Sherman Katz: Evropané se k tendrům v USA nedostanou

Sherman Katz

Sherman Katz Zdroj: Anna Vackova/E15

Evropa chce v obchodní dohodě s USA získat pro své firmy rovnoprávnější přístup na americký trh veřejných zakázek. Jenže většinu zakázek vypisují jednotlivé státy USA a ty si tvoří vlastní pravidla. Je jen na nich, jestli se budou chtít obchodní dohodou řídit. „Nejsem si jistý, že to v Evropě všichni chápou,“ říká expert na mezinárodní obchodní právo a poradce několika bývalých amerických prezidentských kandidátů Sherman Katz.

E15: Když je v Evropě řeč o připravované transatlantické obchodní dohodě TTIP, často se mluví o hrozbách, jako je záplava evropského trhu americkými chlorovanými kuřaty či hovězím nadopovaným hormony. Objevují se v USA podobná varování?

Obecně z evropského zboží nepanuje strach. Evropské značky, ať už jde o potraviny nebo auta, jsou v Americe populární.

E15: Čeho se Američané nejvíce bojí?

Asi ztrát pracovních míst. Tato obava není pochopitelně u dohody s Evropou moc silná, protože máte větší ochranu pracovníků, vyšší úroveň mezd. Ale je cítit u transpacifické dohody TPP, o které se teď také jedná. Ve Vietnamu nebo v Malajsii nejsou odbory příliš silné, takže je riziko, že část amerických pracovních míst se přesune tam.

Ale v USA je čím dál jasnější, že naším rodinným stříbrem jsou kreativita a duševní vlastnictví. Obory jako hutnictví jsou také důležité a potřebujeme je, ale nejsou to odvětví budoucnosti.

E15: Odpůrci TTIP mluví o USA jako o ďáblovi, který chce zničit evropské standardy, jehož firmy budou žalovat evropské vlády kvůli regulaci, který má mnohem schopnější vyjednávače, takže dostane vše, co chce. Proč má Amerika takovou pověst?

Neziskové organizace byly vždy spíše odpůrci než propagátoři obchodu. Přínosy volného obchodu bývají hodně rozptýlené. Naopak ti, kteří se cítí obchodem ohroženi, křičí nejhlasitěji. V Americe to jsou odbory. Znáte New York Yankees? To je nejúspěšnější baseballový tým. Spousta lidí v USA nenávidí Yankees.

Americká ekonomika je nyní největší a nejúspěšnější. Takže část z toho, co popisujete, je podobný fenomén jako nenávist k Yankees. Nemá to reálný základ. Evropa má obrovskou tradici ve vyjednávání. Britové, Francouzi a další to dělají stovky let. Klidně nás strčí do kapsy.

Nesmíme se vzdát našich standardů u finančních služeb jen proto, abychom prodali více kuřat nebo jiného zboží. Věříme, že naše standardy pro stabilitu bankovního sektoru jsou nejlepší na světě

E15: Jaké překážky, kterým čelí americké firmy na evropském trhu, chce americká vláda nejvíce odstranit?

Důležitá je pro nás spolupráce v oblasti regulace. Firmy na obou stranách Atlantiku musí plnit dvojí podmínky pro certifikace či testy, i když bezpečnostní standardy jsou srovnatelné. Musíme proto mít buď vzájemné uznávání těchto certifikací, nebo spolupráci v oblasti regulace.

Vzájemné uznávání neznamená, že standardy budou stejné, ale že připustíme, že vaše standardy jsou stejně dobré nebo srovnatelné jako ty naše. Regulatorní spolupráce znamená, že regulátoři se spolu budou bavit. Pro regulátory je totiž jakýkoli zahraniční standard nebo pravidlo ohrožením jejich domácího teritoria.

E15: Které konkrétní standardy Američanům vadí?

V Evropě vlády tradičně mnohem více dohlížejí na potraviny, zdraví, bezpečnost. Vidíme, že musíme splnit mnohem více věcí, abychom těmto předpisům dostáli. Domácí firmy, které stojí plnění těchto standardů miliardy dolarů, mají velký zájem na tom, aby je vlády zachovaly. Protože si na ně zvykly a chrání je před zahraniční konkurencí.

E15: Čeho se naopak nechcete vzdát?

Ministerstvo financí jasně říká, že se nesmíme vzdát našich standardů u finančních služeb jen proto, abychom prodali více kuřat nebo jiného zboží. Věříme, že naše standardy pro stabilitu bankovního sektoru jsou nejlepší na světě.

E15: Evropské logistické firmy si stěžují, že nemohou volně působit na území USA, výrobci potravin smějí dovážet výrobky do USA jen přes jediné celní místo, lodní přepravci nemohou dopravovat zboží mezi americkými přístavy. Jsou v Evropě podobné překážky, s nimiž se potýkají americké firmy?

Nás zajímá třeba proces tvorby evropských zákonů. Vy totiž tradičně nedáváte dostatečný prostor dotčeným firmám a institucím, aby se k připravovaným zákonům vyjádřily.

E15: Mluvíte stejně tajemně jako americká vláda, která o obsahu vyjednávání nechce nic konkrétního říkat.

Náš vyjednávač Michael Froman z působení v byznysu moc dobře ví, že obchody se neuzavírají tak, že pustíte k jednacímu stolu všechny, kdo mají jiný názor. Každý z amerických vyjednávačů, a potkal jsem jich za kariéru dvanáct nebo patnáct, měl svůj styl, jak otevření budou vůči Kongresu a ostatním.

Froman zvolil strategii, že si své karty nechá pro sebe. Ví, že kvůli Kongresu bude mít těžké, aby dojednal přijatelnou dohodu. Proto jsme možná méně ochotní zveřejňovat naše pozice, než to bylo v minulosti.

