Radim Jančura: Železnice má obrovskou budoucnost

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Radim Jančura je dlouholetý kritik pořádků na české železnici. V pondělí 26. září se přitom sám vydá všanc kritickým zrakům cestujících, když poprvé vypraví své vlaky do běžného provozu na trati Praha–Ostrava –Havířov. „Do železničního projektu šly všechny zisky Student Agency, které firma za posledních 18 let vydělala,“ říká Jančura. Počítá přitom s tím, že žluté vlaky začnou jezdit se ziskem už v lednu.

* E15: Fotil jste se teď se stevardkami žlutých vlaků… Jaký plat taková stevardka u vás má?

Nevím. U nás dnes pracuje už 1300 zaměstnanců a já znám pouze svůj plat. Neznám dokonce ani plat svých kolegů manažerů. Takže skutečně neznám plat našich stevardek, jsem pouze informován, že mají méně než průvodčí na Českých drahách. A určitě jsou výrazně levnější než stevardky, které si dráhy pro vlaky najímají za naše daně z modelingové agentury.

* E15: Vaše vlaky budou začínat a končit v Havířově. Proč jste zvolili zrovna tohle město? Pokud vím, tak v původních plánech byl Český Těšín, potažmo Žilina.

Je to tak zatím takříkajíc z bezpečnostních důvodů, abychom si to vyzkoušeli. V Havířově si dáváme hodinovou rezervu, ve chvíli, kdy se systém stabilizuje, skutečně spoje protáhneme až do Českého Těšína a Třince. Navíc Havířov je obrovská aglomerace. Vůbec celé Ostravsko je velmi zajímavé, dnes tady žije kolem milionu lidí, což je absolutně srovnatelné s Prahou. A ti lidé jezdí za prací, takže hybnost obyvatelstva je veliká. I proto máme autobusové napojení Frýdecko-Místecka a Novojičínska na naše vlaky v Olomouci.

* E15: Vypadá to, že na nejdůležitější části vaší trasy mezi Prahou a Ostravou se příští rok sejdou tři dopravci, váš RegioJet, Leo Express Leoše Novotného a České dráhy. Je tam místo pro tři?

Není. Vlastně dnes to vypadá, že tam není místo ani pro jednoho, protože České dráhy tady prodělávají na vlacích EuroCity, InterCity, Expres i pendolinech. Teď to navíc budou mít ještě těžší, protože ceny půjdou dolů. Tím, že přijdeme my a ještě Leo Express, tak vypukne cenový masakr a dříve nebo později bude muset někdo z nás vycouvat.

* E15: A vaším tipem jsou České dráhy?

Jednoznačně, protože jejich ekonomika je nejhorší. Oni sice dostávají 12 miliard (od ministerstva dopravy a krajů za provozování rychlíků a regionálních vlaků – pozn. aut.), takže mají obrovské příjmy, ale jejich hospodaření zůstává mizerné. V roce 2009 prodělaly miliardu, v roce 2010 jsou na umělé nule, letos netuším, jak na tom jsou, ale v roce 2012 jenom na té naší společné Ostravě prodělají miliardu. Jsem přesvědčen, že stát jako majitel to bude muset řešit a začít rušit spoje, které kvůli tomu, že nejsou dotovány, jsou pro dráhy vysoce prodělečné. Jsem proto přesvědčen, že to budou ony, kdo vycouvá.

* E15: Vycouvají podle vás dráhy jen s obyčejnými dálkovými vlaky, nebo z Ostravy stáhnou i pendolino?

Pro pendolino by bylo lepší, kdyby ho dráhy hodily do kopřiv nebo prodaly někomu za korunu. Ten vlak prodělává stamiliony ročně. Ale to se zřejmě nestane, takže pendolino tam bude jezdit dál. Je to pro nás důstojný konkurent hlavně díky rychlosti. Když se zruší vlaky InterCity a EuroCity Českých drah, tak pendolino může být více plné a méně prodělečné.

 

Spolupráce na ostří nože

* E15: Mluvíte často o tom, jak obtížná je dohoda s Českými drahami na jakékoli spolupráci. Předpokládám, že za prostory na nádražích jim platíte komerční nájemné.

