Rozhodující dva roky pro autoland: elektromobily nastupují, i český průmysl se musí změnit

Jednou z překážek rozšíření elektromobilů jsou komplikace s nabíjením

Jednou z překážek rozšíření elektromobilů jsou komplikace s nabíjením Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Na volném trhu prohrávají na plné čáře. Jsou výrazně dražší, jejich dobíjení zabere více času než tankování u benzinky a také jejich dojezd je oproti vozům se spalovacím motorem kratší. Přesto jde o budoucnost, na kterou sází drtivá většina automobilek. Ne že by si tuto cestu samy vybraly. Přinutily je k tomu regulace, za nimiž stojí boj proti globálnímu oteplování. „Elektromobilita je jako rozjetý vlak, který neustále zrychluje. A to nejen kvůli regulacím, ale dnes už také díky investicím,“ vysvětluje vedoucí partner ve společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Částky, které velké automobilové skupiny v posledních letech na rozjezd elektromobility vyčlenily, jsou bezprecedentní. Jen německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, plánuje v následujících pěti letech investovat do elektrifikace 73 miliard eur, v přepočtu 1,89 bilionu korun. Taková částka by pokryla výdaje českého státu na celý letošní rok.

Peníze přitom nemíří zdaleka jen do vývoje a výroby elektrických aut, ale také do marketingu. Drtivá většina kupců totiž stále nevidí důvod, proč si místo auta na klasický pohon připlatit za elektrický vůz, jehož hlavní výhodou je šetrnost k životnímu prostředí. „Automobilový průmysl se nachází ve fázi transformačního procesu. Následující jeden až dva roky rozhodnou o naší dlouhodobé konkurenceschopnosti,“ říká mluvčí mladoboleslavské Škody Auto Kamila Biddle.

Ztráta důvěry

Automobilky se v posledních letech dostaly pod obrovský tlak především v Evropské unii, která se rozhodla výrazně uspíšit přechod k čistým pohonům a pravidelně zvyšuje nároky na automobilový průmysl. Výrazněji přitom vůči automobilkám začala přitvrzovat po září 2015, kdy se zjistilo, že koncern Volkswagen protizákonně vybavil své vozy softwarem, který falšoval výsledky testů emisí oxidu dusíku.

Chcete si přečíst celý článek z posledního magazínu?

Aféra Dieselgate znamenala ztrátu důvěry v automobilky a nastartovala sérii emisních regulací a sankcí. Některé emisní cíle navíc EU urychlila navzdory tomu, že je automobilky nedokázaly splnit. Na podzim 2019 museli někteří výrobci například dočasně zastavit prodej vybraných modelů, protože pro ně nestihli sehnat homologaci navázanou na nový systém měření emisí. V září 2019 se kvůli tomu počet registrací nových aut v EU propadl o čtvrtinu. Část automobilek dokonce přikročila k tomu, že některé modely či jejich varianty přestala vyrábět.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!