E15: Buďte tedy konkrétnější alespoň vy, protože z vyjádření Evropské komise to vypadá, že americký trh je mnohem uzavřenější a chráněnější než evropský.

Americký trh je byrokratický. Máme federální systém, padesát států. To třeba komplikuje oblast veřejných zakázek. Nemluvě o jednotlivých městech, což je další správní úroveň. Máme různé požadavky na federální a státní úrovni. To vše komplikuje obchodování.

E15: Je evropský trh pro americké firmy otevřenější?

To záleží na sektoru. Vezměme si třeba zemědělství. Evropa má tradici zemědělských kvót a nechce se otevřít nad jejich rámec. To je oblast, kde USA chtějí větší přístup na trh.

Sherman KatzSherman Katz|Anna Vackova/E15

E15: Ještě někde jinde?

Třeba váš princip předběžné opatrnosti, který bere v úvahu potenciálně nebezpečné následky lidské činnosti. My vyznáváme vědecké důkazy. Proto říkáme: „Tak se trochu pochlapte.“

V devátém kole vyjednávání jsme vyjádřili znepokojení nad tím, že i když Brusel schválí prodej geneticky modifikovaných organismů, protože jsou bezpečné, členské státy EU mohou jejich prodej na svém území zakázat. Ani jedna strana nemá úplně čisté ruce.

E15: Evropa chce větší přístup na americký trh veřejných zakázek. Většina z nich se ale odehrává na úrovni jednotlivých států USA. Může poskytnout obchodní dohoda lepší podmínky pro evropské firmy i v těchto tendrech?

V USA nemáme jednotný systém veřejných zakázek, jako je v EU. Každý ze států si může stanovit svá pravidla účasti nebo zvýhodnění lokálních firem. To vyplývá z ústavy. Když se dojedná obchodní dohoda, kde jsou ustanovení o veřejných zakázkách, federální vyjednávač musí oslovit všechny státy, jestli se jí chtějí řídit.

E15: Takže záleží jen na jednotlivých státech, jestli pravidla z obchodních dohod přijmou?

Přesně tak. Nejsem si jistý, že to Evropané chápou.

E15: Co to znamená pro firmy?

Pro zahraniční firmy bude pořád pekelně složité vyznat se ve všech pravidlech a konkurovat v místních veřejných zakázkách, i když federální vláda uzavře obchodní dohodu.

E15: Nejde jen o veřejné zakázky. Na úrovni států existují desítky dalších technických obchodních bariér. Ani ty se dohodou neodbourají?

Tady to není tak striktní. Z ústavy má Kongres takzvanou obchodní pravomoc, podle níž může upravovat pravidla obchodu nejen mezi jednotlivými státy USA, ale také mezi USA a ostatními zeměmi. V mnoha případech se proto uplatní tato obchodní pravomoc. To, na čem se federální vláda dohodne s Evropou, bude pro státy USA závazné. Kromě veřejných zakázek.

E15: Týká se to také služeb, což je další velké evropské téma?

U nich je to složitější. Jsem právník a každý stát v USA si tvoří vlastní pravidla pro udělování právnických licencí. Když se USA dohodnou třeba s Japonskem, že japonští právníci budou moci působit v Americe, stejně budou muset přijít za daným úřadem v konkrétním státě USA a složit předepsané zkoušky. To platí pro architekty, lékaře.

E15: Pokud se Evropské komisi povede prosadit, aby v TTIP bylo uznávání kvalifikací pro některé poskytovatele služeb, tak to neznamená, že tito lidé budou moci v USA volně působit?

Ne. Dohoda nemůže tuto pravomoc státům USA vzít. Stejně tak nezajistí, aby lékař, který má licenci ve státě New York, mohl léčit v Česku a ve Francii. Protože ani český lékař nemůže jít sám do Francie a tam začít vykonávat praxi, aniž by splnil dodatečné povinnosti.

E15: Evropští vyjednávači tvrdí, že jednání o TTIP výrazně nepokročí, dokud USA neuzavřou některé citlivé pasáže TPP. Je vazba mezi těmito dohodami tak úzká?

Jednání s Japonskem, Vietnamem a dalšími zeměmi by určitě komplikovalo, kdyby si jejich vyjednávači mohli přečíst v novinách, co USA nabídly v rámci jednání s Evropou. Protože některé oblasti nebudou v TTIP tak komplikované jako v TPP. Třeba u ochrany duševního vlastnictví. S EU jsme v podstatě na stejné vlně. Ale jsme na hony vzdálení představám Asie.

E15: Teď je hlavní americkou prioritou dokončení TPP a teprve potom se vláda začne více zabývat TTIP?

Ano. Vstupuje do toho také politika. V listopadu příštího roku máme volby. Možná nestihneme TPP dokončit letos. Takže vše bude finišovat na začátku příštího roku. Pak půjde dohoda do Kongresu, který už bude pod vlivem volební kampaně. Takže TTIP se do popředí politických priorit dostane nejdřív v roce 2017.

Sherman Katz (72)
Působí v Centru pro studium prezidentství a Kongresu. Do roku 1999 pracoval jako obchodní právník. Zastupoval klienty u Amerického představitele pro mezinárodní obchod (USTR), ministerstva obchodu či Mezinárodní obchodní komise v otázkách mezinárodního obchodu a investic. Firmám a vládám poskytoval poradenství při dvoustranných a mnohostranných obchodních jednáních a řešení obchodních sporů. V obchodní politice radil také demokratickým prezidentským kandidátům Billu Clintonovi, Walteru Mondalovi, Jimmymu Carterovi, Edmundu Muskiemu a Georgeovi McGovernovi. Vystudoval právo na Columbia University a Oxford University.