Tomáš Cikán: Stále jsem překvapen, kolik je v Česku cestovních kanceláří

Tomáš Cikán

Tomáš Cikán Zdroj: E15 Anna Vackova

Cestovní kancelář Eso travel se zaměřuje na drahé zájezdy do vzdálených exotických zemí. Zakladatel a spolumajitel firmy Tomáš Cikán na tom nechce nic měnit ani po zkušenostech s krizí. „Nechci se začít zaobírat konkurenčním bojem v segmentu levnějších zájezdů,“ říká.

* E15: Jak pro cestovní kanceláře dopadlo léto?

Trh dělím do tří kategorií. Je zde první liga, do které řadím Čedok, Exim Tours a Fischera. Pak je zde druhá liga, kde je nás řádově deset dvanáct cestovních kanceláří s tržbami více než půl miliardy korun, a pak je zde divize s nižšími tržbami, převážně do sto milionů korun. Pro první ligu, kde jsou cestovky od tří miliard korun výše, předpokládám, že léto dopadlo velmi dobře. Podařilo se zastavit krizové roky 2009 a 2010 a opět přichází růst. Očekávám, že především u malých touroperátorů s tržbami v desítkách milionů letošní sezona až tak dobře nedopadla. Vidím to i díky tomu, že mnoho z nich patří mezi naše provizní prodejce. Pozoruji, že firma, která mívala čtyři zaměstnance, má najednou dva. Snaží se šetřit.

* E15: Poptávka se tedy koncentruje u největších cestovek?

Zcela jistě. Já o konsolidaci trhu hovořím již od roku 2000. Pořád jsem ale překvapen, kolik je zde touroperátorů. To číslo se pohybuje kolem tisícovky. Ale podle tržeb stále větší úlohu hraje top patnáctka a stále menší a menší podíl mají cestovní kanceláře, které jsou takříkajíc one man show. Tento trend bude pokračovat.

* E15: Eso travel je zaměřena na nejbohatší klienty. Zasáhla tenhle segment krize, nebo naopak vůbec ne?

Eso travel je jedna z mála cestovních kanceláří, která od svého vzniku v roce 1994 každým rokem zaznamenávala nárůsty tržeb. Tyto nárůsty jsme měli i v takzvaně krizových letech. Ano, částečně jsme zasaženi byli, neprojevilo se to však na propadu tržeb, ale na propadu zisku. Zisk za rok 2008 byl téměř dvojnásobný než zisky v letech 2009 a 2010. Šlo o to, že jsme měli hodně storen od korporátních klientů. Mateřské organizace nadnárodních korporací vydávaly příkazy k zastavení firemních akcí. Ono se to nezdá, ale jestliže nám velká energetická společnost s německým vlastníkem zruší čtyři týdny před odjezdem 220 lidí do pětihvězdičkového hotelu v Dubaji, je to samozřejmě silná rána.

* E15: Jak je možné, že se to neprojevilo na tržbách, ale pouze na zisku?

Protože my jsme museli s těmito místy v letadlech a hotelích dále pracovat. A měli jsme dvě možnosti. Buď je prodat velmi levně, anebo je nechat propadnout úplně. Naším cílem je vždy minimalizovat ztrátu, takže tam jsme se dostali do nižšího zisku. Nakonec jsme ta místa prodali, měli jsme dokonce nárůst počtu klientů, avšak s malou marží.

* E15: Jaké tržby vykazuje letos Eso travel?

Naše účetní období je od 1. července do 30. června. V minulém finančním roce jsme měli tržby kolem 750 milionů, což je meziroční nárůst asi o 40 milionů. Vrátím se ale ještě k vaší první otázce, kde jste se ptal na léto. Když jsem mluvil o odlivu klientů od menších cestovních kanceláří k větším. Já jsem to zaznamenal i u Eso travel. Museli jsme vyslyšet hlas klientů a v předloňském roce jsme poprvé začali s Evropou, předtím jsme dělali pouze exotiku. Do výběru jsme dali především kvalitní a známé pětihvězdičkové hotely. Než bychom klienty posílali ke konkurenci, nabídli jsme jim alternativu s Eso travel.

* E15: Hlavní důvod byl ten, že Evropa je levnější než vzdálená exotika?

Ne. Exotika je vnímána jako „v zimě za teplem“. Naši klienti jsou schopni jet v listopadu do Asie, v únoru do Karibiku. A přijde léto, kdy automaticky jezdí na rodinnou dovolenou třeba na Krétu. My jsme pro ně dříve neměli nabídku, pouze jsme přeprodávali jiné touroperátory. Oproti loňskému roku, kdy jsme měli tržby z Evropy 21 milionů, jsme se letos v tomto segmentu dostali na dvojnásobek. Rozvoj naší firmy do budoucna je možný pouze na základě rozvoje kompletního produktu, to je ten hlavní důvod. Tím, že jsme specializováni na exotiku, jsme se pohybovali v určitých limitech. V rámci poznávacích zájezdů dnes Eso travel uzurpuje více než 60procentní tržní podíl, ale nejsme až tak silní v rámci pobytových zájezdů na pravidelných linkách.

* E15: Jak velký je podle vás trh exotických zájezdů?

Já bych ho ohodnotil na 2,5 miliardy. Když se podívám v rámci exotiky na naši konkurenci, tak si myslím, že podobná čísla jako my má Exim Tours, který to má především na charterových letech. Čedok se může pohybovat řádově na 400 milionech a Fischer zhruba na 300 milionech.

