Viliam Sivek: Možná se příští rok část našeho národa přestěhuje do hotelů

Viliam Sivek

Viliam Sivek Zdroj: E15 Anna Vackova

Podnikatel Viliam Sivek to za posledních 20 let dotáhl až na majitele největší české hotelové sítě. Tu koncem loňského roku prodal, jako rodinný podnik nyní se svými dětmi řídí pět pražských hotelů. Za největší nešvar oboru považuje podbízet se cenou. „Snaha obsadit hotel za každou cenu vede do záhuby,“ říká Sivek.

* E15: Nedávno jste prodal Rusům společnost EuroAgentur Hotels & Travel, což je největší tuzemská hotelová síť. Proč jste tak učinil? A držíte ve firmě stále nějaký podíl?

V akciové společnosti EuroAgentur Hotels & Travel nedržím žádný podíl, nejsem vlastníkem žádné akcie. Upozorňuji, že tato společnost nikdy neemitovala žádné akcie na majitele, ale pouze na jméno. Tudíž její vlastnická struktura je odkrytá. Akcie jsem prodal z jediného důvodu, čímž byla únava po téměř 21 letech podnikání. Kdo to zažil, určitě mě pochopí. Samozřejmě po každém obchodě si můžete říci, že jste mohl dosáhnout více. Ale pro mě je rozhodující, že jsem akciovou společnost prodal majitelům, kteří zajistili její další fungování a společnost je i nadále jedním z rozhodujících hráčů na trhu.

* E15: Cenu jste nezveřejnil, nechcete tak učinit teď ?

Mám s novým akcionářem podepsanou doložku o mlčenlivosti. Takže ode mne žádné číslo nečekejte. Nepatřím ale k lidem, kteří chtějí zemřít bohatí. Co jsem budoval a vybudoval, jsem si užíval a užívám. Chci, aby bohatství sloužilo k tomu, co mě baví. To je hotelnictví a vůbec všemu, co souvisí s cestovním ruchem. Navíc po jisté osobní zkušenosti se snažím pomáhat manželce s přípravou charitativního projektu Modré dveře. Koupil jsem ve středních Čechách dům, kde vznikne centrum psychoterapie s širokou regionální působností, a bude pomáhat lidem v tísni. Projekt nabídne odbornou péči lidem, kteří se ocitli ve složité životní situaci, jež přesahuje jejich adaptační schopnosti. I toto mi umožňují výsledky dlouholeté tvrdé práce.

* E15: Neprodával jste nevýhodně na vrcholu turistické krize?

Jde o to, z jakého úhlu pohledu moje rozhodnutí prodat hotelové impérium hodnotíte. Říká se, že prodávat se má, když je cena nejvyšší, a kupovat, když je cena dole. Nabídka, která přišla z Ruska, byla pro mne vzhledem k celospolečenské krizi i mému tehdejšímu pocitu absolutního vyčerpání velmi zajímavá. Navíc mi umožnila i nadále podnikat v oboru.

Zapomeňte na slevomaty

* E15: Založil jste si tedy novou hotelovou firmu Sivek Hotels. Jak se jí vede?

Předně bych upřesnil, že nejde o novou společnost. Pouze se změnila obchodní značka firmy, a to z Viliam Sivek-Euroagentur Praha na Viliam Sivek – Sivek Hotels. Po jednom roce je jisté, že to bude rodinný běh na dlouhou trať. Využívám téměř pětatřicetiletých zkušeností, které jsem v oboru získal. Dnes provozujeme pět hotelů v Praze a díky zkušenostem, značnému odbornému potenciálu zaměstnanců i našim investičním možnostem začínáme na základě zájmu některých hoteliérů jednat o poskytnutí naši franšízy. A to jak doma, tak v zahraničí. V každém případě společně se svými dětmi a spolupracovníky ve firmě jsme si řekli, že nechceme být největší, ale že chceme poskytovat ty nejlepší služby. Dnes zaměstnáváme na 160 lidí. Aktuální statistické výsledky ukázaly, že se nám letos podařilo zvednout tržby proti roku předchozímu o více než 15 procent při jedenáctiprocentním nárůstu obsazenosti. V hlavní sezoně obsazenost hotelů neklesla pod 90 procent. A to přesto, že v únoru jsem nařídil zvednout ceny nejméně o pět procent.

* E15: To jste celkem výjimka. Hoteliéři dnes často naříkají na nízké až záporné marže a z toho plynoucí velké ztráty. Přestože počet hostů roste. Dá se dnes vůbec podnikat v tomto odvětví se ziskem?

