Šedou vodu zavedeme do většiny novostaveb, říká ředitel Skanska Reality Petr Michálek
Ceny stavebních materiálů dělají čáru přes rozpočet řadě developerů. Firma Skanska Reality připravila nový koncept bydlení, které si může dovolit člověk s průměrným pražským platem. Jenže než v Loděnicích u Berouna první projekt, využívající prefabrikované konstrukce, vůbec spustila, přestal ekonomicky vycházet. „Námi plánovaná cenová dostupnost je kvůli raketově rostoucím nákladům, například u dřeva, nyní diskutabilní,“ říká ředitel Skanska Reality Petr Michálek.
V nejnovějším bytovém komplexu Modřanský cukrovar jste vsadili na udržitelnost. Co si pod „modrozeleným“ projektem představit?
Můžeme ho definovat jako soubor prvků, které přispívají k lepší atmosféře města. Jeho základy stojí na infrastruktuře, která efektivně pracuje se zelení a vodou, a to jak dešťovou, tak šedou a užitkovou. Myšlenka udržitelnosti se nese celým areálem, od jeho umístění v brownfieldu přes využití recyklovaných materiálů při výstavbě až po energeticky hospodárný provoz. Byty budou napojené na zdroje zelené energie, dvoje rozvody u praček umožní volit mezi pitnou a recyklovanou vodou. Využijeme sluneční energii a ani kapku dešťové vody nenecháme odtéct do kanalizace. Kromě velkých technologií, kam patří i fototermické panely na střechách nebo fasáda z rebetongu, tu své důležité místo mají také drobná řešení, jako jsou budky pro ptáky nebo informační systém z recyklovaných plastů.
Někteří developeři mluví o tom, že náklady na udržitelnost ještě zvednou pořizovací ceny bytů. Jak je to u vás?
Nemusí tomu tak být, pokud je projekt od samého počátku plánování na technologie připraven. I tak propracovaný a technologicky vyspělý projekt, jako je Modřanský cukrovar, nabízí bydlení za ceny pouze o jednotky procent vyšší, než je průměr pražského trhu. Svou roli při prodeji takto udržitelného projektu hraje i znalost našich zákazníků. Z průzkumů nám totiž vychází, že zájemci o bydlení udržitelná řešení vítají, stále ochotněji se hlásí k tomu, že si za ně i připlatí. Ale hranicí jejich ochoty připlatit si je šest až deset procent nad průměrnou tržní cenou.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!