi Olomouc. Tam bychom určitě měli být. Celkem bychom chtěli provozovat 20 až 25 prodejen.

* E15: Jak velká je investice do nových míst?

Asi 15 milionů korun. Jenom investice do prodejny jako takové se pohybuje okolo 1,5 milionu korun, v závislosti na rozloze.

* E15: Takže investujete i v době krize.

Nejsem velký skeptik. Čísla, která dostávám z Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI – pozn. aut.), a naše vlastní čísla ukazují, že poklesy hudebního průmyslu nejsou úplně dramatické. Jedna věc je, že nosič CD stárne. Na druhé straně si myslím, že prodeje hodně ovlivňuje nabídka, tedy co je na těch cédéčkách.

Prodej CD až tolik neklesá

* E15: Jak si vlastně celá síť vedla v loňském roce? V roce 2010 skončil Bontonland ve ztrátě dva miliony korun, tržby klesly na 310 milionů korun (meziroční pokles o 66 milionů korun).

Loni jsme se dostali do mírného zisku 880 tisíc korun před zdaněním, tržby klesly na 261 milionů korun. Podívali jsme se na způsob hospodaření, na nájmy, mzdy, museli jsme zavést finanční řízení.

* E15: Kolik se u vás prodá nosičů v kusech? Celý český trh čítá něco přes tři miliony CD.

Loni jsme prodali 566 tisíc CD, 338 tisíc DVD a 31 tisíc Blu-ray. Co se týče obratu, máme asi 30 procent trhu. Když to porovnáme s rokem 2010, tak tehdy se prodalo 590 tisíc CD. Vidíte, že ten pokles není tak markantní, asi čtyři procenta. Průměrná cena klesla o šest korun na 161 korun.

* E15: Někteří hráči v hudebním byznysu přitom tvrdí, že CD končí.

V katalogových titulech jsme dokonce zaznamenali nárůst. Kde však nastal velký propad, jsou novinková CD. Vydavatelé přestali vydávat nové tituly. Navíc čísla IFPI neobsahují všechny prodeje. V Česku prodávají i vydavatelství, která nejsou členy IFPI, nebo kapely na koncertech – tyto tržby nikde nemáte podchycené. Z toho důvodu chci, aby se v Bontonlandu objevila i nezávislá scéna, menšinové žánry jako world music, jazz, metal. Mně je jedno, zda prodám sto kusů cédéček populárního zpěváka nebo sto kusů cédéček nějaké jazzové kapely.

* E15: Když vás tak poslouchám, tak tolik proklamovaná krize hudebního průmyslu není tak hrozná.

Přesně. Pořád prodáváme přes půl milionu CD. V našem internetovém obchodu Bontonland.cz registrujeme 140 tisíc unikátních návštěvníků. To nejsou běžní uživatelé internetu, to jsou skuteční hudební fandové, kteří pravidelně nakupují fyzické nosiče. Nesmíme zapomenout ani na fakt, že CD je stále bráno jako dobrý dárek.

Lešek WronkaLešek Wronka | E15 Anna Vackova

Objeví-li se talent, dokážu ho prodat

* E15: Kumulovaná ztráta Bontonlandu za posledních pět let přesáhla 20 milionů korun. Nedal jste si nějakou finanční hranici, za kterou by to pro vás ztrácelo smysl a Bontonland by byl na prodej?

Firmu jsem koupil ve stavu mírné celkové ztráty a v plusovém provozním výsledku. Za rok 2011 jsme se již dostali do plusu. Samozřejmě jsem investor a tlačím na to, aby se investice vrátila v určitém časovém horizontu. Na druhé straně je Bontonland pro mne nástrojem pro synergie s mými dalšími aktivitami – agenturou, distribucí a tak dále. V okamžiku, kdy se na trhu objeví nějaký talent, tak jej dokážu prodat. Mám celý prodejní řetězec hudby pod kontrolou.