Je to různé, zrovna v případě nádraží nám vyšly vstříc. Musely, protože je zřejmé, že máme nárok na prodejní místo. Platíme stejný nájem, jaký si interně platí samy České dráhy, tedy náklady a nějaký přiměřený zisk. Protože jsme dopravce a ne pekař, který prodává na nádraží bagety. Takže toto funguje. Ale v případě dalších služeb, třeba vzájemného prodeje jízdenek, už spolupráce nefunguje.

* E15: To znamená, že RegioJet nebude moci prodat jízdenku odkudkoli kamkoli?

Ne. Ale věřím, že nám v tom pomůže ministerstvo dopravy a České dráhy k tomu donutí. Jejich jízdenky dnes prodává vícero prodejců, takže dráhy běžně nabízejí provizní prodej. A my nechceme nic jiného.

* E15: Vadí drahám fakt, že byste prodávali jejich jízdenky, nebo je to spor o provize?

Je to víceméně spor o provize. Oni nám chtějí dát nulovou provizi, i když všem ostatním prodejcům nějakou provizi nabízejí, myslím, že čtyři procenta. To by nám na pokrytí nákladů stačilo. Dráhy nás chtějí navíc zavázat do přísných pokut v případech, že třeba náš prodejce udělá nějakou chybu. To mají být pokuty v řádech statisíců korun. Takto neférová smlouva se nedá podepsat.

* E15: Pokud byste se nakonec dohodli, prodávaly by dráhy naopak vaše jízdenky?

To je na nich.

* E15: Hodně se řešilo i takzvané ošlapné, tedy poplatek za využívání nádraží Českých drah pasažéry konkurenčních vlaků. To máte vyřešeno?

My ošlapné platíme, a to přesně podle evropské legislativy ve formě poplatku za dopravní cestu.

* E15: To platíte Správě železniční dopravní cesty?

Přesně tak. Je v tom zahrnuto i to, že cestující projde nádražím a užívá jeho základních služeb, jako je čekárna.

* E15: SŽDC to pak proplácí Českým drahám, které nádraží vlastní?

To už je na nich, my platíme přesně to, co máme platit ze zákona. Naprosto dobrovolně jsme ale nabídli i Českým drahám, že jim budeme platit něco jako ošlapné nad rámec zákona, abychom ukázali dobrou vůli. Chceme se podílet na hrazení nákladů za využívání společných prostor. Teď je míč na druhé straně.

* 15: Vlaky RegioJetu budou zhruba o půl hodiny pomalejší než pendolina, budou ale zastavovat dvakrát častěji. Dá se vůbec při tolika zastávkách trasa Praha–Ostrava ujet za vámi avizované tři hodiny a 43 minut? Není jízdní řád moc napnutý?

Ne, my tam máme naopak velké rezervy. Kdybychom měli stejnou protekci jako pendolino, které má na kolejích absolutní přednost, tak by byl při stejném počtu zastavení rozdíl v časech jen 15 minut.

* E15: Dráhy vás nechtějí pustit do svých myček, nevidí důvod, proč pomáhat konkurenci. Jak budete toto řešit?

Když nás dráhy nepustí, tak budeme mýt vlaky s kýblem a hadrem. Já nemám problém s tím umývat vlaky osobně.

* E15: Tam je to také o ceně? Nebo vás tam nechtějí pustit z principu?

Tam to není o ceně, ale obecně nás tam nechtějí pustit. Myslí si, že nás tím vydusí. Takže když nebudeme mýt v myčce, tak budeme mýt ručně.

* E15: A jak řešíte servis lokomotiv a vagonů?

Velké opravy děláme externě, malé si děláme sami v našem depu na Zličíně.

Radim JančuraRadim Jančura | E15 Robert Zlatohlavek

Za tři měsíce budeme vydělávat

* E15: Kolik investujete do vstupu RegioJetu na české koleje?

