Startupy mají svět někam posunout, ale hlavně vydělat peníze, říká investorka Bérová

David Antoš, Boston Consulting Group
Eva Čejková, Testuj.to
Tomáš Braverman, Heureka Group
Tomáš Braverman, Heureka Group
Tomáš Braverman, Heureka Group
23
Fotogalerie

Skončil poslední den E-commerce Summitu. Na dvou pódiích se vystřídali nejzajímavější zástupci tuzemské e-commerce scény, kteří diskutovali o aktuálních trendech. Na pódiu se v průběhu celého summitu představil například Jan Bednář ze Shipmonku, investoři Ondřej Bartoš a Tomáš Matějček, Tomáš Braverman z Heureka Group nebo Michal Čarný z Mastercard.

Podrobný program najdete na webu konference >>>

Na místě jsou naši redaktoři:

Online přenos

Online přenos

2. března 2023 · 17:34

Tímto skončil letošní ročník E-commerce Summitu.

2. března 2023 · 17:18

E-commerce summit zakončuje Jan Laštůvka, spoluzakladatel Lemonero, které zařizuje rychlé úvěry pro e-shopy. Během covidu, i když e-commerce rostla, změnila se zásadně její vnitřní struktura. "Začaly padat kategorie jako outdoor, luxusní zboží a móda. Naopak vznikly rychlokvašky jako e-shopy na roušky, ty už však postupně skončily, nebo se zaintegrovaly do něčeho jiného," popisuje Laštůvka. "Co byl doufám nevratný krok, bylo, že covid naučil například důchodce nakupovat online, nebo restaurace rozvážet," říká. 

Laštůvka také zodpovídá, co převážně financují –⁠ jedná se o nákup zásob, marketing a provozní věci. Peníze půjčuje přímo Lemonero, obvyklá částka se pohybuje v nižších řádech sto tisíců. 

2. března 2023 · 16:53

Na pódiu se nyní střídají jedni z posledních hostů, lídr e-commerce divize Etnetera Core Martin Kačer a generální ředitel konzultační skupiny v e-commerce Etnetera Sense Jiří Štěpán. Právě ten zdůrazňuje význam zákaznické zkušenosti nad posedlostí konkurencí. 

2. března 2023 · 16:16

Šéfredaktor E15 Nikita Poljakov pohovořil se zakladatelem logistického startupu Shipmonk Janem Bednářem o e-commerce byznysu v tomhle roce. "Lidé jsou nyní v byznysu opatrnější, propouštění v technologickém sektoru mělo dopad na podnikání i v našem sektoru," říká Bednář. "Vždy jsme byli disciplinovaní, co se týče nákladů a růstu, takže jsme se nemuseli přizpůsobovat tolik, jako naši konkurenti. I přes to, že řada lidí z naší existující zákaznické základny má nějaké menší problémy, budeme mít dobrý rok," doplňuje, získávají totiž nové příjmy skrze nové zákazníky.

Provádět akvizice podle něj není vůbec tak snadné, jak se může zdát. "Byl to opravdu zajímavý a náročný rok, když jsme se snažili získat další společnost. Rozptyluje vás to od hlavního zaměření, protože se zaměřujete na integraci společnosti, kterou jste zrovna získali," vysvětluje. 

 

2. března 2023 · 15:41

Jan Jelínek ze skupiny s kontaktními čočkami a brýlemi Alensa, popsal, jak se jim daří harmonizovat marketing napříč 31 trhy. Toho dosáhli díky třem nástrojům –jasným KPI, samotném spuštění v nástrojích a automatizaci. "Snažíme se zploštit 31 trhů na nějaké menší číslo, dělíme si trhy do košů a říkáme si, jak je trh velký, ziskový a další," vysvětluje.

2. března 2023 · 14:47

Generální ředitel Amazon Czech republic Michal Šmíd prezentuje šetrné balení, které se snaží o co nejlepší využití prostoru, aby se zbytečně netransportoval vzduch. Jen v Česku se totiž ročně přepraví 9,3 milionů kubických metrů. "Plýtvání můžeme redukovat. První směr je to, že se snažíme optimalizovat logistiku. Od té doby, co naložíme balíček, než se dostane k zákazníkovi. A druhá optimalizace je právě to balení," říká Šmíd. 

Dosavadní obaly jsou totiž vytvořené tak, aby zboží v obchodě vypadalo zabalené hezky, což se ovšem s nástupem e-shopů vytrácí. "Pro e-commerce je podstatné pouze to, aby zboží dorazilo nepoškozené a obal byl celý recyklovatelný," vysvětluje Šmíd.

