V e-shopech vyhrála cyklistika, říká Michal Buzek z Heureky | E15.cz

V e-shopech vyhrála cyklistika a nízkonákladové notebooky, říká Michal Buzek z Heureky

Michal Buzek
Michal Buzek
• 
ZDROJ: Heureka

Roman Pospíšil

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Sportovní zboží a speciálně potřeby pro cyklisty. To jsou podle šéfa analytiků nákupního rádce Heureka Michala Buzka hlavní vítězové covidu na e-shopech. Nečekaně silnou pozici si vybudoval i prodejce nízkonákladových notebooků Umax. Podle Buzka je také vidět, že poptávku dokáže někdy vyšponovat třeba jen jediné video na internetu.

Nákupy na internetu loni rostly. Lze ale některý obor označit za vítěze?

Je jich hned několik. Osobně ale za vítěze považuji sport, kde meziroční růst prodejů dosáhl v celém regionu střední a východní Evropy 43 procent. Vůbec nejvíc pak potřeby pro cyklisty, protože ty rostly v této kategorii z těch hodně prodávaných věcí úplně nejvíc. V České republice stoupl prodej jízdních kol o 68 procent, například elektrokol o 63 procent.

Dokážete říct, jestli je to jen přesunem poptávky z uzavřených obchodů nebo i růstem zájmu o sport, který šlo provozovat i přes restrikce?

Určitě to souviselo i s vládními omezeními. Protože podobně vystřelily třeba i prodeje kolečkových bruslí, trampolín dokonce na více než dvou a půl násobek. Tedy věcí, u kterých nepotřebujete jít někam na sportoviště a nepotřebujete k nim větší počet lidí. Ovšem cyklistika je vítězem jak s ohledem na nárůst, tak celkové objemy.

Co ti další vítězové?

Unikátní je expanze u výrobce a prodejce levnějších notebooků Umax. Asi tak v ceně mezi pěti až šesti tisíci korunami. Dříve stály na okraji zájmu, avšak během druhého lockdownu dosáhl jejich podíl na trhu až pěti procent. Hovoříme přitom o kategorii, kde jsou Dell, HP, Lenovo, Samsung, Apple a řada dalších.

Jsem přesvědčen, že za normálních okolností by tam pětiprocentní podíl Umax získat nemohl. Zjevně se tak stalo proto, že najednou notebooky potřebovali i lidé, kteří dřív žili bez počítače nebo s nějakým starým stolním kusem, a teď museli zajistit například online výuku dětí.

O jakých datech se vlastně bavíme?

V České republice a Slovensku používáme agregovaná data o prodejích od e-shopů, která pak zpracováváme v rámci několika našich služeb. V obou zemích pokrývají přes 20 tisíc e-shopů. Agregovaná data na úrovni produktů, značek a kategorií na tak velkém vzorku dávají unikátní pohled na to, co se v českém a slovenském e-commerce světě prodává.

V ostatních zemích pracujeme s daty z našich srovnávačů a nákupních rádců, tedy s odkliky do e-shopů a objednávkami. Jelikož naše služby jsou ve většině zemí nejnavštěvovanější e-commerce službou, nejhůře patří do první trojky, tak i tato “odkliková” data mají obrovskou relevanci a několikrát jsme si už vyzkoušeli při různých ad-hoc analýzách, že korelace s těmi prodejními je velice silná.

Působíte v devíti zemích regionu střední a východní Evropy. Je Česko v něčem jiné než zbytek?

Právě z hlediska kategorií, které rychle rostly, jsou rozdíly minimální. My jsme to od začátku sledovali separovaně, ale jasně se ukazovalo, že celý region se vyvíjí podobně, ne-li stejně. Všude rostl zájem o domácí pekárny na chleba, šicí stroje, dezinfekční prostředky anebo zastřihovače vlasů.  Rozdíl jsme viděli třeba u herních konzolí. Ve všech zemích rostl zájem o tuto kategorii, ale u nás to válcoval PlayStation, zatímco v Maďarsku mu zdatně konkuroval Xbox. Ale to jsou opravdu drobnosti. Navíc jde o rozdíl ve značkách, ne v kategoriích. Ty rostly podobně.

A z hlediska trhu jako celku?

Například na Slovensku a v Maďarsku to bylo ohledně růstu trhu v procentech podobné jako u nás. Ovšem ve Slovinsku, Rumunsku či Chorvatsku byly nárůsty mnohem masivnější. Meziročně třeba i o 60 procent, v Chorvatsku v květnu skoro až 80 procent.

Ukázal loňský rok ještě nějaké jiné, nečekané trendy?

V těch zemích, jako Chorvatsko, Slovinsko, Bulharsko a další, kdebyla e-commerce  méně rozvinutá než u nás, jsme viděli určité nárůsty i před vypuknutím covidu. A pak to akcelerovalo. V Česku a na Slovensku naopak první měsíce stagnovaly.

Největší růst byl u nás doma mezi dubnem a červnem, každý měsíc okolo 30 procent. Na podzim už to bylo méně ale víc než v létě. Před Vánoci, v listopadu pak přesáhl 40 procent.