* E15: Říkal jste, že ten trh je omezen. Jeho další růst se tedy nedá předpokládat?

Já mám rád statistiky a čísla. A když se podívám třeba do Rakouska, tak tam ročně organizovaně s cestovní kanceláří vycestuje na letecký zájezd 2,6 nebo 2,7 milionu turistů. U nás je to stále pod milionem. Jestliže v Rakousku je schopno na leteckou dovolenou vycestovat až 30 procent obyvatelstva a u nás je toto číslo pod deseti procenty, tak potenciál dalšího vývoje je nekonečný. O německém trhu ani nemluvě, tam je to kolem 40 procent.

* E15: Měl jsem ale na mysli pouze exotické zájezdy do vzdálených teplých krajů. Tam přece musí mít poptávka mantinely. Nebo ne?

Ano, jeví se to tak, ale já i tady vidím velmi slibnou budoucnost. A to především v tom, že v naší republice se rozevírají nůžky mezi střední a vyšší příjmovou hladinou a hladinou chudých. A do středně příjmové hladiny bych dnes řadil až 20 procent obyvatel. A když vidíme, jak se ceny levných exotických zájezdů blíží 20 tisícům, tak je to klientela, která si řekne: „Pojďme to, mamko, jednou zkusit. Vynecháme Egypt a podíváme se do Karibiku.“ Pokud se bude ekonomika vyvíjet slibně, tak v horizontu pěti let mohou počty klientů na exotických dovolených narůst o polovinu.

* E15: Teď je to podle asociací 50 tisíc osob. Odpovídá to číslo?

Já bych s tímto číslem plus minus souhlasil. Jestliže se bavíme o tržbách 2,5 miliardy korun, tak průměrná cena vychází na 50 tisíc, a to by mohlo odpovídat.

* E15: Soustředí se Eso travel i nadále na dražší zájezdy, nebo se chcete rozkročit také směrem k levnějším dovoleným?

Průměrná cena našeho zájezdu se pohybuje kolem 55 tisíc korun za osobu, čímž jsou jasně dané mantinely, kam chceme jít. Nechci se začít zaobírat konkurenčním bojem v segmentu levnějších zájezdů. Specializujeme se na vysokou kvalitu s vyšší přidanou hodnotou, právě pro ty nejbohatší. Zakládáme si na osobní péči o zákazníky. Klienti si na osobní péči velmi rychle zvyknou a považují nás za svoji mateřskou cestovní kancelář. Denně se osobně věnuji řádově dvěma až třem klientům.

* E15: Přišli jste jako první s katalogem pro homosexuální komunitu, jak se tomuto produktu daří?

To byl produkt, který si vyžádali sami klienti, pro nás to byla velká neznámá. Já jsem se nad tím zamyslel, prostudovali jsme evropský a americký trh a zjistili jsme, že především v Americe jsou cestovní kanceláře, které nabízejí Gay & Lesbian tourism. Mohu říci upřímně, že očekávání byla větší. Ale zjistili jsme, že klientela, která s námi jezdila (aniž bychom to tušili), jezdí dál. Poznali jsme to podle hotelů. Ale příliv nových klientů nebyl až tak velký, jak jsme očekávali. Nicméně tento segment má velikou budoucnost, zcela jistě si ho necháváme.

* E15: Přišli jste letos s další novinkou, což je cesta kolem světa vlastním letounem. Cesta se uskuteční příští rok, jak se prodává?

To je jeden z našich projektů pro radost. Cesty kolem světa se létají především v USA, v Evropě to dělá jedna švýcarská společnost. Největší přidanou hodnotou naší cesty je, že se vezme letadlo, které je standardně pro 190 cestujících, sedačky se vyndají a dá se tam 60 byznysových sedaček. Letadlo se nám nakonec podařilo postavit ve spolupráci s Travel Servisem. To, že máme byznysové letadlo, které letí s námi, je základ. Lety trvají v průměru čtyři až pět hodin, na trase jsme vybrali nejlepší hotely, zároveň ale mimo nejvýznamnější turistické destinace. Tam už totiž všichni ti boháči byli na dovolené.

* E15: A nápadu se finančně daří?

V polovině července jsme spustili reklamní kampaň. Mohu říci, že v tuto chvíli je cesta beznadějně vyprodána.

* E15: Kolik takový zájezd stojí?

Se všemi poplatky asi 600 tisíc korun. Pracujeme s velmi malou marží, naším cílem bylo především cestu vůbec uskutečnit. Už víme, že ji budeme opakovat, do roku 2014 máme s Travel Servisem exkluzivní smlouvu. V polovině listopadu spouštíme kampaň na prodej druhé cesty, která se uskuteční na Vánoce a Silvestra 2012/2013.

Tomáš Cikán (42)

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor národní hospodářství. Od září 1993 pracoval rok jako referent oddělení rizikových úvěrů v centrále Komerční banky. V roce 1994 založil cestovní kancelář Eso travel, která je dnes lídrem českého a slovenského trhu exotických zájezdů do mimoevropských destinací. V roce 2002 prodal polovinu Esa travel Čedoku. Je rovněž spolumajitelem několika firem v oboru stavebnictví, realit, developmentu a zdravotnictví.