Torben Emborg: Akčních slev je v Česku více než jinde v Evropě

Torben Emborg, generální ředitel Nestlé ČR

Torben Emborg, generální ředitel Nestlé ČR Zdroj: Anna Vackova, E15

Podle odhadu agentury Nielsen stoupl trh cukrovinek za posledních dvanáct měsíců do května řádově o několik procent. „To je trend na celém trhu rychloobrátkového spotřebního zboží. Po dvou letech poklesů prodejů se v letošním druhém čtvrtletí tento vývoj přece jen zvrátil. Mírný nárůst tady je,“ říká Torben Emborg, generální ředitel jednoho z největších tuzemských výrobců cukrovinek Nestlé ČR.

E15: Jak se krize na spotřebě cukrovinek v Česku projevila?

Od jejího začátku byli spotřebitelé opatrnější na to, jak utrácejí peníze. To byl jasný trend, a to nejen u cukrovinek, ale i u řady dalšího zboží. Ale nemohu říct, že by to znamenalo nějaký velký pokles v tržbách (mezi lety 2012 a 2011 klesly tržby Nestlé ČR o čtyři procenta – pozn. aut.).

E15: Nyní do toho vstoupily i protiruské sankce a odvetná opatření z ruské strany – zákaz dovozu mnohých potravin do Ruska. Pocítili jste ho?

Přímo se nás to moc nedotklo. Z Ruska pochází jen malá část našeho exportního příjmu, činí asi tři procenta.

E15: Ovocnáři se v důsledku embarga bojí dovozu levného ovoce z členských zemí EU, zejména z Polska. Neobáváte se něčeho podobného i u cukrovinek a dalších potravin?

Nemyslím si, že by nás to příliš ovlivnilo, protože si nekonkurujeme v komoditních výrobcích. Naše výrobky a značky jsou hodně specifické a podobné krátkodobé výkyvy na nás nemají příliš vliv.

Nevěřím, že je nějaké zdravé a nezdravé jídlo. Zdravé jídlo znamená různorodý jídelníček, kde mohou být zastoupeny všechny potraviny. A čas od času je i kousek čokolády dobrý, nejen proto, že přináší potěšení

E15: Podle agentury Nielsen máte v oplatkách podíl osmi procent, zatímco Mondelez/Opavia má 37 procent a IDC/Sedita 27 procent. Nehodláte jej zvýšit?

Ano, v oplatkách a sušenkách máme takový podíl na trhu. Nicméně na to se nezaměřujeme. Hlavním byznysem je pro nás čokoláda, čokoládové tyčinky a bonbony, kde máme mnohem vyšší, asi třetinový podíl na trhu. Oplatkový byznys je malý a my jsme s ním naprosto spokojeni. Když porosteme, bude to jen dobře, ale soustředíme se na jiné kategorie.

E15: Ustoupili Češi v poslední době od spotřeby některého typu výrobku?

Obecně roste spotřeba čokoládových cukrovinek. Ne moc, ale roste. Z dlouhodobého pohledu si nemyslím, že je tady nějaký segment, od kterého Češi upouštějí. Někdy více kupují čokoládové tyčinky, někdy oplatky, ale většinou to není nic dlouhodobého. Obvykle je to způsobeno tím, že na trh vstoupí nějaké nové produkty, nebo cenami. Pokud nastane v nějakém segmentu agresivní cenová konkurence, spotřebitelé začnou kupovat to, co je levnější.

E15: Projevuje se na tržbách a na portfoliu produkce Nestlé patrný příklon Čechů ke zdravější výživě a zdravějšímu životnímu stylu?

Nevěřím, že je nějaké zdravé a nezdravé jídlo a nějaký zdravý či nezdravý jídelníček. Zdravé jídlo znamená různorodý jídelníček, kde mohou být zastoupeny všechny potraviny. A čas od času je i kousek čokolády dobrý, nejen proto, že přináší potěšení. Snažíme se proto propagovat vyvážený životní styl. Máme například webový projekt, kde vysvětlujeme, co to je zdravá výživa a že je potřeba se také hýbat, aby člověk byl zdravý. Na obalech našich výrobků také sdělujeme, kolik obsahují kalorií, jaká je zdravá porce čokolády, kolik energie z ní člověk získá. Takže si myslíme, že čokoláda nebo káva mají své místo ve zdravém a vyváženém jídelníčku.

E15: Letos v dubnu vystoupala cena kávy na komoditních burzách na dvojnásobek toho, co stála před dvěma roky. Projevuje se vývoj burzovních cen také na cenách pro spotřebitele?

