Nejde nám jen o dostihy, chceme přilákat i světovou parkurovou špičku, říká pořadatel Velké pardubické

Martin Korba

Martin Korba Zdroj: Profimedia

Závodní pole Velké pardubické na Taxisově příkopu.
Pole jezdců ve Velké pardubické.
3
Fotogalerie

Martin Korba je už dva roky ředitelem českého Dostihového spolku, který každoročně pořádá nejstarší a nejtěžší dostih kontinentální Evropy – Velkou pardubickou. Během jeho působení ve funkci prošlo závodiště řadou změn a prostřednictvím nedostihových akcí se více otevřelo široké veřejnosti. „Lidé si začínají zvykat na to, že závodiště není areál na jedno použití,“ říká. V rozhovoru mluví o tom, na co se v Pardubicích můžeme těšit v nadcházejících sezónách, i o partnerství s Agrofertem.

Na pardubickém závodišti jste začali pořádat hodně akcí i mimo dostihovou tématiku. Jak to ovlivnilo letošní sezónu? Byla úspěšnější, než ta minulá?

Sezóna 2018 byla doposud pro Dostihový spolek velmi úspěšná. Ještě samozřejmě neproběhly všechny akce jako jsou Velká pardubická nebo Taxis Gladiator Race, na kterém se podílíme, ale už teď můžu říct, že proběhlo velmi úspěšné mistrovství republiky ve všestrannosti (jezdecká disciplína kombinující parkúr, drezuru a skákání v terénu – pozn. aut.) nebo úspěšný Léto festival. Musím říct, že se otvíráme i pardubické veřejnosti mimo dostihovou komunitu a lidé si začíná zvykat na to, že závodiště není areál na jedno použití, ale nabízí více různých akcí. Samozřejmě velkou devízou našeho závodiště jsou v poslední době terénní běžecké závody. Ty letos proběhly na začátku sezóny a ještě nás čekají další.

Jaká je návštěvnost takových akcí?

Návštěvnost akcí většinou přesahuje 10 tisíc návštěvníků.

Pomáhají tyto akce přilákat návštěvníky i na dostihy?

Má to spíše takové ty sekundární důsledky. Samozřejmě díky tomu nacházíme i nové návštěvníky, které by jinak nenapadlo jít se podívat na dostihy, ale díky tomu, že zjistí, jak je to krásný areál, tak přijdou. Ještě to nemáme úplně vykalkulované, ale návštěvnost na dostizích je v letošním roce o něco málo vyšší než v loňské sezóně. Je to ale i o partnerech. Už se stalo, že partneři, kteří tady byli na jiných akcích, se stali i partnery Dostihového spolku a dostihů jako takových.

Město chce do areálu více investovat. Je v plánu vytvoření interaktivního muzea i kolbiště na parkur…

To jsou projekty, které jsou v tuto chvíli na stole. Máme zpracovanou studii výstavy Velké Pardubické a město se jí velice seriózně zabývá.

Co se týče renovování pískového kolbiště na parkur, tak tam už je vyhotoven projekt, který čeká na schválení a případnou realizaci. Přes zimu bychom na závodišti chtěli provozovat zimní ledovou plochu. Jinak kromě toho tady máme ještě nové parkoviště za necelých šest milionů, které bylo už velmi nutné.

Vraťme se k tomu parkuru. Vy jste říkal, že už je hotový projekt. Jak by to kolbiště mělo vypadat?

To kolbiště na parkur i drezúru by mělo být asi o třicet metrů delší, než je teď, takže by mělo být vhodné k pořádání mezinárodních závodů v několika disciplínách.

Mohly by se tam v budoucnu konat nějaké světové závody?

Rádi bychom sem dostali světové závodníky. Před osmi až deseti lety tady v areálu probíhaly olympijské kvalifikace. Myslím, že by areál byl schopen utáhnout světové závody ve všestrannosti na úrovni olympiády.

Můžete do Pardubic dostat světové závody i v parkuru? Takové, jako se každoročně pořádají v Olomouci.

Asi teď nedokážu predikovat, jak náročné je sem dostat ty úplně největší soutěže v parkurech, ale rozhodně bychom rádi pořádali soutěže na mezinárodní úrovni. To kolbiště bude mít určitě parametry k tomu, aby takové závody zvládlo. Aktuálně jednáme i s koňským pólem a v plánu na příští rok už jsou jeden až dva turnaje v koňském pólu, ať už proběhne rekonstrukce kolbiště nebo ne.

Pro závody v jiných disciplínách se dá použít stávající infrastruktura dostihového závodiště? Například na ustájení koní.

S tím počítáme. Řešíme zatím jen problém, kam umístíme opracoviště (kolbiště, na němž se koně před závodem rozcvičují - pozn. aut.). Řešíme, jestli jsme s naším rozpočtem schopni najít peníze i na případné opracoviště za paddockem. Jinak ale můžeme využít veškerou stávající infrastrukturu včetně využití mobilních tribun okolo celého kolbiště a dalších věcí, které by pořádání závodů usnadnily.

Závodiště se od roku 2013 jmenuje Agrofert park. Smlouva na partnerství s Agrofertem platila do roku 2017 a pak se měla prodlužovat. Došlo ke změně podmínek?

Prodloužilo se to, ale jen v rámci letošní sezóny. V příštím roce bude probíhat řízení na titulárního partnera závodiště.

Agrofert od podpory závodiště dává ruce pryč?

Agrofert už to nepotvrdil na delší období, ale jen na letošní rok. Každopádně zájem o podporu z jejich strany trvá.

Velká pardubická 2020 - kompletní přehled informací >>>

Takže by mohl být příští rok partnerem opět Agrofert?

Mohl, ale my víme, že značka závodiště, kterou už třetím rokem budujeme, jde nahoru a věříme, že ta hodnota stoupá. Nespecifikoval bych to jen na Agrofert a věřím, že má závodiště v současnosti vyšší hodnotu, než za kolik je aktuálně nabízeno Agrofertu.

Letos jsou velkým tématem v souvislosti s Velkou Pardubickou i sázky. Francouzská sázková kancelář PMU už na dostih letos neumožní sázet, protože je podle ní moc dlouhý a není tak pro sázky atraktivní. Podařilo se vám sehnat jinou sázkovou kancelář, která by PMU nahradila?

Zatím ne. V tuto chvíli máme několik alternativ, které přichází v úvahu. Je možné, že se do sázek zapojí některá z českých sázkových. Do hry ale nevstupují jen pořadatelé, ale hlavně i Jockey Club České republiky.

Tak se ještě vraťme k samotné Velké pardubické. Kolik bude letos startujících? A kolik z toho bude ze zahraničí?

Přihlášeno bylo 22 účastníkům, ale jeden byl stažen, takže závodit bude pouze 21. Ze zahraničních koní tady letos bude jen jeden kůň ze Slovenska. Zahraniční účastníky budeme mít jen ve druhém největším dostihu Ceně Labe, kam jsou zatím přihlášeni tři zahraniční účastníci.