Milan Chovanec: Vnitro by muselo za registr účtů ČNB platit

Milan Chovanec (ČSSD)

Milan Chovanec (ČSSD) Zdroj: Michael Tomes, E15

Zřízením centrálního registru účtů kvůli týmu Kobra se bankovní tajemství nijak neprolomí, ujišťuje ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Podle něho nebude databáze obsahovat zůstatky a pohyby na účtech a ani informace, kdo k nim má podpisová práva.

E15: V polovině měsíce oficiálně zahájil činnost tým Kobra. Je reálné, že pro státní rozpočet každoročně získá okolo deseti miliard korun?

Máme řadu analýz, o kolik přicházíme kvůli daňové a finanční kriminalitě. Ta částka se pohybuje kolem stovky miliard korun ročně. Takže získat alespoň desetinu je namístě, ten odhad je reálný. Jde ale o stav, který nenastane okamžitě.

E15: Jaké zákony bude třeba změnit a proč?

Aby práce týmu byla co nejefektivnější, musíme novelizovat zákon o DPH tak, abychom se v rámci takzvaného kontrolního výkazu dostali do situace, jaká je na Slovensku. Díky takovým jednoduchým opatřením jsou Slováci schopni detekovat až 150 podezřelých obchodů měsíčně. Až budou všechny legislativní změny schváleny a Kobra začne fungovat na sto procent, může přinášet státnímu rozpočtu i víc než deset miliard ročně.

E15: Co trestnost přípravy daňového úniku? Nebude to už pohyb na příliš tenkém ledě vzhledem k tomu, že může být obtížné nezákonný úmysl prokázat?

Zdůrazňuji, že v případě krácení daně, poplatku či jiné povinné platby rozhodně nechceme šikanovat poctivé podnikatele, kteří podle zákona optimalizují daně. Trestný čin by byl specifikován výší škody nebo tím, že byl spáchán v rámci organizované skupiny. Jednoznačně by muselo jít o spáchání organizovaného zločinu.

E15: Když tedy navštívím daňového poradce, nebude to označeno za zločineckou skupinu.

Buďme na zemi. Na řešení úniků v řádu jednotek milionů ambici nemáme. K tomu slouží standardní hospodářská kriminálka. Snahou Kobry bude obrana proti opravdu sofistikovaným zločineckým skupinám, kvůli nimž stát přichází o stovky milionů až miliardy. Tyto mafie bývají proti policii a dalším státním orgánům o krok napřed. Tím, že jsme zlepšili koordinaci mezi těmito složkami, se organizovanému zločinu chceme vyrovnat. A doufám, že v budoucnu ho i předeženeme. Hlavním cílem není zavírat bílé koně, ale zamezit daňovým únikům už na počátku. Nebo alespoň v okamžiku, kdy lze zabavit výnosy.

E15: Panuje v otázce trestnosti přípravy daňového úniku mezi ministerstvy shoda?

Rezort financí, který je spolugestorem této úpravy, se obává, aby se plošně nerozšířila na celou podnikatelskou sféru. Pokud bude zákon napsán a připomínkován dobře, žádná rizika nevidím. Podobně to funguje i jinde v Evropě, příprava daňového úniku byla donedávna trestná i u nás.

E15: Další spornou záležitostí je centrální registr účtů, tedy novela zákona o ČNB. Jak jste s ním daleko?

Současný stav je takový, že se policie dotazuje všech asi čtyř desítek tuzemských bankovních ústavů, zda u nich má daný subjekt účet. Když vyšlete podobný signál, stává se, že některý zaměstnanec banky to té firmě takzvaně pustí. Nechceme, aby v registru byly evidovány zůstatky nebo pohyby na účtech. Jde nám čistě o aktuální stav, tedy o to, vědět, který podnikající subjekt má u té které banky s licencí ČNB účet. To je vše, co by v databázi bylo. Pochopitelně by byla povinná její aktualizace. V praxi by to znamenalo, že policisté by místo složitého dotazování šli najisto. Vše by bylo pod dozorem státního zástupce a pravděpodobně by byl nutný i souhlas soudu. Rozhodně by si nemohl každý policista o vlastní vůli něco zjišťovat.

Na řešení úniků v řádu jednotek milionů ambici nemáme. Snahou Kobry bude obrana proti opravdu sofistikovaným zločineckým skupinám, kvůli nimž stát přichází o stovky milionů až miliardy.

E15: I laika napadne, že podobné informace lze zneužít v konkurenčním boji. A obecně může jít o bič, pomocí něhož si policisté či berní úředníci došlápnou nejen na firmy, ale i na občany.

To jsou plané obavy. V registru by byly účty firem, které fakturují. Smysl registru spočívá v tom, aby se prověřovaná firma nedozvěděla, že se o ni policie zajímá. Navíc každý policista či jiný státní zaměstnanec by do ní vstupoval na základě osobního kódu.

E15: Říkáte, že bude nutný souhlas státního zástupce a zřejmě i soudce. Aby to nedopadlo jako s odposlechy, které unikají na veřejnost.

Troufám si tvrdit, že rozdíl mezi údajem, kde mám účet, a mými soukromými hovory je značný. Opakuji, že v registru nebudou zůstatky či pohyby na účtech. A nebudou tam ani informace, kdo účty ovládá a má k nim podpisová práva. Nedovedu si představit, jak by mohla být taková databáze zneužita.

