Nové Bubny nabízejí místo pro vládní čtvrť, prohlédněte si infografiku k velkému projektu

Územní studie mimo jiné řeší i dopravu. Se severojižní magistrálou, která je v těchto místech velmi vytížená a denně tu projedou desítky tisíc aut, se nadále počítá. V plánu je ji humanizovat – vysázet kolem ní tři řady stromů.

Územní studie mimo jiné řeší i dopravu. Se severojižní magistrálou, která je v těchto místech velmi vytížená a denně tu projedou desítky tisíc aut, se nadále počítá. V plánu je ji humanizovat – vysázet kolem ní tři řady stromů. Zdroj: Michaela Szkanderová

Bubenská nádražní vodárna. Součástí území je i řada budov s památkovou ochranou. Bývalá nádražní vodárna se na seznam kulturních památek dostala v roce 2004. Urbanisté ji zapracovali do jednoho z obytných bloků. Stane se z ní společenské centrum.
Památník ticha. Z území nezmizí ani historická paměť. Z nádraží Bubny byly během druhé světové války vypravovány transporty s desetitisíci židovskými obyvateli z Prahy do koncentračních táborů. Po druhé světové válce odtud při odsunu odjížděli pražští Němci. V původní nádražní budově bude Památník ticha.
V okolí holešovického nádraží urbanisté vyčlenili prostor pro výškové administrativní budovy. Některé z nich by mohly mít až 21 poschodí. Vzniknout by tam mohla zmiňovaná vládní čtvrť.
Změní se nejenom někdejší Nádraží Bubny, ale i jeho okolí. Historická dlažba se zachová, přístupová cesta se bude revitalizovat až k bývalému peronu. Veřejný prostor oživí zeleň a mobiliář.
Praha Bubny
9
Fotogalerie

Jeden z největších pražských brownfieldů Bubny-Zátory se změní pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) v moderní čtvrť pro desítky tisíc obyvatel a zaměstnanců. Kromě toho může nabídnout prostor pro deset tisíc vládních úředníků. O jejich přestěhování se již několik měsíců mluví v souvislosti s pozemkem v Letňanech, které by od města rád získal pro státní úřady premiér Andrej Babiš (ANO).

„Pokud by měla v Praze vzniknout takzvaná vládní čtvrť, bylo by vhodné, aby vznikla v Bubnech – blízko centra města, vlaku, metra, tramvaje i blízko městského okruhu,“ řekl ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč. „Oproti Letňanům by tak město mohlo využít kupní síly tisíců úředníků, kteří by v Letňanech neměli přes oběd nebo po práci kam zajít,“ dodal. Studie počítá s tím, že by administrativní komplex vyrostl v severní části čtvrtě, v blízkosti nádraží Holešovice. Podle IPR zde pozemky patří městu a státu, čímž by měly odpadnout potíže při jejich odkupu.

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který za Babiše jedná s Prahou o výstavbě vládní čtvrti, je ale i nadále k Bubnům skeptický, byť je ochoten jednat. „Základem pro výstavbu administrativního komplexu je, aby stát vlastnil v dané lokalitě potřebné stavební pozemky,“ řekl mluvčí úřadu Radek Ležatka. „Pokud by pozemky v lokalitě Bubny v té části, kde IPR navrhuje výstavbu administrativních budov, vlastnil pouze stát a Praha, bylo by možné o výstavbě administrativního komplexu uvažovat,“ řekl Ležatka s tím, že vlastníků pozemků může být ale mnohem více. Státu se navíc nelíbí, že je v Bubnech stavební uzávěra, není hotová změna územního plánu, kolem metra a drah jsou ochranná pásma a je zde složitá stávající zástavba včetně bytových domů a dopravních staveb.

Drtivou většinu území vlastní developer CPI Property Group. „Představená územní studie je výsledkem mnoha kompromisů. Oceňujeme, že vedení Prahy je nakloněné tomu najít co nejlepší řešení pro tento holešovický brownfield,“ řekl mluvčí developera Jakub Velen.

Vedení Prahy i zástupci IPR jsou ale přesvědčeni, že se většina těchto problémů v následujících letech vyřeší. Územní studie by po zapracování připomínek měla být dokončena ke konci roku. Nyní se čeká na změnu územního plánu, která je ve své poslední fázi projednávání a město očekává, že bude dokončena příští rok. „Následně by měla být sňata stavební uzávěra,“ dodal Boháč, podle kterého by se mohlo začít stavět do pěti let.

Nový magazín E15 Premium „Jak vydělat na pronájmu“ objednávejte zde >>>

Revitalizaci brownfieldu v Bubnech žene dopředu také chystaná trať z centra Prahy na Letiště Václava Havla, která bude prochá - zet právě bubenským ná - dražím. Spojení na letiště za 40 miliard by mělo být dokončeno v roce 2028. „Trať je příležitostí pro to, aby byl tento brownfield proměněn. Z hlediska dopravy máme ale ještě hodně práce, abychom to dopracovali,“ řekl pražský radní Adam Scheinherr (Praha sobě). V Bubnech se totiž kombinují dvě stanice metra, dvě nádraží s tratěmi vedoucími skrz celé území, tramvajová síť, několik mostů, a přede - vším rušná magistrála. Dopravní model by měl být hotov do konce léta. Počítá se například s tím, že bude nově propojena Veletržní ulice z Letné do Dělnické v Holešovicích. Železniční tratě uprostřed čtvrtě by se měly zdvihnout nad zem, aby pod nimi mohly vznik - nout průchody, obchody a další zástavba. Bydlení kolem parku

I přes protesty develo - perů vznikne v Bubnech velký park, kolem něhož se budou stavět bytové domy. Ty by měly pojmout až 25 tisíc obyvatel. Budovy by neměly mít víc než šest až osm podlaží, výškové stavby pro administrativní účely by měly vzniknout pouze na severu. „V zadání územní studie je kladen důraz hlavně na kvalitu života Pražanů. V nové čtvrti proto nebudou chy - bět školy, školky, kultura, kvalitní parky a pohodlné ulice,“ řekl pražský náměs - tek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09).