2. března 2023 · 13:46

Na pódiu probíhá diskuze investorů, kterou vede Marek Bačo z EssenceMediacomu. O dopadu poklesu e-commerce na investory diskutují Ondřej Bartoš Credo Ventures, Tomáš Matějček z Mitonu, andělská investorka Dana Bérová a na dálku i Martin Rozhoň z Vivantis. Propad byl mnohdy i příležitost, aby firmy začaly šetřit. „Z tohoto pohledu to bylo zajímavé, líbil se mi i trend, kdy ti větší e-commerce hráči museli trochu přemýšlet o nákladech a objevila se míra pokory, která sektoru prospěla,“ říká Bérová a dodává, že pokud máte dobře nastavený byznys model a nějakou rozumnou maržovou strukturu, tak krize jen pomůže vyhodit z portfolia věci, které tam neměly být už dávno.

„Rok 2022 nebyl špatný jen pro e-commerce, ale byl to špatný rok pro růstové, technologické firmy obecně,“ poznamenává Bartoš s tím, že dlouhodobě je trend růstu e-commerce je stále pozitivní.  „Nejvíce se nás dotkla situace na online tržišti Scuk, který obrovsky za covidu vyletěl na víc jak 400 milionů a následně klesl na 300 milionů. To už je velký propad, musely jsme ořezat některé rozvojové projekty a zamyslet se nad tím, jak se bude situace vyvíjet a co budeme dělat. Podařilo se nám to vyřešit a už zase rosteme,“ popsal Rozhoň, jak reagoval byznys na současnou situaci. Zkušenosti jeho byznysů se současnou krizí však nebyly jen negativní. „Naopak situace ve startupu Hedepy, což je o psychoterapie online, obrovsky akcelerovala růst, protože má negativní vliv na psychiku lidí,“ doplnil.

Řeší se i to, podle čeho si investoři vybírají, zda startup za investici stojí. „Čím víc máte zkušeností s investováním, tím víc si vybíráte podle týmů,“ říká Bérová. „Dáváme si záležet na tom, abychom zkusili pochopit, jestli ten startup nebo byznys je dobře načasovaný na trh, jestli je správný moment, kdyby mohli uspět,“ popisuje Bačo. Dochází i na téma trendu AI, kdy se podle Matějčka půlka startupů přebarvila na AI, ale stále „dělají to samé“. 

2. března 2023 · 13:13

Česká e-commerce je podle Matěje Kapošváryho ze Shopsys v polovině svého celkového potenciálu. Pro prodejce je nyní totiž snazší dostat se k potřebným technologiím nebo třeba podpora na straně kamenných obchodů, růst by mohl ještě zrychlit například krach významných kamenných prodejen. E-commerce však může podle odhadů, které Kapošváry vypracoval ve spolupráci s Alzou a Asociací pro elektronickou komerci, vyrůst podílově maximálně na 34 až 38 procent maloobchodu. Roste také význam propojení e-shopů a kamenných prodejen. „Hodně se propojuje svět online a offline nakupování. Zákazník chce mít možnost, když něco nakoupí na e-shopu, to reklamovat v kamenné prodejně,“ vysvětluje.

2. března 2023 · 12:38

Jako další vystoupil zakládající partner společnosti Simplicity Jakub Janega. Víc, jak sedmdesát procent obyvatel nenavštěvuje městské stránky, a potom se výrazně snižuje jejich spokojenost s životem v daném městě. Projekt proto kombinuje v jedné aplikaci řadu informací z města, od upozornění až po kalendář, i události a eventy. „Povedlo se nám v prvním kole uzavřít investici ve výši osmi milionů dolarů,“ říká Janega. Právě díky této investici se slovenské firmě začínající v jedné z městských částí Bratislavy povedlo expandovat i do Spojených států, během sedmi měsíců začalo aplikaci využívat čtyřicet amerických měst, mimo jiné například i New York.

2. března 2023 · 12:23

Diskuze se stáčí i k prioritám bankovních a platebních služeb v tomhle roce, ty vnímá Lenka Nováková z Microsoft zejména ve využití dat, bezpečnosti a zvyšování produktivity. „Využívat technologie, které teď máme i jiným způsobem. Stává se nám, že zákazníci mají některé naše technologie nakoupené a stoprocentně je nevyužívají,“ říká Nováková.