Je to projekt za zhruba miliardu korun. Banky přitom požadovaly, abychom dali skoro 300 milionů z vlastních zdrojů. Ještě jsme všechny peníze neutratili, protože nové vagony budou teprve docházet.

* E15: S jakou návratností počítáte?

S kolegy se o to přeme. Já si myslím, že měsíc, oni, že tři měsíce.

* E15: Během měsíce se vám vrátí miliarda?

Otázka návratnosti je vícevýznamová. Základ je, kdy začneme vydělávat. Já jsem přesvědčen, že začneme generovat zisk měsíc od naběhnutí plného provozu, tedy někdy v lednu příštího roku. Co se týče leasingu, máme ho nasmlouvaný na deset let. Za deset let tak splatíme všechny lokomotivy a vagony.

* E15: Proč jste zvolili koncept s lokomotivou a vagony a nešli jste cestou ucelené vlakové jednotky, kterou není třeba šíbovat?

V cenovém masakru, jenž na lince Praha–Ostrava vznikbude velmi důležité, kdo odveze cestující ve špičkách, tedy hlavně v pátek a v neděli. Dopravce s malou kapacitou, který nebude schopen cestující ve špičkách odvézt, bude mít prázdné vlaky i mimo špičky. My nyní nabízíme 240 míst, tedy podobnou kapacitu jako třeba Leo Express, ale to je jenom začátek. V průběhu roku 2012 bychom chtěli mít minimálně 400 míst, vlaky pro špičky začneme prodlužovat o nové vagony už od ledna. Takže náš systém je flexibilnější, v našich vagonech je ve srovnání s ucelenými soupravami více prostoru na nohy.

* E15: Uvažujete i o dalších tratích, kde byste jezdili bez dotací?

Spojení Praha–Ostrava je jednoznačně trať, kde to musí fungovat bez dotací. Ale těch tratí je více, například Praha –Brno, Praha–České Budějovice nebo Praha–Plzeň.

* E15: Takže do budoucna byste je mohli obsadit?

To vám nemohu ani naznačit.

* E15: Ale rozhodnuti už jste?

Zhruba ano, ale na toto téma chceme dělat tiskovou konferenci asi za měsíc.

* E15: Termín spuštění vašich vlaků se neustále odsouval, co bylo příčinou?

My o vlacích mluvíme pět let. První dva roky jsme plánovali nasazení ucelených souprav, což byl trochu podobný projekt dnešnímu Leo Expressu. Ten projekt nebyl šťastný, nebyli bychom schopni cestujícím nabídnout tak nízké ceny jako dnes. V pendolinu také nemohou jezdit cestující za 230 korun, to ekonomicky nevychází. Proto jsme se původní plány rozhodli uzavřít. Projekt vlaků mezi Prahou a Ostravou v dnešní podobě jsme otevřeli před rokem a půl, kdy jsme nakoupili lokomotivy a vagony. Ta zpoždění, kdy jsme měli vyjet nejdříve v březnu, potom v červnu a vyjde to až teď v září, souvisejí s financováním. Nalezení financování byl obrovský oříšek. V podstatě v Evropě neexistuje podobný projekt, zahraniční banky přitom hledaly nějaké pozitivní příklady, kdy se jezdí bez dotací. Nakonec se podařilo zajistit financování u ING Leas a Société Générale Equipment Finance.

* E15: Na dráze kolují zprávy o nedostatku strojvedoucích. Bylo těžké je sehnat?

Ani ne, ale samozřejmě platí, že strojvedoucích je opravdu málo. Většinu strojvedoucích jsme sehnali u Českých drah. Problém je, že podle stávajícího zákona se strojvedoucí vychovává rok. Dlouhé měsíce musí adept na strojvedoucího například sedět v dílnách, což je zbytečný relikt z dob páry.

* E15: Jak jsou na tom strojvedoucí u vás platově?

Myslím, že jsou na tom zhruba stejně jako strojvedoucí Českých drah.

* E15: Hodně se řeší otázka režijek. Budete svým zaměstnancům poskytovat podobné výhody? Dříve jste mluvili o využití síťové celoroční jízdenky ČD In-Gold.

