Víc věcí si předplácíme než kupujeme, říká Ash Maurya

Ash Maurya - autor metod:  Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping

Ash Maurya - autor metod: Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping Zdroj: Vacková Anna

Ash Maurya - autor metod:  Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping
Ash Maurya - autor metod:  Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping
Ash Maurya - autor metod:  Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping
Ash Maurya - autor metod:  Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping
Ash Maurya - autor metod:  Lean Startup, Customer Development (proces vývoje zákazníka) a bootstrapping
6
Fotogalerie

Inovátor, autor byznys modelu Lean Canvas a světoznámý školitel Ash Maurya navštívil Prahu v březnu, těsně před vypuknutím koronavirové pandemie. Potřeby firem se během té doby radikálně proměnily. „Na rozdíl od jiných spouštěcích momentů je covid unikátní v tom smyslu, že je globální a dotýká se každého. Má potenciál způsobit trvalé změny v chování zákazníků i přinést disrupci do mnoha stran byznysu,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro deník E15.

Pandemie koronaviru všechno mění. Přinese i skutečnou digitální disrupci?

Covid je učebnicový příklad toho, čemu říkáme spouštěcí moment. Ty startují změny ve spotřebitelském chování a umožňují novým řešením vystřídat ta stará. Během sledování, jaké problémy daná spouštěcí událost způsobuje, mohou inovátoři objevit, jaké oblasti je potřeba řešit, s jakými novými strategiemi přijít a způsobit změnu či disrupci. Ovšem na rozdíl od jiných spouštěcích momentů je covid unikátní v tom smyslu, že je globální a dotýká se každého. Takže určitě, má potenciál způsobit trvalé změny v chování zákazníků i přinést disrupci do mnoha stran byznysu.

Při vaší nedávné návštěvě Prahy jste přednášel tuzemským byznysmenům. Lišily se nějak jejich otázky od toho, co slýcháte jinde?

Skoro ne, lidé z byznysu si jsou všude celkem podobní. Každý ví, že musí inovovat, vytvářet nové produkty, protože svět je stále konkurenčnější. V českém publiku bylo celé spektrum: někdo měl větší zkušenosti s testováním nových věcí, někdo patřil ke skeptičtějším lidem.

Existují odvětví, která jsou inovacím otevřenější než jiná?

Některé sektory čelí aktuální disrupci. Například média. Ty pak jsou otevřenější inovacím, protože jim nic jiného nezbývá. Krize ale samozřejmě není nejlepší dobou na řešení problému. Lepší je mít šanci udělat preventivní opatření, být trochu ofenzivní.

Vždy zmiňuji asociaci s penzemi. Když je člověk mladší, může být agresivnější a více riskovat v investování. Totéž platí o firmách. Měly by dávat už předem aspoň deset procent zisku do inovací, když jsou zdravé a rostou, aby pak mohly smysluplně reagovat, když přijde krize. Firmy musí inovovat pořád.

Může být nějaké odvětví, kterému teď nehrozí disrupce?

Nemyslím. Důvod je jednoduchý. Pokud vytvoříte něco, co má smysl kopírovat, někdo to zkopíruje. A i když nejde vyloženě o disrupci, pořád budete čelit tomu, že vám někdo okamžitě začíná konkurovat s podobným výrobkem či službou a budete bojovat o marže.

Všichni teď mluví o digitální transformaci. Co to znamená pro vás?

Je to změna z modelu off-line do on-line. Když začnete mít příjmy převážně z on-line kanálů. Znamená to změnu v IT, ve způsobu myšlení, ve vytváření produktů, nových cenových modelů typu předplatné. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!