Budou se banky podílet na vývoji evropské peněženky? Podle Michaely Bauer z ČSOB je celá situace velmi nepřehledná, vyvíjí se každým dnem a řada lidí řeší, jak na sebe vše napasovat. „Druhá věc je, co připravuje Evropa a co Česká republika. Peněženka není jedna, je jich opravdu,“ vysvětluje Bauer. Potřeba digitální peněženky tu ale podle všeho je. „Data máme v digitálním světě všichni rozházené a těším se, až bude nějaká e-wallet, které budu moci věřit. Ale jestli to bude ta evropská, to si jistá nejsem,“ doplňuje Bauer.

2. března 2023 · 11:42

Nyní na pódiu probíhá diskuze zástupců společností Comgate, ČSOB a Microsoft, kteří se baví o budoucnosti digitálních plateb. "S každou další metodou se zvyšuje objem elektronických plateb na objem cashe, nicméně minulý rok se to změnilo, objem hotovosti začal růst. Souvisí to nejistotou, která kolem nás je. Hotovost se lidem zdá být možná větší jistotou," uvedla Michaela Bauer z ČSOB. "Dříve by se řeklo, že žádná nová metoda neohrožuje to předchozí, protože si najde své publikum," prohlásila. 

V panelové diskuzi šéf platební brány Comgate Jakub Ouhrábka popsal, jak důležitý je způsob platby, který si zákazníci vybíraji. "Žádný e-shop nemůže mít rád prodej zboží na dobírku, je u toho větší vratkovost a jsou s tím i další problémy," popsal specifické nastavení tuzemského trhu. 

2. března 2023 · 11:38

Na zástupce Woltu navázal Milan Šmíd z Packeta Group, po kterou spadá česká Zásilkovna. Šmíd ve svém příspěvku mluvil o tom, jak společnost využila viditelnou osobnost zakladatelky Simony Kijonkové. 

2. března 2023 · 10:42

Zástupce organizace Oktagon MMA na pódiu vystřídali zástupci společnosti Wolt. V rozhovoru s Matějem Kapošvárym ze Shopsysu na otázky odpovídají šéf české pobočky Jan Foret a šéf služby Wolt Drive Josef Dvořák. Mluvili například o technologickém zázemí Woltu, službě Wolt Drive, pokrytí v České Republice nebo celkové vizi. "Rychlý rozvoj dává velký smysl například u segmentu Health and Beauty, ale máme i hodně partnerů v oblasti elektroniky. Stojíme na startovní čáře, věříme, že nás podíl poroste," uvedl Dvořák. 

2. března 2023 · 09:45

Antoš se vyjádřil i aktuálnímu stavu expanze služby do zahraničí. "Daří se dobře, ale nebudu zastírat, že to je bez problémů," uvedl šéf marketingu Rohlíku. "V zahraničí roste Rohlík rychleji, než tomu bylo v Česku," popsal s tím, že poptávka v zahraničí je, ale že je potřeba najít model, který by zajistil firmě ziskovost. 

2. března 2023 · 09:38

Jako další vystoupil šéf marketingu českého Rohlíku Lukáš Antoš. "Rohlík dnes už není jen o jídle, je to o drogerii, pet foodu a o spoustě dalších kategoriích," myslí si Antoš. "Tomáš Čupr postavil Rohlík na exkluzivních produktech s přidanou hodnotou, dnes představujeme plnohodnotnou alternativu supermarketům a spoustu lidí to neví. To si musíme odpracovat," popisuje Antoš další směr, kterým se bude Rohlík ubírat. 

2. března 2023 · 09:02

Poslední den E-commerce Summitu právě začal

Vítejte u závěrečného dne E-commerce Summitu. Jako první dnes vystoupí Marija Milasevic ze společnosti Euromonitor International, která představí pět aktuálních spotřebitelských trendů v oblasti internetového obchodování.  Během dne se pódiu také objeví například Jan Bednář ze Shipmonku, šéf české pobočky Woltu Jan Foret nebo Matěj Kapošváry ze Shopsysu. 

1. března 2023 · 18:40

Pro dnešek program končí, zítra bude E-commerce Summit pokračovat dalšími řečníky. Vystoupí například investoři Ondřej Bartoš a Tomáš Matějček, startupista Jan Bednář ze Shipomonku nebo Jan Foret z Woltu.  Ve čtvrtek začne online přenos v 9:00. 

