Pavel Drahotský: Klienti si mohou spravovat peníze sami

Pavel Drahotský

Pavel Drahotský Zdroj: Michael Tomes

Nový šéf Saxo Bank pro Česko, Slovensko a Maďarsko Pavel Drahotský říká, že banky už žádné lepší časy nečekají. „Myslím, že se v bankovním sektoru stane něco na způsob telekomunikací v posledních dvaceti třiceti letech.“ Klienti bank se naučí spravovat své finance sami a velké banky nebudou potřebovat. Bez přílišného rizika mohou podle Drahotského zhodnotit majetek téměř o deset procent ročně.

Kam chcete Saxo Bank posunout?

Vrátil jsem se po dvou letech do finančního sektoru, protože cítím změnu. Vychází to ze stávajícího ekonomického prostředí, kde jsou extrémně nízké úrokové míry, takže spoustě – i konzervativních – klientů už dochází trpělivost se zhodnocením nula něco nebo jedna něco.

A i to zhodnocení přes jedno procento je dotováno bankami, protože předpokládají, že klientovi prodají něco jiného, co je pro ně ziskovější. Tihle klienti tak začínají hledat nové možnosti, jak pracovat s penězi. A to se neděje jen v Česku, ale napříč světem. Tím, že budou klienti hledat alternativy, dříve nebo později dojdou k tomu, že by si své peníze mohli spravovat sami.

Takže je chcete naučit spravovat své vlastní peníze?

Za osm let v Citibank mně prošlo rukama pět set lidí, které jsem vyškolil na investiční certifikaci, což je oprávnění, aby člověk mohl prodávat podle standardů banky. Tak si myslím, že když jsme během velmi krátké doby schopni připravit na investiční poradenství absolventa střední nebo vysoké školy, stejně tak jsme schopni během několika let připravit klienty na to, aby se svými penězi pracovali sami.

Osobně nepovažuji za ideální, když dvacetiletý radí padesátiletému člověku se zkušenostmi, co a jak má dělat s penězi. Dobrý investiční poradce si musí projít minimálně celým tržním cyklem. Tedy nejenom když vše roste a vydělává víceméně cokoli, ale zažije i tu stinnou stránku, kdy jde investice dolů. Jako problém vidím i to, že klasické retailové banky klientům nabízejí – také kvůli regulaci – produkty, které jsou postaveny takzvaně „long only“. To znamená, že neumožňují klientům vydělávat v okamžiku, kdy jdou trhy dolů nebo stagnují. Ty produkty to ze své podstaty neumožňují.

Není nebezpečné učit retailové klienty spekulovat na pokles trhů?

Musíme jim ukázat, že se dá vydělávat nejen na rostoucím, ale i na klesajícím a stagnujícím trhu, ale také že se dá obchodovat nejen v řádu let, ale také v řádu dní, hodin a možná i minut. V době, kdy jsou v ekonomice v oběhu peníze, které by tam za normálních okolností nebyly a pravděpodobně se budou tisknout další, je otázka, zda chci mít neustále exponovanou velkou část prostředků, anebo zda je chci na trh položit jen na krátkou dobu, využít třeba nějaké neefektivity a pak je zase stáhnout bezpečně na bankovní účet.

A co obchodování s pákou, tedy na úvěr?

To začátečníkům nedoporučuji. Páka je skvělá věc, pokud s ní člověk umí pracovat a chápe její důsledky. Zkušenější investory to dokáže zrychlit a zefektivnit práci s jejich kapitálem. Pro začátečníky je to ale špatné. My se chceme trochu distancovat od standardních brokerů na trhu, a tak jsme zavedli minimum pro otevření 10 tisíc dolarů. Říkáme tím, že pokud chce někdo investovat sto dolarů, tak dobře, ale považuji to spíše za sázku než za seriózní investici. Naše cílová skupina není mamka na mateřské dovolené, která žije ze sociálních dávek a z toho se rozhodne investovat.

V pražské kanceláři Saxo Bank vás působí šest. Jak chcete v tomto počtu edukovat investory?

Je to dlouhodobější systematická činnost. Saxo se v posledních týdnech zaměřila na vzdělávání svých lidí, kteří poskytují informace klientům, tak si myslím, že je škoda se o tyto poznatky nepodělit s širší veřejností.

Jaké změny tedy hýbou nejen českým bankovním sektorem?