* E15: Bontonland na konci roku změnil vrcholový management, na jaře chcete spustit stahování digitální hudby a prohlubujete spolupráci se sesterskou organizací Fajn svět.cz, která prodává širokou škálu zboží včetně CD. Takže máte nějakou širší vizi jedné skupiny, jež by fungovala jako řetězec?

Směřujeme k tomu. Celý hudební trh se zmenšuje a některé věci nebo dohody v Česku přestávají fungovat. Vezměte si příbalová CD, která se objevila před třemi čtyřmi lety. Vydavatelé realizovali rychlý zisk, jenomže za dva roky z obratu x desítek milionů zůstalo jen pár milionů.

* E15: Zpět k otázce. Nepřemýšlíte vše vtěsnat pod jednu značku Lewron?

V současné době je společnost Lewron vision holdingem. Je majoritním vlastníkem sítě Bontonland, majitelem Lewron music center. Vytváření skupiny firem má ale jediný cíl, generování zisku. Když si budete chtít koupit cédéčko, půjdete do Bontonlandu, značka Lewron vám nic neřekne.

* E15: Netajíte se myšlenkou, že byste rád přímo distribuoval kapely. Tím by vypadl mezičlánek gramofirem. Rýsuje se něco konkrétního v tomto směru?

Umělci za námi chodí, já ale chci vydávat hlavně kvalitní věci. Hodlám udržet určitou vydavatelskou hygienu, protože pokud kredit ztratíte jednou, tak jej ztratíte navždycky. Ovšem nemám neomezenou kapacitu, musím se věnovat i reorganizaci firmy. Takže nezvládnu vstřebat sto nabídek. Navíc vybudovat vydavatelskou instituci je velmi obtížné.

* E15: A co týká přímé distribuce kapel?

To se již děje. Distribuovali jsme Kabáty, Dana Landu, Charlie Straight a tak dále.

* E15: Který z nosičů je v současnosti krizí postižen nejvíce?

Filmová DVD. Kvůli příbalovým DVD a stahování z internetu.

* E15: Je jasné, že kromě distributorů a producentů nelegální obsah na Uloz. to postihuje hlavně vás? Jak se díváte na snahy o dohodu mezi Uloz.to a IFPI? Je mi to proti srsti. Ale samozřejmě chápu, že v IFPI mají většinu vydavatelé, kteří se snaží spíše najít další distribuční kanály než vydávat další peníze na prevenci. Pokud ale dojde k dohodě s Ulož.to, co bude s dalšími českými úložišti?

* E15: Kromě Bontonlandu a Fajn svět.cz vlastníte také distribuční firmu Panther.

Ta v uplynulém roce ztratila kvůli boji s konkurenčním Popronem (PF Distribution) největší zákazníky – Albatros, Universal Music. Je Panther zralý na uzavření? Panther spěje asi k tomu, že jeho aktivity budou utlumeny. Jeho činnost nyní Bontonland provádí vlastními silami.

* E15: Útlum Pantheru nastane v letošním roce?

Ano. Konkrétní formu budeme řešit na představenstvu. Samotnou distribuční činnost přebere Bontonland. My umíme zavézt zboží do každé prodejny v republice včetně Bontonlandů. Takže PF Distribution vlastně žádná konkurence neubude.

Idol Farna vybudovali rodiče

* E15: Asi nejviditelnějším vaším projektem je Ewa Farna. Dokážete vyčíslit, kolik jste do něj investoval?

S Ewou Farnou jsem měl obrovské štěstí. Potkal jsem zpěvačku, která je extrémně talentovaná, je normální a má normální zázemí. To znamená, že u ní není tlak na to, aby vydělávala na rodiče. Druhé plus je, že jsem přišel z úplně jiného byznysu, kde jsem byl zvyklý na to, že vše je perfektně podchyceno smlouvami. Štěstí bylo i v tom, že jsme se úplně přesně strefili do cílové skupiny a že jsme na začátku přišli s písní, která se okamžitě chytila. Moje investice byla pouze čas, energie a peníze na benzin, studio a postavení kapely. Řádově to byly maximálně stovky tisíc korun. Zbytek investoval vydávající Universal Music, který vložil peníze třeba do klipu.