1. března 2023 · 16:45

Na pódiu se nyní střídají poslední řečníci. Jsou jimi Stefan Chriacescu z E-commerce-Today.com, Marcel Marculescu z intelliRank, Zuzana Bedřichová z Vienna Business Agency a Shane Rickard a Kurt Horn z Harmon Brothers. 

1. března 2023 · 16:25

Jakub Malý odpověděl například na otázku, jak by měl dnes vypadat moderní newsletter. „V dnešní době bohužel většina lidí newslettery nedělá a je to škoda. Je nutné se odlišit od konkurence a zaujmout. Dobré je používat gify a newsletter tak rozhýbat,“ vysvětlil. 

1. března 2023 · 16:04

Emailing hraje v e-commerce zásadní roli. Od doby covidu se náklady na akvizice zvýšily a naši klienti tak hledají cestu, jak nejlépe oslovit své zákazníky,“ uvedl na přednášce spoluzakladatel firmy Promogen Jakub Malý. 

1. března 2023 · 15:43

V Martinickém paláci právě přednáší Lukáš Matějka o individualizovaném doporučování produktů v reálném čase pro Pilulka.cz, založeném na ML a aktuálním chování uživatelů.

„Na prodeje mají vliv sezóny, jako příklad můžeme uvést adventní kalendáře,“ uvedl Lukáš Matějka.

1. března 2023 · 15:20

„Důležité je se v marketingu zaměřit na mikroinfluencery, kteří sice mají méně sledujících než celebrity, ale jejich publikum je specificky zaměřené a angažované,“ dodal na závěr přednášky Roman Dobiáš z Dognet. 

1. března 2023 · 15:00

O benefitech mezinárodní kooperace v affiliate marketingu právě přednáší Roman Dobiáš, Country Manager firmy Dognet a Artur Michalak, Head of Operations CEE firmy Tradedoubler. 

„Při expanzi je velmi důležité snažit se porozumět a přizpůsobit lokálním Marketplace v zahraničí, aby se firma mohla rozvíjet správným směrem,“ uvedl Roman Dobiáš.

1. března 2023 · 14:46

„Ve vedoucích pozicích je málo žen, ale já věřím tomu, že je to i proto, že to je velmi náročné pracovat na vysoké pozici a některé ženy o to jednoduše nemají zájem. Mladí muži a ženy mají podle mě v Česku stejnou startovací pozici. Také se mě neptáte, zda mají muži stejnou startovací pozici jako ženy třeba v kosmetice,“  odpověděla na otázku publika ohledně žen v e-commerce Jitka Dvořáková. 

1. března 2023 · 14:35

Na Leaders panelu právě diskutují o e-commerce a umělé inteligenci Jitka Dvořáková z CZC, Tomáš Braverman z Heureka Group a Adi Morun z Microsoftu. Debatu moderuje Marek Bačo, hlavní mediální stratég EssenceMediacomu.

1. března 2023 · 13:31

"Navzdory makroekonomické situaci jsme takovou nákupní horečku, jako o loni Vánocích, ještě nezažili," začal přednášku o chování českých zákazníků Michal Čarný z Mastercard. "Dá se očekávat, že e-commerce sektor si udrží silnou pozici, byť není realistické očekávat stejnou dynamiku nakupování jako během covidu," říká. Čarný se ve svém příspěvku zaměřil na to, co Čechům vadí na nakupování na internetu a jaké trendy jeho společnosti u tuzemských zákazníků pozoruje. 

1. března 2023 · 13:13

Dalším řečníkem byl šéf SkipPay Richard Kotrlík, který divákům představil vývoj jeho společnosti. Uvedl, že obrat firmy, kterou 100procentně vlastní ČSOB, přesáhl v loňském roce miliardu korun. Dalším bodem programu je panelová diskuze, ve které budou řečníci jako Jitka Dvořáková nebo Simona Kijonková mluvit o aktuálních trendech v české e-commerce.

1. března 2023 · 12:07

Další část diskuze se týkala cenového rozložení Marketplace. „Řekl bych, že poplatky za Marketplace zvyšují cenu nabízených produktů,“ uvedl David Cikánek z Expando. „Strategie velkých e-commerce firem jako Amazon je naopak nabízet tu nejlevnější cenu na trhu, cenu tedy určuje Amazon a ne výrobce,“ vysvětlil David Antoš. Podle Tomáše Bravermana je ale tato praktika v Evropě zakázaná. 

