Rubikova kostka i virtuální město. Moderní technologie pomáhají pacientům | E15.cz

Rubikova kostka i virtuální město. Moderní technologie pomáhají pacientům

Martin Štorkán

Martin Štorkán

Čeští vývojáři Jan Krejsa a Pavel Čáp vytvořili rehabilitační pomůcku IMU Futuro Cube. Ta vychází z klasické Rubikovy kostky a dává si za cíl pomoc pacientům, kteří mají problémy s pohybem nebo utrpěli úraz hlavy. Pomůcka už má za sebou úspěšný testovací provoz v Hamzově odborné léčebně a Rehabilitačním centru Kladruby. Není ale jedinou tuzemskou snahou o zapojení moderních technologií do rehabilitace pacientů.

Moderní Rubikova kostka slouží jako ovladač pro software Rehamza, který obsahuje hry a další interaktivní obsah. Společně tvoří rehabilitační pomůcku. „Kostka jako jediný ovladač dává uživatelům vizuální, zvukovou a haptickou odezvu. Pracovníkům rehabilitačních zařízení navíc poskytuje data o pacientech v reálném čase,“ popisuje tvůrce softwaru Pavel Čáp.

První půlrok testovacího provozu v Hamzově odborné léčebně přinesl výsledky hlavně u nejmenších pacientů. „Využití kostky jako ovladače přináší zajímavé výsledky, protože u pacientů zvyšuje motivaci a posouvá je v rehabilitaci,“ vysvětlila vedoucí rehabilitace léčebny Petra Teplá.

Základem rehabilitační pomůcky je kostka Rubik's Futuro Cube. Ta je vedlejším produktem programátorů Jana Krejsy a Jaroslava Altmana. „Je typická diodami, které jsou na ní rozmístěny stejně jako barvy na klasické Rubikově kostce. Prodáváme ji v Evropě a ve Spojených státech, ročně se prodá zhruba tři tisíce kusů, což nám zatím stačí na běžný provoz,“ říká Krejsa, který chce podle něj využít spojení s rehabilitačním softwarem a nabízet ho i do domácností. 

O e-sporty se zajímají i burziáni

Spojení Rubikovy kostky a softwaru ale není jedinou moderní českou pomůckou pro malé pacienty. Například start-up VR_Musaschi následuje světový trend léčby autismu a vyvíjí aplikaci, jež má pomoc v diagnostice a terapii autistických dětí. Na rozdíl od mechanického hraní a procvičování hůře pohyblivých částí těla ale nelze přínos virtuální reality pro pacienty jednoznačně určit. „Osobně jsem se setkal s několika slibnými projekty, jimž však zcela chyběly parametry užívání a cíle poskytování,“ řekl pro deník E15 Julius Bittmann z Národního ústavu pro autismus.

Prohlédněte si fotogalerii:

Další firmou, která se zabývá využitím virtuální reality pro rehabilitační účely, je pražská 3DSense. Ta ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví tvoří virtuální město, které má sloužit k tréninku rozhodovacích a rozpoznávacích schopností seniorů. „Virtuální město se skládá z několika čtvrtí, mezi kterými trénovaná osoba naviguje, a v klíčových budovách se pak odehrávají jednotlivé tréninkové úkoly. Úlohy trénují kromě paměti a prostorové orientace i vědomé rozhodování, plánování či pozornost,“ uvedla šéfka projektu Iveta Fajnerová. Trénink prostřednictvím virtuálních her může pomoci zejména pacientům s neurodegenerativním onemocněním.

Jak technologie mění svět? Dozvíte se v novém magazínu E15 Premium. Objednávejte zde >>>

Jak uspět v digitální době? Nový magazín E15

Hodnota Tesly se do roka zdvojnásobí, věří analytik Haissl
Výroba slavného embéčka začala před 55 lety, připomeňte si ji na archivních záběrech

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!