Pobídka pro gigafactory bude vysoká, ale nemáme na vybranou, míní šéf Deloitte

Josef Kotrba, energetický expert a prezident poradenské společnosti Deloitte

Josef Kotrba, energetický expert a prezident poradenské společnosti Deloitte Zdroj: Michael Tomeš, E15

Josef Kotrba, energetický expert a prezident poradenské společnosti Deloitte
Josef Kotrba, energetický expert a prezident poradenské společnosti Deloitte
Josef Kotrba, energetický expert a prezident poradenské společnosti Deloitte
4
Fotogalerie

Továrny na baterie už mají v Maďarsku a v Polsku, staví se na Slovensku a nyní se rozhoduje, zda bude i v Česku. Pro tuzemskou ekonomiku je přilákání investora v tomto oboru mimořádně důležité, míní Josef Kotrba, energetický expert a prezident poradenské společnosti Deloitte. „Česko zkrátka musí dohnat zbytek Evropy,“ má jasno Kotrba.

V říjnu by mělo být zřejmé, zda se gigafactory v Česku bude stavět. Bylo by to dobře?

Podle mě ano. Ten hlavní důvod je, že pro elektromobily se rozhodla celá Evropa. Česká republika je jedna z největších továren automobilů na světě, takže ani moc nemáme na výběr. 

Česko má výhodu vlastního lithia. Může to hrát také roli v rozhodování o výstavbě?

Řekl bych, že ani nemusí. Česko zkrátka musí dohnat zbytek Evropy. Je třeba si uvědomit, že ropu také dovážíme, a i přesto je výroba aut se spalovacím motorem nejdůležitějším tuzemským sektorem. Určitě by bylo nejlepší, abychom se v bateriích pro automobily účastnili co nejdelšího výrobního řetězce. Ale stále ještě nemáme dokončené studie z nalezišť, takže nevíme, jak rentabilní by těžba domácího lithia byla. 

Vláda mluví o miliardové podpoře. Je to u takového projektu adekvátní?

Je to hodně a já rozhodně nejsem podporovatel velkých investičních pobídek. Tímto nástrojem ale Česko soutěží s okolními státy, které je také využívají. V takovém případě je to třeba překousnout a zařadit se mezi ostatní. Podle mých informací vláda plánovanou výší podpory nijak nevyčnívá.

Kdyby gigafactory nakonec vznikla, co by to znamenalo pro region? Nejčastěji zmiňovanou lokalitou je Ústecko.

Právě Ústecko, kde lidé kvůli konci těžby přijdou o práci, potřebuje velkou zahraniční investici. Potřebuje velký počet dobře placených míst. Tento regionální rozměr je nakonec možná důležitější než ten makroekonomický. 

A dopad na český autoprůmysl? 

Kdo lisoval plechové nebo plastové díly, změnu až tak nepocítí. Firmy, které dodávají součástky pro motory, už to samozřejmě budou mít těžší. Tady ten dopad bude výrazný a kdo se nepřizpůsobí, zanikne. 

Elektromobilita rozděluje společnost. Někteří v ní vidí pokrok, jiní mluví o slepé uličce. K čemu máte blíž?

Politický tlak na odchod od spalovacích motorů je podle mě příliš velký. Celá transformace probíhá příliš rychle, kvůli čemuž to bude i drahé. Ale jako slepou uličku elektromobilitu nevnímám. Věřím, že časem se technologie skutečně prosadí.

VIDEO: Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa

Video placeholde
Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa • Videohub