1. března 2023 · 12:02

Je nějaký další hráč, který atakuje český trh? Asijské tržiště to podle Cikánka nebudou. „Aliexpress jsou levné cetky, firmy tam nechtějí jít se svou značkou,“ vysvětluje Cikánek. „V Číně je Alibaba technickým průkopníkem, hledají různé cesty, jak se sem dostat a věřím, že mají Evropě co nabídnout. Aliexpress je dalším příkladem toho, že na ceně záleží,“ myslí si Antoš. „Asijský trh je dostatečně velký na to, aby se firmy odtamtud vydaly na český,“ dodává Birešová.

1. března 2023 · 11:55

Diskuze se stáčí i k budoucnosti polského online tržiště Allegro, pod které spadá i Mall Group a které se nyní chystá opětovně expandovat do Česka. Podle Cikánka po zavedení Allegro na českém trhu zůstane Mall prodejcem, bude ale značně omezený. Rozhodování, co teď s Mallem, musí být pro Allegro podle Antoše složité. „Mall je jediný, kdo se blíží Alze aspoň v tom, že ho každý zná. Je to solidní značka mezi lidmi, kteří na Mallu nakupují, ale u zákazníků, kteří nakupují jinde, má značku špatnou,“ vysvětluje Antoš.

1. března 2023 · 11:33

Právě začala panelová diskuze o charakteristikách a vývoji marketplace. V Martinickém paláci diskutuje David Cikánek z Expando, David Antoš z Boston Consulting Group a Miroslava Birešová z Kaufland Global Marketplace. Debatu moderuje Tomáš Braverman z Heureka Group. 

„Pro zákazníky je nejdůležitější cena, sortiment a pohodlí,“ uvedla Miroslava Birešová. Z průzkumů vychází, že na prvním místě nejen na marketplace, ale ve většině oblastí, je cena," dodal Tomáš Braverman. 

Další část debaty se týkala Amazonu. „Nevěřím, že Amazon v Evropě přestane expandovat. Má tu zázemí, zákazníky i atraktivní lokality,“ řekl David Antoš z Boston Consulting Group. „Pokud vstoupí Amazon na trh v rané fázi e-commerce, povede se mu získat dominanci. Pokud ale vstoupí již na rozvinutý trh, je expanze složitější,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

1. března 2023 · 10:58

Miroslava Birešová, Sales Manager CZ/SK řetězce Kaufland, představila českým obchodníkům, jak se mohou zapojit do prodeje skrze Kaufland Marketplace, který bude pro Česko už brzy spuštěn.„Podmínky Kaufland Marketplace jsou transparentní, prodejci se nemusí bát žádných skrytých poplatků. Slovenský online trh jsme navíc teď až do srpna osvobodili od poplatků,“ uvedla Miroslava Birešová. České e-shopaře také informovala o tom, jaké kategorie jsou na původně německém online tržišti nejoblíbenější. 

1. března 2023 · 10:51

O trendech na zlepšení náboru na síti LinkedIn přednášel spoluzakladatel firmy Future Sales Jiří Jambor.

LinkedIn je největší sociální síť v rámci B2B prostředí. V Česku je celkově 1.9 milionů registrovaných uživatelů. „Přes polovinu uživatelů tvoří lidé mezi 25 až 34 lety, je to sociální síť mileniálů,“ uvedl Jiří Jambor. Dále vysvětlil pojem digitální networking na LinkedIn, tedy cílené rozšiřování sítě a budování povědomí o značce. „Za rok 2022 v Česku aktivně na LinkedIn publikovalo pouze 2,7 % uživatelů. Nejčastější forma přidání obsahu je přesdílení a firmám také často chybí strategický plán“ dodal na závěr přednášky Jiří Jambor. 

1. března 2023 · 10:46

David Antoš z Boston Consulting Group představil čerstvý průzkum zaměřený na české internetové obchody. "E-commerce už není sexy, ještě loni se řešil růst a expanze, nyní se řeší nudné věci typu ziskovost, provozní efektivity, omezení investic a podobně. Zprávy o e-commerce jsou o ztrátách a propouštění lidí. Tomu odpovídá i valuace firem z tohoto odvětví - od svého vrcholu z roku 2021 jsou nyní v děsivém propadu," řekl Antoš na úvod svého vystoupení. "Covid nezvýšil rychlost růstu e-commerce trvale, ale pouze dočasně. Jakmile se omezení zrušila a lidi se vrátili do fyzického světa, tak jsme se vrátili k původní křivce růstu. Vše, co e-shopy získaly během covidu, je pryč," myslí si odborník. 

