Rozvoj umělé inteligence lidem pomůže. Jiná cesta stejně není možná, říká Bohumír Zoubek z Profinitu

Bohumír Zoubek, servisní a produktový ředitel společnosti Profinit

Bohumír Zoubek, servisní a produktový ředitel společnosti Profinit Zdroj: Profinit

Recepce společnosti Profinit v pražské centrále
2
Fotogalerie

Společnost Profinit dodává unikátní softwarové systémy, projekty i týmy pro významné evropské podniky či organizace. Jejich služby stojí na principech softwarového inženýrství, umožňují dlouhodobé fungování IT systémů. Ty se dotýkají života obyčejných lidí od farmacie, přes pojištění, bankovnictví až po informace na pražském Letišti Václava Havla.

A umělá inteligence? „Její rozumné využití pomůže celé společnosti, jen není jednoduché definovat tu rozumnost, ale jiná cesta stejně není možná“ popisuje v rozhovoru Bohumír Zoubek, servisní a produktový ředitel společnosti Profinit

Společnost Profinit vznikla v roce 1998. Co bylo v prvním čtvrtstoletí nejobtížnější?

Za 25 let jsme vyrostli z firmy o několika lidech na tým s více než 600 zaměstnanci a spolupracovníky. Za nejobtížnější věc považuji neustálé udržení schopnosti dodávat kvalitní a relevantní služby tak, aby byli naši zákazníci spokojení. A že se nám to daří ukazuje třeba spolupráce s ČSOB Pojišťovnou nebo Letištěm Václava Havla, v podstatě od začátku existence Profinitu. S Českou spořitelnou nebo Komerční bankou spolupracujeme kolem 20 let. Nemáme mnoho zákazníků, s nimiž by se naše cesty po nějakém čase rozešly, a za to jsem velmi rád.

Jak se vám vstupovalo do silně konkurenční oblasti?

Profinit stojí na několika základních pilířích, které nám velmi pomohly na trh vstoupit, ale hlavně se na něm udržet. Jedním z nich je, že stavíme na principech softwarového inženýrství. To znamená, že se snažíme dělat věci v souladu s nejlepšími praktikami v oboru. Díky tomu v Profinitu pracuje nebývalá koncentrace lidí s vysokoškolským vzděláním v oboru Software Engineering a nebo Computer Science, které prostě baví dělat software dobře. Druhým je důraz na vzdělávání, kdy investujeme v rámci programu Profinit Education do každého člověka tak, aby se neustále profesně posouval. A nejen v oblasti software engineeringu, ale také business znalostí a softskills.

A ještě něco?

No a třetí oblastí jsou inovace. Díky inovacím jsme vždy byli schopni nabídnout zákazníkům i něco navíc. Dobrý příkladem je umělá inteligence, protože této oblasti se věnujeme již osm let a tudíž jsme zákazníkům schopni pomoci, ať už s ní začínají, nebo již mají nějaké zkušenosti.

Na vašich internetových stránkách stojí, že jste významným hráčem na poli application outsourcingu a information managementu. Co přesně to znamená?

Velmi zjednodušeně pomáháme zákazníkům digitalizovat jejich agendy a efektivně pracovat s daty. To znamená, že dokážeme vyvinout softwarový systém, třeba elektronické bankovnictví, nebo dodáme systém pro práci s daty. A všechny takto vzniklé systému jsou určité hodnoty (digital assets), o které je nutné se dále starat. A to je také naše doména, dlouhodobý rozvoj systémů tak, aby se investice do nich co nejvíce vyplácely a aby tyto systémy dokázaly dlouhodobě podporovat podnikání zákazníků.

Kdo si vaše služby objednává nejvíce?

Naši zákazníci jsou z oblasti financí, transportu, utilit, farmacie i telekomunikací. Největší podíl mají aktuálně zákazníci z oblasti financí, ale vnímáme rostoucí poptávku i v těch dalších oblastech.

Cítili jste větší poptávku po vašich službách během let pandemie koronaviru a následné krize způsobené ruskou válkou na Ukrajině?