Nejdříve bych chtěl poznamenat, že po mnoha letech snižování cen potravin jsme nyní v období, kdy se všeobecně zvyšují. Jednak je to tím, že světová populace roste a je více lidí, kteří chtějí pít kávu a mléko či jíst čokoládu. Populace je také stále bohatší. To vytváří tlak na určité komodity, ať už kávu, nebo čokoládu. To je dlouhodobý trend. Pak jsou trendy krátkodobé, které způsobuje především počasí. Když bude v Brazílii mrznout nebo bude hodně či naopak málo deště, ovlivní to kávovníky a podle toho bude vypadat i úroda a cena. A jestli se to dotýká našeho byznysu a ceny pro spotřebitele? Dříve nebo později ano. Snažíme se ale naši nákladovou strukturu řídit, aby byla efektivnější, a tím nárůsty komodit kompenzovat. Nicméně protože je to dlouhodobý trend, ve finále se to projeví i ve spotřebitelské ceně.

E15: Zvyšovat ceny je ale velmi těžké kvůli silné pozici obchodních řetězců v Česku.

Není to jednoduché. Spotřebitelé nejsou rádi, když mají dražší výrobky, a maloobchod ví, že zvyšovat cenu není populární. Na druhé straně je to součást našich vztahů a našeho vyjednávání. Pokud tady je patrný dlouhodobý trend růstu cen potravin, všechny strany vědí, že to je nevyhnutelné.

Torben Emborg, generální ředitel Nestlé ČRTorben Emborg, generální ředitel Nestlé ČR|Anna Vackova, E15

E15: Do toho ale začala téměř nekonečná vlna akčních slev a u některých typů výrobků se v akci prodá i více než polovina objemů. A o tom rozhoduje obchod, nikoli výrobce.

V Česku je objem zboží prodaného v akcích opravdu vysoký, vyšší i v porovnání s ostatními evropskými zeměmi. Není to přitom nezbytně nutné, protože to způsobuje velké výkyvy v prodaných objemech, což je problém i pro řetězce. Snažíme se soustředit na vývoj nových produktů a na to, že vyrábíme výrobky v dobré kvalitě za rozumnou cenu. Proto se nám nelíbí, když je jejich hodnota snižována právě ve slevách.

E15: Nestlé se nedávno stalo zakládajícím členem Aliance pro mladé s cílem zvýšit zaměstnanost lidí do 29 let. Proč? V posledních letech se naopak počty zaměstnanců v důsledku krize snižovaly...

V Evropě je to velký problém, v některých zemích větší než v Česku. Mladí prostě nenacházejí první zaměstnání. Jsme velká společnost, na celém světě máme asi 340 tisíc zaměstnanců, z toho jen v Evropě 90 tisíc. Proto si myslíme, že k řešení tohoto problému můžeme přispět. Nedokážeme jej sami vyřešit, ale spolupráce veřejného sektoru a byznysu takové řešení může přinést. Samozřejmě nemůžeme z roku na rok nějak dramaticky zvýšit počet zaměstnanců. Je tady ale obvyklá fluktuace, lidé přicházejí a odcházejí, a to ve všech věkových skupinách, takže po nich zbudou nová místa. A pak více než v minulosti nabízíme stáže a učňovské programy. Máme také program kariérního poradenství, kdy zveme mladé lidi k nám do kanceláří a snažíme se je poučit o našem byznysu, připravit na to, jak se chovat u pracovního pohovoru či jak napsat životopis. Ve finále pak nastane situace, kdy to přinese benefity oběma stranám, jak našemu byznysu, tak mladým.

E15: Kolika mladých by se to v Česku mohlo týkat?

Iniciativu jsme odstartovali loni v listopadu. Zavázali jsme se zaměstnat v letech 2014 až 2016 v Česku a na Slovensku 240 mladých do 30 let. Tento cíl jsme od letošního ledna do srpna již překročili, neboť jsme zaměstnali 253 lidí v tomto věku. Zavázali jsme se vytvořit 300 míst pro stážisty a učně. Tento cíl plníme, neboť od ledna do srpna jsme vytvořili místa pro 96 stážistů a učňů. Také jsme slíbili poskytnout 600 mladých kariérní poradenství, zatím jsme jej poskytli již 162 studentům.

Torben Emborg (50)
Původem je z Dánska, absolvoval univerzitu v dánském Aalborgu. V Nestlé pracuje dvacet let, působil například v Německu, Rumunsku, Dánsku či na centrále ve Švýcarsku. Na pozici generálního ředitele Nestlé Česko a Slovensko nastoupil v roce 2010.