1. března 2023 · 10:20

David Cikánek z Expando, které zprostředkovává online prodejcům expanzi na zahraniční trhy, popisuje, jak se Amazonu povedlo stát předním hráčem mezi online tržišti. Ačkoliv významnou roli hrají i zmíněné asijské firmy, podle Cikánka jsou trhy v Asii specifické a existuje na nich pouze pár firem, které ovládají trh. „V Evropě je to složitější, každá země má vlastní markeplace a pravidla, ale nestalo se mi, že by někdo řekl, že chce prodávat na Aliexpressu,“ popisuje Cikánek. Amazonu se podařilo expandovat prakticky do celého světa, utržit si významnou část objemu veškerých nákupů a stal se jakýmsi garantem produktového trhu, a dokonce i testování. „Většina Facebooku jede na serverech Amazonu, najdete na nich také třeba Netflix. Navíc úspěšně propojuje řadu produktů v Amazon Prime," dodal na závěr přednášky David Cikánek. 

1. března 2023 · 09:59

Jako další vystupuje zakladatelka Testuj.to Eva Čejková. Během covidu se podle ní výrazně změnil vliv recenzí na konverze u potravin, spouštět proto bude v blízké době recenze u potravin Rohlik.cz. Trh recenzí navíc v poslední době výrazně ovlivnila novela zákona na ochranu spotřebitele. „Řada recenzí nejen z českého internetu se vymazala, je důležité mít recenzi opravdu od uživatele, který ten produkt získal,“ říká Čejková, novela proto podle ní v podstatě potlačila případy, kdy psal recenze jeden člověk a dodává, že například na Amazonu bylo v minulosti 42 procent recenzí falešných.

1. března 2023 · 09:36

Nijak výrazně však asijští hráči v poslední době nerostou. „Nálada je celosvětově trošku protičínská. Teď to nevypadá, že by doba čínským hegemonům přála, jak to bude za další desetiletí uvidíme, ale může se to otočit,“ říká Braverman.

1. března 2023 · 09:26

Braverman se ve svém příspěvku zaměřil na nepřílš známé, ale o to zajímavější online tržiště. Šéf Heureka Group zdůrazňuje, že Evropa hraje v tomto oboru až druhé housle, až na 22. místě největších tržišť světa se umístila evropská firma, konkrétně německé Zalando. Naopak Asie je dle Bravermana v tomto oboru velmi silný region. 

1. března 2023 · 09:11

E-commerce Summit startuje

Na úvod dnešního programu šéfredaktor Nikita Poljakov představil novou identitu deníku i magazínu E15. Dalším řečníkem je Tomáš Braverman, šéf Heureka Group, který bude hovořit na téma online tržišť. 

28. února 2023 · 17:28

Na Technologic Festivalu probíhá poslední část programu, a to Startup Validation Contest organizace StartupBox. V 18:20 se diváci dozví vítěze klání. 

28. února 2023 · 15:48

Na pódiu Technologic Festivalu právě probíhá debata o digitálních regulacích, kterou moderuje viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza. "Ve velké části digitálního světa je to EU, která určuje legislativní rámec. Nebývalo to zvykem," otevřel debatu Prouza. V debatě se sešel s Danielem Všetečkou z Ministerstva průmyslu a obchodu a s Alešem Rodem z Centra ekonomických a tržních analýz. 

Řečníci společně debatovali o digitálních regulacích, kterých z EU v posledních letech přichází celá řada - například Akt o umělé inteligenci nebo Akt o datech. "Je pravda, že regulace může být pro některé firmy bariérou, které jim zabraní vstupu do odvětví. Na druhou stranu po překonání se jim otevře velký a jednotný trh EU," uvedl ve svém příspěvky Všetečka. Podle Roda je to ovšem trochu složitější. "Regulace rámují svět, který bychom chtěli mít. Ale ono to tak není, trh k tomu vždy musí dospět a v každé zemi spěje různě rychle. Trh EU není homogenní, evropské normy nepůsobí vše stejně," domnívá se ekonom. 

Řečníci také mluvili o tom, že menší firmy nemají šanci se vyjádřit k novému návrhu evropské směrnice, a proto je nutné, aby pro ně byly dostupné nejdůležitější informace. 

28. února 2023 · 14:45

V odpoledním bloku Technologic Festivalu přednášela CEO neziskové organizace Česko-Digital Eva Pavlíková. Hlavní důvod pro vznik Česko Digital byl ten, že veřejná správa a neziskové organizace potřebují pomoct v digitalizaci.  „Proto jsme vytvořili komunitu expertních dobrovolníků, momentálně je nás více než 5000. Dobrovolnictví může mít různé podoby, někdo třeba místo natírání plotu programuje,“ řekla Eva Pavlíková.

