Na stát se přisály firmy, které si v soukromém sektoru neškrtnou, říká majitel Unicornu

Vladimír Kovář, majitel Unicorn

Vladimír Kovář, majitel Unicorn Zdroj: E15 Michael Tomeš

Vladimír Kovář, majitel Unicorn
Vladimír Kovář, majitel Unicorn
Vladimír Kovář, majitel Unicorn
Vladimír Kovář, majitel Unicorn
Vladimír Kovář, majitel Unicorn
6
Fotogalerie

Největší české softwarové společnosti Unicorn se koronakrize téměř nedotkla. Jednak pracuje v digitálním oboru, jednak k tomu přispěly už dříve zavedené firemní procesy. „V cloudovém řešení pracujeme od roku 2000, kdy se cloudu ještě ani neříkalo cloud. Loni jsme nabrali desítky zaměstnanců a máme kolem 2400 spolupracovníků,“ říká zakladatel a majitel Unicornu Vladimír Kovář.

Loni jste spustili telemedicínskou platformu +4U Lékař, jak vnímáte stav telemedicíny v Česku?

Obecně jsou zdravotnické systémy ve velmi špatném stavu. Většina jich je zastaralých a informace netečou rychle a efektivně. Často – nebo spíše většinou – se stává, že si je oddělení předávají fyzicky na papíře. Když vidím, že některé ordinace běží na systému DOS, který graficky připomíná teletext, je to hodně smutné. Mám ale pocit, že zubaři se v tomto trochu vymykají a jsou dál. Takže určitě nelze křivdit všem.

Jaké telemedicinské platformy jsou v Česku nejdál?

Přiznám, že konkurenci moc nesleduji. Je tu evidentně díra na trhu, a to je to, co mě zajímá. My teď dokážeme rezervační systémy, e-recepty a chceme jít dál.

Poměrně sebevědomě vystupuje platforma Meddi-App, která prohlašuje, že má jedinou komplexní aplikaci na tuzemském trhu. S tím souhlasíte?

To nevím, byť je rozhodně dál než my. Až se do toho ale pořádně opřeme, nebude nám moci konkurovat nikdo. Nyní připravujeme byznys plán, nabíráme zkušenosti a postupně budeme přidávat nové funkce. Je to běh na dlouhou trať, ale věřím, že za pět let budeme mít robustní řešení, které bude nejlepší na trhu. Komfort navíc chceme přinést nejen lékařům, ale i pacientům, protože si myslíme, že i oni by měli mít informace o svém zdraví kdykoli a kdekoli digitálně k dispozici.

Jak s touto vizí koresponduje současná legislativa? Telemedicína stále není ukotvena v zákoně.

To je sice pravda, ale nevidím v tom problém. Když si vyžádám informace o svém zdraví, mám právo s nimi nakládat, jak chci, a předat je, komu chci.

Mám na mysli spíše telemedicínu obecně, nejen tok informací ve zdravotnictví.

To příliš neřeším. Naším úkolem je přinést co nejlepší platformu a věřím, že, když bude funkční, uživatelsky příjemná a navíc bezpečná, nikdo ji zakazovat nebude. A pokud je legislativa zastaralá, bude se prostě muset změnit.

Jak se loni dařilo celé skupině?

Celkem dobře. Utržili jsme 4,8 miliardy korun, což je nárůst o 13 procent. Pandemie se nás tedy téměř nedotkla, alespoň ve fungování ne. V cloudovém řešení pracujeme od roku 2000, kdy se cloudu ještě ani neříkalo cloud. Práce z domova je u nás naprosto běžná záležitost a flexibilní se snažíme být i jinde. To nám pomáhá i lákat nové kolegy. Loni jsme nabrali další desítky zaměstnanců a máme už kolem 2400 spolupracovníků.

Jaký měla skupina provozní zisk a jak se meziročně změnil?

Neauditovaný odhad EBITDA za 2020 je 296 milionů korun, což je o osm procent více než v roce 2019.

Několik let jste se vyhýbal veřejným IT zakázkám, kritizoval jste praktiky kolem tendru pro Český statistický úřad. To se loni na jaře změnilo, když jste vytvořili systém pro žádosti o náhrady pro OSVČ. Proč?

Protože v tom státě také žiju. To znamená, že i když stát dělá věci špatně, pokud se nás zeptá, zda mu můžeme pomoci, tak mu zkrátka – když v tom vidíme smysl – pomůžeme. V tomto konkrétním případě řeklo ministerstvo průmyslu a obchodu Microsoftu, že do týdne potřebuje systém na žádosti o podpory pro OSVČ, a  Microsoft odpověděl, že v takovém čase to spolehlivě udělá jen Unicorn. My jsme to zvládli za čtyři a půl dne a systém funguje skvěle, na rozdíl od těch mediálně známých, které vypadávají, nebo jim dokonce shořely databáze. Zase se jen ukázalo, že na stát jsou přisáté firmy, které si v soukromém sektoru neškrtnou. A vypadá to jakoby to vyhovovalo oběma stranám.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!