Prodej mléka se vyplatí i v době vysokých nákladů, říká šéf zemědělské divize Agrofertu
Holding Agrofert je největším zemědělcem v České republice. Hospodaří na 120 tisících hektarů vlastní i pronajaté půdy. Letos v létě otevřel dvě velké farmy, které jsou na bázi hi-tech technologií a robotiky. A v září koupil také předního pěstitele chmelu, skupinu Top Hop, díky čemuž se stal českou jedničkou v oboru. Na živočišné produkci vydělává navzdory letošnímu nárůstu nákladů. „Realizační cena mléka vystoupala úměrně k růstu cen vstupů," říká šéf zemědělské divize Agrofertu Milan Škvor.
V současné době výrazně zdražují vstupy a energie. Jak to na vás, jako největší zemědělce dopadá?
Je to velký zásah. Zaznamenáváme několikanásobný růst cen krmiv, hnojiv, prostředků na ochranu rostlin, ale i ceny nafty, která vzrostla zhruba o padesát procent. Na celou rostlinnou výrobu máme náklady v řádu miliard a z toho třetinu tvoří náklady na mechanizaci, v níž nafta tvoří poměrně zásadní podíl..
Máte v rámci koncernu například lepší ceny hnojiv, které Agrofert vyrábí?
To tak rozhodně nefunguje. Prvovýroby jsou samostatné podniky, takže nakupují za tržní ceny platné v čase. Takto se realizuje jak nákup vstupů, tak prodej produkce. Takže výhodnost či nevýhodnost je pouze o obchodní strategii každého jednotlivého managementu podniku, ale nic víc. Naše prvovýroby pracují v ryze tržním prostředí v rámci koncernu.
Jak sklízejí moderní kombajny
Nejsilněji současný růst cen pociťují chovatelé drůbeže, kteří již hovoří o zavirání farem. Jak jsou na tom drůbežárny v rámci Agrofertu?
Tam je situace výrazně dramatičtější. Chovatelé jsou pod obrovským tlakem nárůstu cen krmiv a energií a navíc se blíží zima, kdy ještě spotřeba například na vytápění porostou. Situace není dobrá. My chovy nezavíráme, ale z informací, které mám, o tom někteří farmáři vážně uvažují. Vývoj se dá ale těžko předjímat.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.
Vyzkoušet za 1 Kč Více informací