E15: A co každodenní doplňování registru, které by podle odhadů České bankovní asociace zaměstnalo desítky lidí? Na nákladnost upozorňuje i ČNB. Už jste se s centrální bankou dohodli?

Pokud budeme zabavovat výnosy z trestné činnosti v řádu miliard, registr se určitě vyplatí. Víme, že Česká bankovní asociace provozuje elektronický systém, který vyřizuje žádosti o informace na účtech pomocí datových schránek. Pro potřeby policie ale tato databáze vhodná není.

E15: A výsledek jednání s ČNB?

Máme za sebou úvodní debatu, kde její zástupci vyjádřili značnou skepsi. Od té doby jsme se ale posunuli do velmi kooperativní roviny. Vážím si toho, že přehodnotili svůj postoj. Pokud jde o vícenáklady, které by centrální bance vznikly, bude s největší pravděpodobností nutné, aby stát tyto výdaje hradil, což by bylo zaneseno ve změně zákona. Když dnes platíme operátorům za odposlechy, stejně tak bychom postupovali i u ČNB a registru.

E15: Aby tedy Kobra mohla začít plnohodnotně fungovat, bude třeba schválit minimálně tři novely. Máte představu o termínu?

Vzhledem k tomu, jak je legislativní proces zdlouhavý, se to letos nestihne. Vidím to na polovinu příštího roku.

E15: Premiér a váš stranický šéf Bohuslav Sobotka řekl, že stát nemá peníze, aby přidal policistům a hasičům více než už schválená 3,5 procenta pro všechny státní zaměstnance. Prý záleží na vás, zda naleznete úspory ve svém rezortu. Už víte, kde?

Pan premiér nutí k úsporám všechny ministry. Šetříme i v rámci takzvaného zařízení služeb ministerstva vnitra, kam ročně posíláme téměř půl miliardy, přičemž efektivita této organizace je velmi nízká. Samozřejmě centralizujeme nákupy. Budeme chtít, aby to byla Česká pošta, která se stane tím hlavním nákupčím pro stát. Co se týče platů, těch 3,5 procenta bylo přiznáno opravdu všem státním zaměstnancům. Policisté a hasiči jsou ale v jiné situaci. Nečasova vláda jim deset procent z mezd škrtla, přičemž už minulý rok je měli dostat zpátky, jak jim slíbila. K tomu ale nedošlo a my těm lidem musíme stále dokola vysvětlovat, proč stát lže.

E15: Takže po vládě budete peníze požadovat dál.

Bezpochyby. I když jsem ochoten přistoupit na určitý kompromis, tři a půl procenta pro policisty a hasiče je málo. Na mzdy potřebuji alespoň 800 milionů. Rozpočet ministerstva vnitra přitom od roku 2009 přišel o plných šest miliard. Pokud stát chce, aby se občané cítili bezpečně, musí za to zaplatit. Není možné, aby proti strukturovaným zločineckým organizacím stál policista jako nahý v trní, protože nemá ani základní vybavení.

E15: Jeden z vašich předchůdců masivně obměnil vozový park, vás teď čeká něco podobného. Kolik to bude stát?

I když je příjemné najednou získat hodně nových automobilů, znamená to, že za nějakých pět až sedm let jich zase hodně musíte nakoupit. Na investice nám chybějí další stovky milionů.

E15: Ještě se zeptám na dvě nejsledovanější kauzy. Nařídil jste prověřit, zda policie něco nezanedbala v případu lihového bosse Radka Březiny. Vyšetřovatelé údajně měli informace o jeho trestné činnosti a nejednali. Kdy očekáváte výsledky? A týká se to i Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu?

Rozumí se tím policie obecně. Množí se informace, že ta kauza nebyla prošetřena do hloubky. Především jde ale o to, zda policie neměla zahájit vyšetřování mnohem dřív, čímž by zabránila ztrátám na životech. Prověření dostal na starost policejní prezident. Zatím to není ve fázi, že by se tím měla začít zabývat Generální inspekce bezpečnostních sborů, protože důkazy o vážném pochybení policistů nejsou. První podklady s případnými návrhy řešení a opatření očekávám do dvou až tří týdnů.

E15: Co loňská razie na Úřadu vlády a dalších místech? Jak ji po roce hodnotíte?

Obecně je třeba, aby podobné případy nekončily tiskovými konferencemi, ale pravomocnými rozsudky. Vždy když slyším, že se něco táhne kvůli policii, říkám, že je to odpovědnost dozorujícího státního zástupce. On je pánem nad přípravou trestního řízení, on řídí policisty a ukládá jim, jaké další důkazy a výslechy mají provést. Osobně si myslím, že důvody pro zásah byly. Škoda je, že se to tak dlouho vleče. Pak veřejnost ztrácí důvěru.

Milan Chovanec (44)
Absolvoval Západočeskou univerzitu v Plzni. Do roku 1989 pracoval v Čs. bance, pak podnikal v oblasti maloobchodu i velkoobchodu a služeb. Od roku 1997 je členem ČSSD, v letech 2002 až 2010 působil jako plzeňský zastupitel. Plzeňským hejtmanem byl od září 2010 do ledna 2014. Minulý rok byl zvolen místopředsedou sociální demokracie. Je ženatý, má dvě děti.