Miliardy pro geeky. Z e-sportu se stává masová zábava s celebritami a velkolepými turnaji

multigamingové komunitní centrum Olomouc

multigamingové komunitní centrum Olomouc Zdroj: OGC

Katovice_Spodek Arena_Alamy, hry, hráči
multigamingové komunitní centrum Olomouc
multigamingové komunitní centrum Olomouc
multigamingové komunitní centrum Olomouc
multigamingové komunitní centrum Olomouc
14
Fotogalerie

Videoherní byznys boří rekordy. Softwarová společnost Microsoft a vývojářské studio Take-Two uzavřely miliardové akvizice. Miliardy se poprvé týkají také rostoucího e-sportu. Soutěžní hraní počítačových her získává nové a nové fanoušky, zajímá se o ně více firem a z nejlepších hráčů se rodí celebrity.

Přezdívky jako s1mple, shroud, tfue nebo Faker většině lidí nic neřeknou, ale na sociálních sítích je sledují miliony lidí po celém světě. Stejné platí pro e-sportové kluby. FaZe Clan s více než 11 miliony sledujících na Instagramu patří mezi nejpopulárnější týmy světa. Takové číslo mu mohou závidět kluby hokejové NHL, fotbalové NFL či většina NBA týmů.

E-sport a gaming jsou proto zajímavé i z byzny­sového hlediska. Generace Z a mileniálové, tedy lidé mladší 35 let, ve velké míře hledají zábavu u počítačových her. Podle průzkumu společnosti Deloitte jsou videohry pro čtvrtinu Američanů ve věku 14–24 let zábavou číslo jedna. Sledování televize nebo filmů je až pátou volbou zámořských teenagerů, jak trávit volný čas.

Tradiční inzertní komunikační kanály – televizní vysílání nebo tisk – tak míjejí množství potenciálních zákazníků. Proto přibývá investorů a značek, kteří v e-sportu a videohrách vidí příležitost, jak generaci Z a mileniály oslovit.

Rovněž se na e-sportovém trhu otvírá prostor pro technologické firmy a jejich řešení pro live-streamingové platformy, sázkové kanceláře nebo edukaci samotných hráčů. Z oboru pro nerdy a geeky se tak stává odvětví, které už nyní pomalu generuje celebrity srovnatelné s tradičním sportem či kulturou a také startupové jednorožce.

Z veletrhu na stadion

„Spodek Areno, komu tady dneska fandíte?“ huláká do mikrofonu polský hlasatel. Stojí na pódiu umístěném ve středu zaplněné katovické sportovní haly a jeho úkolem je dostat do varu tisíce lidí, kteří dorazili do hlediště. Polský speaker se o to stará ráznými a jednoduchými výzvami. „Ukažte mi, kdo je tady dneska kvůli FaZe Clan!“ energicky se ptá angličtinou se silným východoevropským přízvukem. Odpovědí je mu hromové skandování FaZe Clan, tedy jména jednoho ze zúčastněných týmů.

„A kdo si myslí, že dneska vyhraje G2?“ Hala opět burácí a v první řadě publika sedící majitel klubu G2 Esports Carlos „ocelote“ Rodriguez se na moment usměje. Po zbytek večera už takových příležitostí moc mít nebude.

Neznalý divák by odhadoval, že se nachází v hledišti stadionu, kde se bude odehrávat utkání ve fotbale či v jiném populárním sportu. Jenže za pár okamžiků polského hlasatele vystřídají dvě pětice hráčů počítačové střílečky Counter-Strike: Global Offensive. Usednou za své počítače a ve finále turnaje IEM Katovice si to rozdají o výhru v přepočtu téměř 10 milionů korun.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!