Podle Pavlíkové by měly podporovat dobrovolnictví především firmy, protože se tím jejich zaměstnanci mohou naučit nové metody. „Většinu své kariéry jsem strávila v byznyse, a proto věřím, že tyto světy se dají dobře propojit. Každý si v Česko-Digital může vyzkoušet něco, co mu pomůže i v profesním životě,“ vysvětlila Eva.

Veřejná správa potřebuje lidské kapacity, aby procesy zjednodušili a zoptimalizovali. Je potřeba sdílet vizi, že ve veřejné sféře by bylo větší využívání technologií pozitivní. Lidé by také podle Evy měli sledovat, jestli politici sledují jejich zájmy. „I proto jsme například vytvořili volební kalkulačku, kde jsme se snažili poskytnout maximální množství informací, aby se lidé mohli dobře rozhodnout. Je vždy jednodušší nadávat, že za všechno může stát, ale stát jsme my všichni a je jen na nás, jak se zapojíme. U nás v Česko-Digital může člověk pomoct třeba jen 2 hodiny měsíčně,“ dodala na závěr přednášky CEO Česko-Digital Eva Pavlíková.

28. února 2023 · 13:19

Odpolední program odstartoval sérií přednášek na téma využití umělé inteligence v byznysu. Jan Zelený ze společnosti Amazon Web Services divákům popisuje konkrétní příklady firem, které AI využívají. "S AI se potkáváte v běžném životě, aniž byste si toho všimli. Například Tinder využívá AI k popisům fotek, na základě kterých páruje lidi. SkyNews v reálném čase ve vysílání používala AI na detekování hostů na společenských akcích, které dokázali hned ukázat divákům," říká Zelený.  

Blok na téma AI zakončí Ondřej Hlaváč ze společnosti Inhoud a Luka Budík z BrainCzech, kteří budou hovořit o využití umělé inteligence v e-commerce segmentu. 

28. února 2023 · 11:43

O tom, jak strach ve společnosti ovlivňuje spotřebitelské chování, přednášel výkonný ředitel e-commerce Dr. Max Jiří Navrátil.

Poslední tři roky provází e-commerce strach. Jeden z hlavních faktorů je nedávná covidová pandemie. „Vlna covidu vzbudila ve společnosti strach, na který měla velký vliv média. Stačila studie na Instagramu a najednou jsme začali prodávat dvakrát až třikrát víc produkty, o které předtím zájem nebyl. Po zavedení povinných respirátorů se prodeje až zdesetinásobily a my měli problém je technicky zorganizovat,“ uvedl Jiří Navrátil.

I dnes podle něj média ovlivňují prodeje a vzbuzují strach, a to kvůli zprávám o nedostatku léků jako jsou Paralen nebo Nurofen. Přednáška se také týkala obav ze zvyšování cen. „Nás inflace teprve čeká, minulý rok jsme totiž zlevňovali,“ dodal na závěr přednášky.

28. února 2023 · 10:39

Začal tématický blok E-health, kterým diváky provede lékař a zakladatel serveru uLékáře.cz Tomáš Šebek. Jako další vystoupí Lukáš Loun a Michal Hradiš z Maia Labs, Jiří Navrátil z Dr. Max nebo Šimon Čapek z Pilulky. Kompletní program je dostupný zde. 

28. února 2023 · 10:20

Třetím řečníkem dnešního programu je Daniel Hejl, spoluzakladatel startupu Productboard, kterého na pódiu vyzpovídal Michal Bubeníček, CEO Entetera Motion. „Firmy investovaly do inovací, ale neměly to ničím podložené, prostě to zkoušely. Šlo hlavně o rychlost. Jak ale rostou míry úrokových sazeb a tlak na šetření, tak firmy sledují daleko více, co dělají a zkoumají, jestli to přináší výsledky,“ odpověděl na úvod rozhovoru Hejl na otázku, jaké trendy nyní sleduje v technologických firmách. 

Productboard vyvíjí nástroj pro produktový management, proto vidí, jakým způsobem firmy přistupují k vývoji nových služeb a produktů. „Vývoj fyzických produktů je desítky let napřed. Když vyrábíte mobilní telefon, tak máte omezení fyzického světa a nemůžete uspokojit veškeré požadavky zákazníků. To v digitálním světě není, je tam možné jakékoliv přání zákazníka uspokojit,“ říká Hejl a dodává, že na to mohou firmy vynaložit zbytečně moc peněz. 