Jasně že dá. Musíte ovšem rozumně přistoupit k cenové politice a zapomenout na různé slevomaty. Znám nejeden případ, kdy je hoteliér ochoten dát až 80procentní slevu z původní ceny. V praxi to vypadá tak, že dnes můžete získat například na Šumavě ubytování v tříhvězdičkovém kvalitním hotelu za 300 korun s plnou penzí a balíčkem služeb k tomu. Když se nad tím trošku zamyslíte, zjistíte, že se vám nevyplatí bydlet doma. Možná se příští rok část našeho národa přestěhuje do hotelů. Jsem ale přesvědčen, že odborně zdatným hoteliérům vzrostly tržby podobně jako nám. Statistiku, která uvádí pokles tržeb a nárůst obsazenosti, zkreslují výsledky práce hoteliérů se sebevražednými úmysly. Jejich snaha obsadit svůj hotel za každou cenu je vede do záhuby.

* E15: Ale moc hotelů zatím nezmizelo. Nebo se mýlím?

Zastavil se dynamický nárůst hotelových kapacit, přestalo se stavět. Desítky hotelů v Praze jsou už teď na prodej. A ti hoteliéři, kteří nepřistoupí k rozumné cenové politice, určitě nabídnou své hotely k prodeji příští rok.

* E15: Dá se tedy očekávat, že hotely příští rok zvýší ceny ubytování?

Prudké zvýšení DPH a tím i nárůsty všech vstupů a nákladů by se měly odrazit ve zvýšení ceny za ubytování. Otázkou však zůstává, zda obyvatelé zeměkoule nebudou mít hluboko do kapsy a nepřestanou cestovat. Je zde však ještě jiný problém. Praha i některé regiony patří bezesporu ke světové špičce, pokud jde o kvalitu hotelů. Problém tkví v tom, že v České republice panuje džungle v přidělování hvězdiček. Dnes opravdu nevíte, zda hotel, který má na dveřích pět hvězd, vám služby na této úrovni opravdu poskytne. Jinými slovy řečeno, kdyby se lepily místo hvězdiček hrušky, je to stejné. Snaží se to napravit Asociace hotelů a restaurací, která se zapojila do mezinárodního certifikačního systému. Jde to ale pomalu a naše ministerstvo prozatím nevyvíjí patřičnou rychlost.

* E15: Mimochodem, jak vypadá obsazenost na silvestra, což je pro hoteliéry jeden z vrcholů roku?

U nás skvěle. To znamená, že nemáme ani postel volnou a restaurace jsou zaplněny po střechu. Domnívám se, že kolegové v Praze jsou na tom obdobně, i když – nechme se překvapit. Stačí jedno zahřmění nebo výbuch sopky a budeme vzdychat „ach, ten silvestr“.

Viliam SivekViliam Sivek | E15 Anna Vackova

Pět tisíc lidí bez práce

* E15: Jak se projeví na vašem podnikání příští rok vládní reformy?

Tvrdě. Říká se sice, že štěstí přeje připraveným, ale mezi českými hoteliéry moc takových nebude. Nemají žádné rezervy. Kvůli razantnímu zvýšení DPH tak dojde na propouštění zaměstnanců. Odhaduji, že 5000 lidí bude bez práce anebo změní pracoviště. Nejhorší je nekoncepčnost, my jsme kvůli vládním zmatkům ještě nedávno vůbec nevěděli, jaké ceny budeme mít na příští rok. To samozřejmě nezvyšuje naši důvěryhodnost u zahraničních partnerů. Jedním z rozhodujících faktorů bude také zvýšení nákladů, společně s vývojem koruny, který je velkou neznámou. To, že se nám podařilo v letošním roce investovat na 15 milionů do obnovy hotelů, od rekonstrukce výtahů až po nové stolní nádobí, je ojedinělé. Spousta hotelů nemá ani na tuto prostou reprodukci, poznáte to i podle starých a děravých ubrusů.

* E15: Vrátil bych se k vašemu záměru prodávat franšízu značky Sivek Hotels. Co vás k tomu vede? Sám jste přece franšízant některých světových řetězců. Máte už zájemce o svou značku?

Jsme relativně silná skupina. Naše hotely navíc plní naše vlastní incomingová cestovní kancelář, což je obrovská výhoda. I díky tomu je naše obsazenost na takové úrovni. Jsme i pravidelnými účastníky zahraničních veletrhů, investujeme velké peníze do marketingu. To vše si menší samostatné hotely prostě nemohou dovolit, pro naše franšízanty to ale zařídíme. Vedle našeho systému kvality jde tedy například také o marketing, přístup do našeho rezervačního systému a příliv klientů od naší cestovní kanceláře. Zájemců máme nyní několik, v tuzemsku i v zahraničí.

* E15: Podnikáte jako fyzická osoba. Má to nějaké výhody?

Má to jen samé nevýhody, ručím například celým svým majetkem. Považuji to ale za čistší způsob než mít s. r. o. s dvousettisícovým ručením.

* E15: Jste také předsedou Asociace cestovních kanceláří ČR. Panují na trhu zájezdů obavy z dluhové krize v Evropě?

