Tomáš Siegler: Pobočky jsou skvělý prodejní kanál

Tomáš Siegler

Tomáš Siegler Zdroj: Anna Vackova

Cetelem se na bankovním trhu soustředí na tradiční produkty. Nabídku běžných a spořicích účtů chce rozšířit o kontokorenty. Poskytovatelem hypotečních úvěrů se stát nechce. Možností je model white label, kdy využijeme poskytovatele, který dodá produkt a my jej budeme nabízet pod svojí značkou, říká marketingový šéf Cetelemu Tomáš Siegler.

E15: Jakou roli pro vaše klienty hraje cena?

Abychom byli vůbec schopni uspět v akvizici i prodeji bankovních produktů stávajícím klientům, musí být cena minimálně stejně dobrá, jako mají banky, které na trh přišly v uplynulých čtyřech letech.

E15: Nemají z nových bank největší úspěch ty, které budují pobočkovou síť? Třeba jen proto, že klient může banku takzvaně vidět.

Máte pravdu. To, co vycházelo z našich průzkumů, je, že mnoho českých klientů stále potřebuje pobočku, ale ne proto, že by ji opravdu museli navštěvovat, ale z emocionálních důvodů. Pro pocit, že pokud budou potřebovat něco nenadálého řešit, budou mít kam zajít. Druhý důvod je důvěryhodnost společnosti, což je opět emocionální složka rozhodování, kdy je pro klienta důležité, že danou firmu může někde vidět a že tedy neexistuje jen ve virtuálním světě.

E15: Většina bank, které rozvinutou pobočkovou síť mají, tvrdí, že ji redukovat nehodlají.

Je to výborný prodejní kanál. V tom se banky inspirují brokery, kteří naopak přijdou za vámi domů, hezky si s vámi popovídají o tom, co potřebujete a neprodají vám jeden produkt, ale rovnou čtyři. Bankovní poradci na pobočkách budou pravděpodobně více tlačeni k tomu, aby klientovi prodali více produktů. To je skrze digitální technologie složité, protože když jde někdo přes web, tak už je rozhodnutý a je velmi složité mu prodat něco dalšího. Navíc není pod tlakem argumentů jako na pobočce.

E15: Krom účtů plánujete i další bankovní produkty?

Nabídku plánujeme rozšířit také o kontokorenty.

E15: Byly by hypotéky zajímavé?

V rámci strategie skupiny ne. Alespoň ne, že bychom je poskytovali my. Možností je takzvaný white label, kdy využijeme poskytovatele, který dodá produkt a my jej budeme nabízet pod svoji značkou. V současné době máme spolupráci již nastavenou s Wüstenrotem.

E15: Banky sí dnes snaží finančně přilepšit na pojistných produktech.

Zatím uvažujeme o rozšíření pojistného produktového portfolia ve spolupráci s naší sesterskou pojišťovnou Cardif.

E15: Uvažujete o investičních produktech?

O investičních produktech v první fázi neuvažujeme.

E15: Jak moc vaši klienti kreditky využívají? Stále se to zdá být produkt, který si místo v srdcích českých spotřebitelů nenašel.

Kreditní karta má velké odpůrce i příznivce. Odpůrci jsou ti, kteří se bojí jen toho názvu. Často ani nechápou rozdíl mezi debetní a kreditní kartou. Edukovanost veřejnosti přesto roste a kreditní karty – v případě správného využívání – nabízejí řadu výhod. Klienti s nimi mohou realizovat své nákupy výhodněji. Je to také výborná rezerva pro případ nenadálých výdajů.

E15: Nezvyšují různé cash backy či přímo slevy na nákup za zřízení kreditní karty počet takzvaných „freeriderů“?

Ano. Pro tento druh klientů se nyní otevírá velký prostor. I právě díky zvyšující se finanční gramotnosti narůstá, a to obecně na českém trhu, počet těch klientů, kteří umí plně využívat benefitů kreditních karet.

E15: Nyní je otázkou, jak budou bonusy na kreditních kartách vypadat po snížení mezibankovních poplatků, ze kterých je banky financují, na pětinu.

To na nás na všechny dopadne na podzim. Musím však říci, že tyto poplatky pro nás jako pro Cetelem nejsou natolik významné, abychom museli omezit benefity či kreditní karty zdražovat.

E15: U vás to klienti využívají na nákup a rozložení splátek s určitým úrokem a méně využívají splacení celé karty v bezúročném období?

Přesně tak.