Také rozhovor s Danielem Hejlem se týkal největšího trendu současného technologického světa - umělé inteligence. „Je zajímavé, jakým způsobem to ovlivňuje vývoj softwaru, každý rok se to zjednodušuje. To před pár lety ještě nebylo, tehdy bylo důležité, že to umíte poskládat dohromady. Hrozně se zkracuje doba od nápadu k uvedení na trh. To vede k další produktivitě vývojářů. To znamená, že když něco děláte a přitáhnete pozornost, tak vás může konkurence snáze předehnat. Klíčovým se proto stává lepší pochopení zákazníků,“ vysvětlil Hejl. 

28. února 2023 · 10:15

Zrodila se supernova na internetovém nebi v podobě umělé inteligence, říká Libuše Šmuclerová

O atomových kufřících umělé inteligence a řízení informačního vesmíru přednášela na Technologic Festivalu Libuše Šmuclerová, předsedkyně představenstva mediálního domu Czech News Center.

V úvodu přednášky Libuše Šmuclerová vysvětlila konzumaci a šíření informací v internetovém prostoru. „Informace od nepaměti spoluvytvářejí nejenom vědění společnosti, ale i nálady společnosti a tím pádem i její rozhodování. A rozhodování je to, co bych tu dnes chtěla vypíchnout. Už teď je informační vesmír řízen umělou inteligencí. Předkládá nám 72 % informací,“ uvedla. Lidé si často mylně myslí, že na prvních stranách médií jsou ty nejdůležitější informace. Jsou to ale ty, které získají nejvíce kliků a tím pádem generují zisk. „Byznys model internetu je prodej pozornosti. Bez pozornosti nebude inzerce, bez inzerce nebudou peníze. Cílem není objektivně informovat, ale vytvořit produkt, který udrží klikací uživatele,“ dodala Libuše.

Čtenáře média a sociální sítě získávají pomocí personalizace, psychologických triků jako jsou notifikace na telefonu, princip odměn a fomo (Fear of Missing Out – strach z toho, že nám něco unikne).  „Nejvíce lidé klikají na emoce – emocionální část mozku je totiž rychlejší než ta racionální, a algoritmus amplifikuje určité informace a tím se masově šíří fake news, vysvětlila Libuše.

Problém je také v hegemonii infomačního vesmíru. Více než polovinu informačního prostoru ovládají dvě společnosti, Google a Meta. Vlastní většinu vyhledávačů a sociálních sítí. „Regulace je nefunkční a ovládání algoritmů složité. Východisko vidím v technologických řešeních,“ dodala na závěr přednášky předsedkyně představenstva Czech News Center Libuše Šmuclerová.

28. února 2023 · 09:42

Jako první promluvil na Technologic Festivalu profesor Michal Pěchouček ze společnosti Gen (dříve Avast), který se celý život profesně věnuje umělé inteligenci (AI). "ChatGPT nepřemýšlí, je natrénován na textu do roku 2021, pouze se naučil o tom textu mluvit. Není schopen si ale nastudovat něco akutálního a napsat o tom článek. Internet je nicméně zaplaven i nepravdivými texty, proto je statisticky možné, že jeho odpověď nemusí být pravda," uvedl. 

Pěchoučkova specializace je využití AI v kyberbezpečnosti, proto jedno z témat rozhovoru bylo právě využití v tomto segmentu. "Představa, že bychom si koupili antivirus, co by odfiltroval dezinformace, je aktuálně nemožná, bylo by to na hraně cenzury," myslí si odborník. 

Jednu z oblastí, ve které bude využití AI důležité, bude podle Pěchoučka péče o lidi. "To, že bude AI chápat lidské emoce, je velmi blízko. Lidé potřebují psychologickou pomoc a asistenci, protože spoustu lidí podléhá psychologickým nemocím a lidé, kteří jsou schopni pomoci ostatním lidem, je strašně málo. Věřím, že AI bude moci pomoci s jednoduchou terapií," zakončil vystoupení odborník z Genu. 

28. února 2023 · 09:19

Začal E15 International E-commerce Summit, který pro vás současně sledujeme i v online přenosu. 

Prvním hostem je Michal Pěchouček z Genu, který mluví o tom, jak se změnila kyberbezpečnost a jakou roli v tom má umělá inteligence.

Podivejte se na záznam úterního Technologic Festivalu: