Stefan Wehinger: Jezdíme o polovinu levněji než rakouské dráhy a tak to zůstane

Stefan Wehinger

Stefan Wehinger Zdroj: E15 Anna Vackova

Příběh rakouské firmy Westbahn v lecčems připomíná českou Student Agency – stala se v Rakousku první soukromou firmou, která na celostátních tratích konkuruje státním drahám. Její zelenomodré vlaky zatím jezdí jen mezi Vídní a Salcburkem, ale Westbahn chce expandovat na další trasy. Proti státním drahám má velkou výhodu: jezdí za poloviční cenu.

* E15: Nacházíme se v centrále Westbahnu. Je to jediná budova nízkonákladových linek, jejichž obchodním modelem je hlavně šetřit?

Ne za každou cenu šetřit. Jen tolik, kolik je nutné. V tom je rozdíl. Ale máme jen jednu centrálu, a to tady.

* E15: Co všechno tady zaměstnanci dělají? Také tady spí, odpočívají?

Ano. Mohou tu spát, pít kávu, odpočívat, mluvit s námi o problémech s vlaky.

* E15: Kolik zaměstnanců má dohromady Westbahn?

180.

* E15: Když jsem svému šéfredaktorovi říkal, proč chci jet do Rakouska psát o Westbahnu, ptal se mě, kdo je Stefan Wehinger a co je Westbahn? Řekl jsem mu: To je rakouský Jančura a hned bylo všechno jasné. Znáte pana Jančuru?

Ano, samozřejmě.

* E15: On také založil v Česku první konkurenci státním drahám. Kdo inspiroval vás?

Nešlo o inspiraci. Pracoval jsem u ÖBB (Österreichische Bundesbahnen – pozn. aut.), což je v Rakousku totéž jako České dráhy v Česku. Pak přišla změna vlády, a kdykoli se v Rakousku vymění politici, vymění se i vedení železnic. Myslím, že v Česku je to také tak. Přemýšlel jsem tedy, co dál. Bylo mi jasné, že dráhy jsou zajímavý byznys, že je možné na trhu dokázat mnohem více, než dokáže ÖBB. A proto jsme s tímto začali.

* E15: Takže jste to neměl v plánu už během doby, kdy jste ještě pracoval u ÖBB?

Proboha ne. Tehdy jsem pracoval pro ÖBB.

* E15: Jak dlouho jste u ÖBB byl?

Čtyři roky.

* E15: Na jaké pozici?

Vedoucí osobní přepravy.

* E15: Jak dlouhá byla ta pauza mezi odchodem od ÖBB a založením Westbahnu?

Osm měsíců.

* E15: Odvedl jste si do Westbahnu od ÖBB některé zaměstnance? Například strojvedoucí?

Ne.

* E15: Odkud se tedy vzali?

Řada jich je z Německa, několik z Maďarska, Česka, také z Vídně. Ale nikdo z ÖBB.

* E15: V Česku vládne mezi Českými drahami a Student Agency velká konkurence. Někdy se dokonce mluví o válce nebo cenové válce. Jak byste nyní popsal vztah mezi ÖBB a Westbahnem?

ÖBB není jedna společnost, ale skládá se z pěti firem. Pro nás jsou potom důležité dvě z nich: osobní přeprava a infrastruktura. A s infrastrukturou máme velmi dobré vztahy. Jsou velmi korektní a dělají pro nás dobrou práci. Ale s osobní dopravou máme hodně problémů.

* E15: Jaké?

Ze strany osobní přepravy ÖBB je spousta překážek. Jsou to jednoduché věci, jako ukazatele jízdních řádů na nádražích a tabulích, existuje mnoho věcí, kde s námi ještě nejednají zcela fér. Ale to je normální. Jsme noví, a když je někdo nový, je přirozené, že mu monopolista s radostí vše nepřenechá.

* E15: Vadí vám, že ÖBB na některých trasách dostává dotace, a přitom tam jezdí za neúměrně nízké ceny?

ÖBB dostává v Rakousku na provoz některých tratí s výjimkou té mezi Vídní a Salcburkem velmi vysoké subvence. Nejdříve dostanou subvence a pak prodávají jízdenky za devět eur. A to protiřečí jakýmkoli pravidlům konkurence. Dostávat dotace od státu, tedy od daňových poplatníků, a pak lístky prodávat pod cenou, to nejde. A proti tomu chceme přijmout právní kroky.