Během roku se také objevila řada nových e-shopů. Vedle zavedených kamenných prodejen, které se najednou musely vydat na sítě úplně nově, se objevilo i poměrně dost, řekněme ne zrovna férových. Řadu z nich jsme především loni v dubnu sami odhalili. Teď myslím, že je trh znovu vyčištěný.

A pokud jde o placení?

V Česku mírně vedou platby kartou či převodem před dobírkou a převzetím i placením přímo v obchodě. Všechny ty kategorie ale nějak oscilují kolem třetiny. Kartou se přitom platí násobě víc než převody.

Na e-shopy také začaly lákat lékárny. Jak se jim vedlo?

Musím říct, že se adaptovaly naprosto skvěle. My jsme se v průzkumu ptali, zda někteří lidé začali v koronavirové době nakupovat jiné kategorie víc než dřív. Právě tam se mezi nejsilnějšími vedle knih, hraček, obuvi a oblečení objevily i léky. Internetové lékárny vytěžily ze situace opravdu hodně.

Zrovna s nimi je spojený jeden z vrcholů loňského roku, který jsem ještě nezmínil. V březnu se totiž objevila v nejčtenějších médiích informace, že dochází Paralen v lékárnách. Najednou poptávka po něm neskutečně vystřelila. Během dvou, tří dnů se prodaly tisíce balení.

Šlo o výjimku, nebo vidíte mezi děním v médiích a skladbou poptávky nějakou korelaci?

Korelace je možná silné slovo. Ale občas se podobné události objevují. Pravda, loni šlo téměř vždy o něco, co souviselo s covidem. Třeba masky na potápění. Těch se prodávají stěží stovky kusů, a ještě jen v sezóně. Na internetu se ale objevilo video s jejich použitím jako alternativy k rouškám či respirátorům. Během nesmírně krátké doby vystřelila poptávka na tisíce kusů. Na základě jediného videa.

Podobně vystřelil konzumní líh, protože se objevovala videa, že si lze s jeho pomocí vyrobit domácí dezinfekci.

Tím se dostáváme k potravinám.

U potravin jsme trochu limitovaní tím, že nemáme v portfoliu Kosik.cz a Rohlik.cz. Nicméně i tak vidíme obrovské posuny. Dříve se přes internet prodávaly hlavně dražší potraviny, jako drahý tvrdý alkohol či vína. Loni se to otočilo a lidé si masivně objednávají potraviny základní. Hlavně ty, které nepodléhají rychlé zkáze, jako rýži, mouku, těstoviny či luštěniny. Právě proto, že u nás nemáme rohlík s košíkem, je zajímavé, že i tak si lidé cestu na srovnávače našli i u potravin.

Co rostlo úplně nejvíc?

Čistě podle čísel úplně nejvíc loni rostla kategorie knih, filmů a her. Ale tam to asi není takové překvapení, protože lidé prostě trávili víc času doma a třeba hry se samozřejmě po internetu nakupují běžně.

To je spíš třeba zajímavé, že se najednou mnohem víc začaly prodávat domácí pekárny. Stejně tak strojky na holení, u nich v dubnu jednorázově vyskočila poptávka na více než trojnásobek. U šicích strojů skoro na osminásobek. To byly ale jednorázové vrcholy, které pak opadly.

Velké nárůsty byly i u hobbymarketů, nebo chcete-li v kategorii dům a zahrada. A ani nemluvím o zdravotnických teploměrech, dezinfekcích a podobně. Protože to byla prostě výjimečná reakce přímo na covid.

Jak vzrostl obrat celého e-commerce?

Češi utratili v roce 2020 na internetu 196 miliard korun, tedy o 26 procent více než v předchozím roce.

Vydrží to?

Část lidí zůstala na e-shopech i po letním uvolnění. Udělali jsme si průzkum, kde 18 procent respondentů deklarovalo, že i v této době na nich nakupovalo víc než dřív. Co je ale pro e-commerce vysloveně dobré, posunulo se tam hodně lidí v kategorii nad 45 let. Také jsme se ptali, co je pro lidi důležité. Odpovědi celkem jednoznačně vedly ke znalosti značky, dobrým referencím nebo třeba k našemu označení Ověřeno zákazníky. Důvěryhodnost je tedy při nákupech na internetu klíčová.

 

Michal Buzek

Michal Buzek působí v Heureka Group čtvrtým rokem jako šéf oddělení analytiky, které vzniklo právě s jeho nástupem do společnosti. Předtím sbíral zkušenosti například v Seznamu, kde působil 10 let, a následně sedm let jako šéf oddělení analytiky v Moneta Money bank. Od roku 2015 provozuje s přáteli web overenorodici.cz, kde sdílí s komunitou rodičů recenze na baby-friendly místa. Se Stream.cz natočila tato skupina pořad o 13 dílech „Výleťáček“ s tipy, kam vyrazit s dětmi.

Autor: Roman Pospíšil

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video