Orientace jen na cenu v našem byznyse nefunguje, říká člen představenstva Deutsche Telekom

Srini Gopalan, člen představenstva Deutsche Telekom

Srini Gopalan, člen představenstva Deutsche Telekom Zdroj: Schwarzemann Marek

Srini Gopalan
2 Fotogalerie
Marek Schwarzmann

Na zásadní inovace typu chytrých měst, autonomních vozů či virtuální reality se připravují i mobilní operátoři. Ti počítají s tím, že bez rozvoje sítě páté generace by uvedené trendy byly uskutečnitelné jen stěží. Občanů řady států EU však ještě víc než budoucnost zajímá současná podoba trhu, kdy se tarify v různých zemích nemálo liší. "Je to kombinací faktorů – geografie, velikosti populace, počtu konkurentů na trhu. Podívejte se třeba na skupinu Deutsche Telekom. V každé ze zemí máme jiné politiky právě kvůli zmíněným proměnným," říká člen představenstva firmy Srini Gopalan.

Začínal jste ve Velké Británii, ale dlouhou dobu jste působil také na trhu operátorů v Indii, který je známý svojí citlivostí na cenovou politiku. Jaká je nejlepší strategie pro takový trh?

Nejlepší strategií je vždy konzistentnost, a to jak v budování sítě, tak v přístupu k zákazníkům. A hlavně se nesnažit konkurovat cenou. Operátoři, kteří se primárně snaží jen o toto, se časem dostanou do situace, kdy budou muset očesávat své investice do sítě. Je to zlověstná spirála smrti.

Pro řadu operátorů v Indii se toto stalo osudným, nyní tam v zásadě působí tři hlavní hráči, zbytek nevydržel. Orientace jen na cenu v byznysu, který silně závisí na inovacích a špičkových komunikačních technologiích, prostě nefunguje.

Je zajímavé, že více než miliardu Indů obsluhují tři operátoři. V Česku je deset milionů lidí a obsluhují nás také tři operátoři. Je to vlastně efektivní model?

Obor telekomunikací je v zásadě škálovatelný, a proto se dá tvrdit, že mu konsolidace spíše pomáhá. Realita je ovšem taková, že na miliardu lidí v Indii máte také z pohledu operátora velký kus země k pokrytí. Můžeme spekulovat o optimálním počtu subjektů, z praxe ale vím, že jeden, ale ani čtyři či pět, to zkrátka nebude.

Proč?

Žádný z operátorů není tak velký, aby ospravedlnil objemy investic, které správa tak velké sítě vyžaduje. Rozsah se v tomto ohledu stává problémem.

Souhlasíte s myšlenkou Evropské komise o nastartování postupného procesu konsolidace evropského trhu operátorů?

Obecně jsem pro. Jak jsem řekl výše, pro správné fungování trhu si nemůžete dovolit velké množství hráčů.

Je tu tedy šance, že vznikne jeden „transevropský“ operátor?

I když bychom v Evropě někdy měli jednoho velkého konsolidovaného operátora, vždy bude inklinovat k regionálním politikám z hlediska ceny, georeliéfu, ale i stavu samotného spektra. Evropské vlády s ním historicky pracovaly všelijak – různě ho dělily, vyhrazovaly… To jsem zažil i v Indii.

Jak do tohoto konceptu zapadá blížící se vlna inovací a přechodu na sítě páté generace 5G?

Vyvine to tlak na operátory, aby byli „dobrými operátory“: budou potřebovat dobrou optickou páteřní síť, stejně tak silně investovat do nákupů nových frekvencí a zároveň do upgradu hardwaru. Být konvergovaným operátorem tak bude velkou výhodou.

Vaše kolegyně z Deutsche Telekom Antje Williamsová na jedné ze svých prezentací v průběhu letošního Mobile World Congress prohlásila, že budoucnost oboru leží v objevení správného byznys-modelu v 5G síti. Jak moc se změní přístup operátorů vůči zákazníkům? Už asi nepůjde jen o počítání minut a megabajtů…

Samotný fakt, že 5G je jakýmsi zkombinováním technologického pokroku v řadě komunikačních a datových oblastí, činí z této změny v oboru tu nejzásadnější, jakou jsme kdy zažili.

Podívejte se na takto: internet věcí – série malých čipů měřících nejrůznější data a odesílajících je ke zpracování – tu již máme a částečně využíváme. Využití nových vysokorychlostních vysílačů s extrémní kapacitou (MIMO, pozn. red.) nás čeká do roka či dvou. Vzájemně propojená chytrá auta potkáte na silnicích do tří až pěti let. Tyto mnou vyjmenované varianty jsou svým způsobem nástinem byznys modelů, v nichž budou operátoři významným hráčem.

To se ale bavíme o korporátních zákaznících. Jak do této mozaiky budoucnosti zapadá ten „klasický a obyčejný“ zákazník? A co dnešní praxe nastavování datových limitů a podobně?

Zákazník v 5G síti využije hned několik prvků. Třeba taková chytrá města – tento koncept mu prvoplánově ani nepřijde, že by to mělo co dočinění s mobilní sítí, ale právě díky inovacím v ní bude fungovat. První vlaštovky vidíme v podobě chytrého svozu odpadu nebo vyhledávání parkovacího místa ve městě.

Jakmile pak lidé začnou využívat smartphony v 5G síti, okamžitě si všimnou zásadního zrychlení datových toků. Řadu oblastí Země, které jsou těžko dostupné pro zasíťování optikou, pokryje 5G bezdrátová síť.

Vámi zmíněné datové limity jsou specifikum. Záleží vždy na konkurenci na trhu, které operátor čelí, geografických podmínkách i stavu hardwaru a vytížení jeho sítě.

Stejně mi, předpokládám, odpovíte i na to, jaká je „správná“ cena za minutu hovoru či prodatovaný gigabajt…

Vše závisí na funkčnosti spektra, geografii pokrývané lokality, hustoty zalidnění dané oblasti a kolik základních stanic k jejímu pokrytí potřebujete. Jedna a táž základní stanice někde může obsloužit pár stovek zákazníků a jinde několik tisíc.

Od toho všeho se pak odvíjí cena. Dejte mi data o tom všem a pak vám to můžu zprůměrovat.

Ptám se proto, že český trh je jedním z nejdražších v Evropě. Jsme několikrát dražší, než rovinaté Polsko, jež se dost možná snáze pokrývá, ale jsme dražší než třeba Rakousko, které však má Alpy…

Jak jsem řekl výše, je to kombinací faktorů – geografie, velikosti populace, počtu konkurentů na trhu. Podívejte se třeba na skupinu Deutsche Telekom. V každé ze zemí máme jiné politiky právě kvůli zmíněným proměnným. Do ceny se samozřejmě promítají i objemy investic do sítě, ceny za frekvence, náklady na kapitál a mnohé další.

Čím si operátoři nejlépe v 5G síti zvýší průměrný výdělek z jednoho uživatele?

Obecně se hodně mluví o rozšířené či virtuální realitě. Osobně bych ale vsadil na skvělou zákaznickou zkušenost a extrémní kvalitu služeb. Míním tím čistotu přeneseného hlasu, excelentní pokrytí datovým a televizním signálem i wi-fi sítí. Podle mého bychom v těchto oblastech mohli jako operátoři dělat mnohem více věcí mnohem lépe.

Pokud však toto zvládneme, můžeme se těšit na solidní a hlavně přirozený růst. Jsme oborem, který lidé budou stále více chtít využívat, záleží však na nás, jakou zkušenost při tom využívání udělají. To pak samozřejmě povede k tomu, že nás budou využívat více.