* E15: Ve vlaku Westbahn jsem se ptal jednoho cestujícího na rozdíl mezi cestováním s vlaky Stadler od Westbahnu a vozy Railjet od ÖBB. Říkal, že je to podobné a hlavně že v obou může použít svou roční železniční kartu. To je karta od ÖBB. Máte z ní vůbec nějaké příjmy?

To není roční karta od ÖBB, ale roční karta od dopravního sdružení (Verkehrsverbund). A tu přijímáme. Někteří lidé mají pro určitý region roční kartu, a když ty dvě stanice jsou na naší trase, mohou kartu použít i u nás. A za to dostaneme peníze od Verkehrsverbundu. Roční karty ÖBB u nás jinak neplatí. Jen první tři týdny jsme tolerovali jízdenky od ÖBB. A když dneska někdo přijde a má lístek od ÖBB, jsme pořád ještě velmi přátelští…

Stefan WehingerStefan Wehinger | E15 Anna Vackova

* E15: Můžete už říci, jak úspěšní jste po prvních šesti týdnech ostrého provozu?

Nejlepší je, že všechny vlaky se nám dosud podařilo vypravit, všechny dobře fungují a jezdíme na čas s přesností na 98 procent. To je skvělé. A ekonomicky jedeme přesně podle plánu, to znamená, že jsme počítali s tím, že se budeme pomalu rozjíždět a že se pomalu odlepíme. A to se daří moc dobře. Hlavní je, že lidé, kteří vlaky jezdí, jsou velmi spokojení. Dostává se nám hodně chvály na naše vlaky a na vlakové posádky, takže to jde dobře.

* E15: Jaké cíle máte pro tento rok, co se týče zisku nebo obratu?

To je tajné.

* E15: Na začátku jste lákali pasažéry na lístky za 7,5 eura ze Salcburku do Vídně, teď už je to 21 eur. Jak dlouho ta cena vydrží? Tak to už zůstane?

Zůstane. Jezdíme za poloviční cenu ÖBB a tak to zůstane.

* E15: A když ÖBB ceny sníží, snížíte je také?

Nemyslím, že by si to ÖBB mohla dovolit, protože jsou na tom ekonomicky dost špatně. A ceny vlakového jízdného jsou v Rakousku velmi výhodné, ve srovnání s kupní silou.

* E15: Když jste vstupovali na trh, představili jste různé novinky jako třeba kuřácké vlaky nebo stevardy. Myslíte, že to lidi dokáže přesvědčit, aby jeli místo ÖBB s vámi? Není tím hlavním kritériem při rozhodování cena?

Cena není to nejdůležitější.

* E15: Co je to tedy?

To nejdůležitější je čistota záchodů, sedadel. Druhá nejdůležitější je spolehlivost, tedy jestli vlak přijede včas. Třetí v pořadí je přátelskost. Jestli budete dobře obslouženi. A až pak následuje cena.

* E15: Z jakých oborů pocházejí vaši stevardi s modrozelenými lodičkami na hlavě, kterých jsou vlaky plné?

Hodně je číšníků, kuchařů, pečovatelů. Opravdu z různých oblastí. A také jsme je dlouho školili. Školení trvalo dvanáct týdnů, aby získali náš „spirit“.

* E15: Cestující s Westbahnem si může koupit lístek buď na internetu, nebo ve vlaku bez příplatku. Můžete odhadnout, jaký podíl kupuje přes internet a kolik lidí ve vlaku?

Šedesát procent ve vlaku a čtyřicet přes internet.

* E15: Kolik lidí už si u vás koupilo kilometrickou banku?

To ještě nevíme. Ten produkt je v Rakousku nový, a tak není ještě moc známý.

* E15: Kolik vlaků máte dohromady?

Sedm.

* E15: Doslechl jsem se, že plánujete nějakou spolupráci s českým podnikatelem Leošem Novotným, který v Česku také chystá soukromou vlakovou přepravu. O co půjde?

To, co dělá Leoš Novotný a co děláme my, je velmi podobné. Stejné vlaky, řadu věcí děláme podobně, jsme od sebe nedaleko, takže je více než logické, že budeme nějak spolupracovat. Ještě ale není definováno, jak ta spolupráce bude vypadat. Může být užší i finanční, to znamená spolupodílnictví. Líbí se mi, co Leoš dělá a jak to dělá. Je to jasný produkt, jasné rozdíly mezi třídami, výhodná cena.