Ne. Žádné takové výhody poskytovat nebudeme. Režijky na drahách nemají budoucnost.

Bez dotací dobře, s dotacemi ještě lépe

* E15: Od března příštího roku budete na Slovensku provozovat regionální vlaky. Máte pořád plány na vstup do dotované regionální dopravy i v tuzemsku?

Ano, ale záleží to na hejtmanech. Pokud budou chtít, tak ve většině případů mohou vypsat soutěže. Hejtmani se snaží šetřit na všem možném, jen ne na financování železniční dopravy. Určitě se budeme chtít tendrů na dotovanou dálkovou i regionální dopravu účastnit. Bez dotací se jezdí dobře, ale s dotacemi ještě lépe.

* E15: Vy jste kvůli postupu krajů podávali stížnost do Bruselu, máte už nějakou reakci?

My jsme podávali podnět Evropské komisi, která následně začala komunikovat s Českou republikou a kraji. Teď to nějakým způsobem běží, může trvat až tři roky, než komise rozhodne. My věříme, že rozhodne tak, že budou muset České dráhy vracet zhruba dvě miliardy za každý rok. To se bavíme o krajích i dálkové dopravě. Je to takzvaná překompenzace, tedy vyšší kompenzace, než mají dostávat. Podobně Evropská komise rozhodla v obdobných kauzách v Dánsku a Německu.

* E15: Nešidil jste kvůli vlakovému projektu své další podnikatelské aktivity?

Ano, pozastavili jsme další rozvoj autobusové dopravy ve smyslu spouštění nových linek. Není to na úkor kvality, protože teď jsme pořídili 24 moderních autobusů, kde každý má svou obrazovku, ale na úkor dalšího rozvoje. To se muselo stát. My jsme se museli rozhodnout, kterým směrem půjdeme.

* E15: Bylo tam nějaké křížové financování od autobusů směrem k vlakům?

My jsme do vlaků vrazili 300 milionů korun. Šly tam všechny zisky Student Agency, jež firma za posledních 18 let vydělala. Už jsem několikrát deklaroval, že smyslem mého podnikání není vytvářet zisk, ten je určen pouze k tomu, aby se dál použil. Autobusovou a vlakovou dopravu, které jezdí bez dotací, považuji navíc za určitou formu charity. Jednou, já věřím, že už za deset let, bych chtěl třetinu až polovinu zisku dát do opravdové charity, na velké charitativní projekty, které budeme sami přímo organizovat. Předpokládám, že firma bude vydělávat daleko více než dnes, kdy jdou všechny peníze zpět do dopravy.

* E15: Jak vidíte obecně budoucnost české železnice?

Koleje mají obrovskou budoucnost. Úplně nejvíc v dálkové a mezinárodní dopravě. Pak především v příměstské dopravě, která třeba kolem Prahy funguje dobře. Tady České dráhy dělají dobrou službu. Moc velkou budoucnost asi nemá takový ten malý motoráček, jenž má 50 míst a jede oblouky přes různá pole a lesy. Ty koleje se stavěly za jiným účelem, třeba kvůli přepravě uhlí nebo dřeva. Ale je na politickém rozhodnutí kraje, jestli nebude lepší dát přednost autobusům.

* E15: Jak se daří vašemu projektu Dovolená.cz?

My jsme si vytyčili, že chceme udělat za letošek jednu miliardu v obratu, což myslím, že se povede. Celý projekt je dokonce v zisku. Jako celá Student Agency jsme v pololetí navýšili obrat o 30 procent, takže letos budeme mít navýšený obrat oproti loňsku zhruba o miliardu. Místo 4,3 miliardy budeme mít možná až 5,5 miliardy. Teď se opravdu hodně daří.

Radim Jančura (39)

Je jediným majitelem skupiny Student Agency, kterou založil v roce 1996 při studiích na Elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického v Brně. Původním předmětem podnikání bylo zprostředkování au pair pobytů, následoval on-line prodej letenek a autobusová doprava, loni v červnu začala firma prodávat na webu zájezdy. Zatím posledním projektem je vstup do vlakové dopravy pod značkou RegioJet.