Myslím, že v bankovním sektoru se stane něco na způsob telekomunikací v posledních dvaceti třiceti letech, kdy se lidé odpoutali od toho, že musejí jít někam na poštu, aby je úřednice s někým spojila. Dnes už mají všechno v kapse a za zlomek ceny a mohou volat globálně přes internet zadarmo. Něco podobného očekávám, že se v následujících pěti, maximálně deseti letech stane v bankovním sektoru.

Klienti zjistí, že pokud chtějí pracovat s penězi, nemusí si domluvit schůzku v pobočce, aby jim někdo ukázal – v lepším případě – dvacet třicet produktů, které jsou v nabídce dané instituce. Prostě navštívím supermarket, nejlépe ze svého domova. V tom našem supermarketu je v současné době téměř 30 tisíc produktů. Pravděpodobnost, že bych si nevybral, je velmi malá.

Lze v hromadě třiceti tisíc produktů najít ten, co hledáte?

Budeme se snažit, aby to bylo co nejintuitivnější. Pro mne je těch 30 tisíc stále málo, chtěl bych se dostat dále. Spíše jde o to, že se rozhodnu uchopit nějaké téma. Například volatilitu. Zadám „volatilita“ stejně jako do internetového vyhledávače a vypadne mi tam deset patnáct produktů, jak se dá hrát volatilita. Klient se pak může rozhodnout, zda chce do toho daného produktu alokovat sto procent kapitálu, anebo si na to dané téma koupí pouze opce, to znamená, že jeho alokace je podstatně menší.

Něco sázím, něco kvete, něco dozrává a něco je zralé na sklizeň. V průběhu času mám možnost sahat po různých finančních nástrojích. Krása vlastní správy investic je v tom, že pokud se začne ve světě něco dít, mohu přes mobil v řádu vteřin zmenšit nebo zcela uzavřít všechny pozice a trh opustit. Nemusím čekat, až banka můj pokyn přijme a zpracuje.

Nemůže vést tato možnost ke zkratkovitému jednání?

Může, ale to souvisí se vzděláváním jak z naší strany, tak ze strany klientů. Pamatuji si, že když jsem šel po pár dnech tady za svým nadřízeným, že bych pro klienty chtěl jedno CD, kde bude vysvětleno nejen nastavení obchodní platformy, ale i některých produktů, zjistil jsem, že to všechno existuje. Našel jsem to v naší knihovně na webu. Bohužel to tam bylo schované, musíme to vytáhnout na světlo.

To je stále spíše pasivní forma vzdělávání. Co ta aktivní?

Věřím, že vizuální vzkaz má větší dopad. Na Saxu se mi mimo jiné líbí webináře, kde se klienti mohou přihlásit a s naším týmem procházet reálný trh na Saxo Traderu na sdílené obrazovce. Po prázdninách bych chtěl dělat častěji semináře přímo tady u nás.

Stále se mi zdá, že skupina lidí, kteří budou ochotni a schopni si spravovat své finance, je velmi malá. Jak je chcete přesvědčit?

Nemohu nikoho nutit, ale vím, že ti chytřejší už to dělají. U tradingu člověk nemusí sedět osm hodin denně. Jde o to, že si každý den ráno přečtu zprávy, podívám se, co to dělá s mým portfoliem, a podle toho vidím, jak moc rozumím těm produktů, které mám. Po půl či tři čtvrtě roce se to dá naučit. Osobně preferuji rozebírat s přáteli investiční příležitosti než se zaobírat politikou nebo nemocemi.

Jakých výnosů lze takovýmto nenáročným tradingem dosahovat?

Samozřejmě se dají ročně vydělávat desítky procent, stejně tak se dají prodělat desítky procent. Myslím si, že pokud se člověk spokojí s procentním výnosem blížícím se dvoucifernému číslu po zdanění, může toho dosahovat s relativní lehkostí a bez příliš velkého rizika.

Pavel Drahotský (37)
Od roku 2004 působil v Citibank. Postupně převzal odpovědnost za celý prodej investičních nástrojů včetně spolupráce s třetími stranami. Americkou banku opustil na konci roku 2011 v pozici viceprezidenta a ředitele investičních produktů Citibank. Poslední dva a půl roku se soukromě věnoval wealth managementu. MBA získal na barcelonském ESMA. Ve volném čase se věnuje myslivosti a rychlým lodím. Je ženatý a má syna.