Stefan WehingerStefan Wehinger | E15 Anna Vackova

* E15: Ta spolupráce by se odehrávala spíše na poli autobusů, nebo vlaků? Nebo se chcete na internetu dělit o zákazníky?

Ano, přesně takové věci máme v plánu. Určitě budeme hodně spolupracovat na internetu. Pokud budeme spolupracovat v autobusové přepravě, to ještě nevím.

* E15: Ale on by také mohl být vaším konkurentem na lince mezi Lincem a Prahou, kde jezdí autobusy Westbus. Leo Express se chystá na linku Praha–České Budějovice.

To nemyslím. Když bude Leoš jezdit někam, třeba do Budějovic, budeme jezdit třeba z Lince do Budějovic.

* E15: Jak se vlastně daří vaší silniční přepravě, autobusům Westbus?

Velmi dobře. Je to jednoduchý produkt, jednoduchá cena, cestující jsou spokojení.

* E15: Daří se autobusy plnit?

Ne. Ale do Prahy už byl několikrát plný a museli jsme ho doplnit posilou. Ale celkově to trvá půl roku až rok, než si to najde místo na trhu.

* E15: Chcete v budoucnu obsluhovat i jiná města v Česku, třeba Brno z Vídně?

To zkoumáme, ale samozřejmě je to ještě tajné.

* E15: O jaké linky má Westbahn zájem?

O mnoho linek (smích).

* E15: Také o mezinárodní?

Ano.

* E15: Jaké země?

To nemohu říci.

* E15: Chlubíte se, že za prvních 11 dní jste přepravili 100 tisíc lidí. Lidé z ÖBB to vylučují, že to nejde.

Ale to je problém lidí z ÖBB. My víme o každém cestujícím, kolik lidí jelo kterým vlakem který den a kam, a po 100 tisících jsme uspořádali oslavu.

* E15: Trať mezi Vídní a Salcburkem je hlavní tepnou, tam zřejmě může přežít více přepravců. Ale na dalších trasách v Rakousku?

Když se vypíše koncese na tyto tratě, tak určitě.

* E15: Jaké to jsou?

Štýrský Hradec–Vídeň, Štýrský Hradec–Linec, Salcburk–Štýrský Hradec. To jsou dobré tratě, a když tady bude vypsána koncese, budeme chtít být u toho.

* E15: A kdy to může být?

To záleží na politicích. To bohužel nemůžeme ovlivnit.

* E15: A čistě teoreticky, kdy nejdříve by to mohlo být?

Za dva roky. Za dva roky bychom mohli mít nové vlaky a jezdit.

* E15: Kolik prostoru jste dostali v rámci koncese na trasu Vídeň–Salcburk?

Ta trasa je „open access“. Tam nepotřebujete žádnou koncesi. Jen licenci.

* E15: Takže tato trasa je otevřená a ty ostatní ne?

Ano.

* E15: Myslíte, že na téhle trase je místo ještě pro další hráče?

Třeba mezi Prahou a Ostravou budou jezdit tři dopravci… Myslím, že na trase Vídeň –Salcburk teď žádné místo není, ale až se bude třeba ÖBB za pár let dařit hůř, tak třeba ano.

* E15: Co je ve vlacích Westbahn jiného, co u státní ÖBB není?

V každém vlaku je šest lidí, v každém vagonu jeden. Starají se o vše. Záchody a sedačky jsou čisté, vše hned odklidí. Když nastane nějaký problém, jsou tam. To je velký rozdíl a ta hlavní výhoda. U ÖBB tam není skoro nikdo.

Stefan Wehinger (46)

Inženýr v oboru fyziky studoval ve Vídni, Innsbrucku a Cambridgi. Kariéru u železnice začal u lokálního dopravce Montafonerbahn na západě Rakouska. V letech 2004 až 2008 pracoval jako šéf osobní přepravy rakouských státních drah ÖBB. Po odchodu od ÖBB založil spolu s bývalým šéfem švýcarských drah Benediktem Weibelem a šéfem Strabagu Peterem Haselsteinerem společnost Rail Holding, která je mateřskou firmou Westbahnu. Wehinger je jeho předsedou a vlastní zhruba čtvrtinu akcií společnosti.