Klienti neřeší dluhové problémy v západní Evropě, ale mají spíše obavy ze současných dopadů reforem u nás. Pokud se k obavám přidá nepříznivý kurz koruny, může to prodej zájezdů pro příští rok ovlivnit. Ale to neznamená, že musí nutně klesnout počet klientů. Především lidé z nižších příjmových skupin však budou hledat levnější varianty dovolené, například se zkrácenou délkou pobytu. Klesnou tedy tržby.

* E15: Dá se očekávat zdražení zájezdů?

Na to bych potřeboval křišťálovou kouli. Řada zájezdů se na sezonu 2012 prodává už nyní a jejich ceny nejsou vyšší než v letošním roce. Na druhé straně, pokud porostou ceny za palivo a bude se i nadále propadat koruna, určitě budou muset cestovní kanceláře ke zvýšení cen přistoupit. Jejich marže jsou tak nízké, že už není prostor, aby jakékoli zdražení vstupů vstřebaly. Je ale řada cestovních kanceláří, které garantují cenu v případě zaplacení celé ceny zájezdu v období first minute. Nákup v předstihu se tak vyplatí více než kdy jindy.

* E15: Každý se podivuje, jak moc cestovek na českém trhu působí. Letité predikce mluví o úbytku cestovek, ale ten stále ne a ne nastat. Co vy na to?

Je opravdu s podivem, že koncesovaných cestovek neubývá, ale naopak spíše přibývá. Znamená to, že na trhu je místo i pro malé cestovky. Jen musí mít své stálé klienty anebo specializaci. Trh je ale neustále v pohybu, řada majitelů malých cestovních kanceláří založených v devadesátých letech například odešla do důchodu.

Příliš mnoho židlí

* E15: Vy jste byl až do letoška dlouholetým prezidentem hokejové Sparty Praha. Proč jste se funkce vzdal?

Sedět dlouhodobě na několika židlích je nad lidské síly. Když chceš v životě něco dokázat, musíš zabrat, a já opravdu šlapal v posledních dvaceti letech nadoraz. Spartě jsem dal manažersky vše, co jsem mohl. Dvakrát jsme získali titul mistra, a to je, myslím, dobrý výsledek i vzhledem k tomu, v jakém stavu jsem Spartu přebíral. Slíbil jsem panu (Antonínu) Charouzovi, že mu pomohu jeden rok, a byly z toho roky čtyři. Slíbil jsem, že na Spartě zůstanu do doby, než někoho na tuto funkci připravíme. Stalo se, Petr Bříza je tím správným mužem. Na Spartě zůstal i tým skvělých manažerůsrdcařů, který by jim mohl závidět kdejaký podnik. A co se týká mé osoby, Sparta je parta, se kterou se nikdy nerozcházíte.

* E15: Držíte v HC Sparta Praha stále nějaký vlastnický podíl?

Pokud jde o akcie, akcionáři se dohodli, že o tom, kdo je akcionář, nebudou mluvit.

* E15: Z toho mi vyplývá, že jste akcionářem.

Jak myslíte.

* E15: Jak se podniká v tuzemsku v ledním hokeji?

Podnikání je definováno tak, že podnik by měl činnost rozvíjet za účelem dosažení zisku. U ledního hokeje jsem přesvědčen, že u nás je to čistě fanouškovská záležitost. Vyslovuji obdiv lidem, kteří český hokej v těžkých podmínkách považují za své podnikání. Znám je, stojí je to miliony korun ročně.

* E15: Není v dnešní ekonomické situaci těžší shánět sponzory? Jaká je budoucnost českého klubového hokeje?

Nezačne-li se daleko aktivněji – a to finančně – podílet na práci s hokejovou mládeží stát, budeme se za chvíli s hokejem loučit a začneme cvrnkat kuličky. Ale i při cvrnkání se dá vyrůst, že.

Viliam Sivek (65)

Pochází z měšťanské rodiny, matka byla v padesátých letech z politických důvodů vězněna. Od 14 do 20 let pracoval jako horník v uhelných dolech, posunovač u dráhy a pomocný topič. Po rehabilitaci matky vystudoval pedagogickou školu, sociálně právní zaměření. K hotelnictví se dostal v osmdesátých letech, jako ředitel vedl hotel Pyramida v Břevnově. Podniká od roku 1989. Vybudoval skupinu 45 hotelů EuroAgentur Hotels & Travel, kterou loni na podzim prodal. V podnikání pokračuje v rodinném podniku Sivek Hotels, vlastní několik kaváren a restaurací a incomingovou cestovní kancelář. Je propagátor české kuchyně v zahraničí. Byl vyhlášen Osobností cestovního ruchu ČR, je členem síně slávy cestovního ruchu, má titul Hoteliér roku, několikrát byl ve finále Podnikatele roku. V pátek na Pražském hradě převzal za svůj obor diplom v soutěži Czech TOP100. Je prezidentem Asociace cestovních kanceláří ČR, angažuje se rovněž v hokejovém klubu HC Sparta Praha. Spolu s manželkou nyní buduje charitativní centrum psychoterapie. Má pět dětí.