* E15: Takže to vlastně začalo jako nízkorozpočtový projekt.

Ano.

* E15: Je to ziskový projekt?

Díky tomu, že se první desky prodalo přes 30 tisíc nosičů, tak se vložené finance vrátily. A my jsme je opět investovali. Vše šlo krok za krokem. Pomohla nám i Prima, která se ozvala, že chce nazpívat písničku k Ošklivce Katce. Nainvestovala do toho hodně peněz. A už to jelo. Ewa Farna je idol, který vybudovali rodiče. Protože kdo koupil ty tisíce cédéček, trička, merchandising? Rodiče.

* E15: Kde se mu vede lépe – v Polsku, nebo v Česku?

V Polsku jsme začali o dva roky později a tam Ewa vůbec není dětská hvězda. Tam je brána jako dospělá zpěvačka. V Polsku je velmi úspěšná. Natočili jsme dvě DVD Ewa 18 Live – z koncertu v Brně a v Polsku. Českého DVD se prodalo okolo čtyř tisíc kusů, polského skoro 20 tisíc kusů. Přičemž neplatí, že v Polsku je čtyřikrát větší hudební trh. Na koncert přijde tři tisíce, pět až sedm tisíc lidí, hrajeme za vyšší honoráře.

* E15: Jak vnímáte četnou konkurenci – 5Angels, LuŠtěLa, možná Olga Lounová nebo obnovené Holki?

Mají jinou cílovou skupinu. Holkám je třicet, 5Angels jsou zatím příliš mladé. Konkurence tu ale je, například Gabriela Gunčíková.

* E15: Ewa Farna pomalu stárne a opouští svou cílovou skupinu. Změníte jí image, repertoár, možná autory nebo pro cílovou skupinu teenagerů připravíte další projekt?

Před časem jste mi vyprávěl o plánech na založení chlapecké kapely… To jsem ještě neměl Bontonland. Takže tento plán již nemám. Ano, s Ewou budeme pracovat dále. Model přerodu na dospělou zpěvačku jsme si vyzkoušeli již v Polsku, kde má publikum hlavně od dvaceti let výše. Nyní čekáme na to, až udělá maturitu. Pak budeme pracovat na nové desce. Ale určitě zůstane poprockovou zpěvačkou i nadále.

* E15: Vlastně to vypadá, že Farna je vaším nejvýnosnějším byznysem.

Panther musel omezit činnost, ceny Anděl dotujete vlastními penězi a na Bontonland trochu dopadá krize hudebního průmyslu. Neuvažoval jste třeba o jiných oblastech zábavního průmyslu? Je pravda, že když sečtu všechny svoje aktivity, jsem přibližně na nule. Vydělávám na provoz, nijak výrazně jsem nezbohatl. Ale opravdu si myslím, že v hudbě lze dlouhodobě dělat slušný byznys. Jsou zde talentovaní muzikanti a Češi jako publikum mají rádi muziku. K otázce: před lety jsem se jako koproducent zapojil do filmového pokračování Saxany. Rok a půl sem z toho odcházel, protože jsem narazil na jinak smýšlející lidi a pochopil, že toto je jiný svět.

Lešek Wronka (51)

Je producentem, skladatelem, scenáristou, manažerem. Narodil se v Českém Těšíně. Do roku 1997 žil v Třinci. V současné době žije a pracuje v Praze. Je absolventem DAMU v polské Vratislavi. Zabývá se hudbou a podnikáním. Do roku 1989 byl aktivní jako herec, skladatel, zpěvák a básník. Od roku 1990 do roku 2004 podniká, mimo jiné v dopravní firmě Čechofracht. V roce 2004 se znovu vrátil do světa showbyznysu. Vlastní či spoluvlastní agenturu Lewron vision, síť obchodů Bontonland, internetový portál Fajn svět.cz, distribuční firmu Panther a licenci na pořádání hudebních cen Anděl.