Martin Kačur: Letiště Vodochody může stát za čtyři roky

Šéf letiště Vodochody Martin Kačur

Šéf letiště Vodochody Martin Kačur Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Projekt velkého mezinárodního letiště ve Vodochodech ležících v Praze – východ získal minulý týden po letitých peripetiích souhlas ministerstva životního prostředí. Zatímco pro firmu je to důležitý milník na cestě k realizaci rozsáhlých plánů, nepřestává polevovat odpor okolních obcí.

„Neznám případ, kdy by se po vydání souhlasného stanoviska vracel proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA úplně na začátek,“ uvedl šéf letiště Martin Kačur.

E15: Jaké kroky nyní budou z vaší strany následovat?

Teď musíme dokončit rozpracovanou dokumentaci pro územní řízení a zahájit samotné územní řízení, po něm bude následovat stavební řízení a pak samotná výstavba.

E15: Máte nějaké termíny, posunují se?

Termíny jsou orientační, protože nikdo dnes nedokáže odhadnout, jak rychle se nám podaří projít územním a stavebním řízením. Pokud zdržení nebude moc velké, tak zhruba za čtyři roky by mohl být projekt zrealizován.

E15: Není pro vás frustrující, že se v Evropě v podstatě nedaří prosadit žádné nové letiště? Momentálně například skončily u ledu plány na nové letiště u Nantes.

Bohužel je to fakt, se kterým se všichni provozovatelé letišť musejí smířit. Nám se neděje nic tak zásadně odlišného. Schválení jakéhokoli nového letištního projektu trvá několik let, někdy desítek let. Přitom v letecké dopravě lze už v poměrně blízké budoucnosti, tak během deseti dvaceti let, očekávat nedostatek letištních kapacit, jež v některých segmentech nelze nahradit jiným druhem dopravy. Na tento fakt už kolem roku 2005 poukázala Evropská komise a doporučila členským státům maximálně efektivně využívat existující letištní infrastrukturu. Naším projektem se toto doporučení snažíme naplnit.

E15: Může souhlasná EIA oslabit odbor obyvatel okolních obcí?

Přál bych si to, ale zatím to tak nevypadá.

E15: Zvyšují neustálé průtahy odhadované náklady na projekt?

Ano, zvyšují náklady související s provozem letiště ve stávajícím stavu, paradoxně nám ale zdržení může v souvislosti s krizí a všeobecným nedostatkem stavebních zakázek snížit investiční náklady projektu při samotné výstavbě. Stavební práce se dnes soutěží za podstatně nižší ceny, než tomu bylo na začátku přípravy tohoto projektu.

E15: Jaké aktuálně jsou?

Stále počítáme zhruba se třemi miliardami korun, další zpřesnění bude až s vypracováním dokumentace pro stavební řízení.

E15: Nechce se Penta celého projektu zbavit?

Nemám náznaky, že by se o něčem takovém uvažovalo. Tento projekt je vnímán jako velmi perspektivní s ohledem na atraktivitu pražského regionu pro turistický ruch.

E15: Existuje varianta, že celý projekt odpískáte?

Taková varianta není na programu dne.