Všechny takové události mají dopad na celou společnost a tedy i na nás. V době pandemie koronaviru jsme nejdříve zaznamenali velkou nejistotu a následně růst poptávky, protože pandemie přispěla k většímu tlaku na digitalizaci služeb. Války na Ukrajině i na Blízkém Východě naopak způsobují velkou nejistotu a z ní plynoucí opatrnost, takže ty poptávku po službách naopak zmenšují. To ale samozřejmě není nic v porovnání s utrpením, které vyvolávají v zemích, kde tyto konflikty probíhají.

Vyvíjíte software na zakázku. Jaká byla nejnáročnější a jak se vám ji podařilo zvládnout?

Nedovolím si říct, že jeden projekt byl nejnáročnější. Většinu našich projektů provází náročná, ale velmi zajímavá práce. Zkusím tedy vybrat několik, na které jsem hrdý a se kterými se mohou lidé potkat v běžném životě. Když si domlouváte neživotní pojištění v ČSOB Pojišťovně, tak smlouva bude sjednána v systému, který jsme navrhli, dodali a dlouhodobě ho rozvíjíme. Informace na „televizích“ na Letišti Václava Havla jsou ze systému, který dodáváme my. Na webu i elektronickém bankovnictví několika největších bank v Česku se podílíme, stejně jako na datových řešeních, na jejichž základě se pak management těchto bank rozhoduje. Vyvíjeli jsme portál největší energetické firmy v zemi, pracujeme na projektech ve farmacii, které třeba pomohou snížit nutnost testování nových léků na zvířatech. Například i pomáháme takzvaným tech firmám v jejich růstu, který by vlastními silami nezvládly.

Je něco, na co byste si netroufli?

Nepouštíme se do projektů, kde neumíme zaručit kvalitní dodání práce dle očekávání zákazníka. Naše zkušenosti opakovaně potvrzují, že pro úspěch softwarového projektu je klíčová shoda ve společném nastavení zákazníka a Profinitu. Projekt musí být prioritou pro obě strany a informace otevřeně sdílené. Pokud by projekt tyto věci splňoval, tak si troufneme skoro na všechno.

Bojujete s nedostatkem odborných pracovních sil? Případně, podílíte se na jejich výuce?

Stejně jako všichni v našem oboru se čas od času potýkáme s nedostatkem kvalitních odborníků. Naštěstí se nám daří být atraktivním zaměstnavatelem, tedy nejen oborníky přitahovat, ale také si je udržet díky zajímavým projektům a naší firemní kultuře. A snažíme se také trh kultivovat a vzdělávat. Šířka naší spolupráce se špičkovými univerzitami jako jsou ČVUT, Univerzita Karlova, Západočeská univerzita a VŠE mluví za vše a i to nás definuje. Nejde jen o výuku předmětů nebo podíl na ní, ale také o výzkumné granty a laboratoře, studentské práce a mnoho dalšího.

Kam se budou ubírat trendy ve vašem oboru v následujících letech?

Vnímáme velký posun v oblasti využívání cloudů, ale zároveň se s jejich masivním využíváním objevují i některé nevýhody. Uvidíme, zda trend bude i nadále jednosměrný, a nebo se naopak některá řešení začnou od této infrastruktury vzdalovat. Další trendem je pokročilé zpracování dat a následně využití algoritmů data science a využití umělé inteligence.

Jak vám pomůže či uškodí rozvoj umělé inteligence?

Rozumné využití pomůže celé společnosti, jen není jednoduché definovat tu rozumnost. Snaha o definici pravidel, jako např. AI Act přichází možná trochu pozdě, ale zase nyní máme spoustu dobrých i špatných případů, a můžeme to na nich postavit. Věřím tedy, že rozvoj umělé inteligence dlouhodobě pomůže. Jiná cesta stejně není možná.

Působíte nejen v Česku, ale také západní Evropě. Jak rozdílné jsou tato prostředí? Požadují na Západě něco zcela jiného než v Česku?

Požadavky na kvalitní služby jsou velmi podobné, takže zde moc velký rozdíl nevidím. Pokročilost našich zákazníků určuje jejich historie a směřování než lokací. Spíše jde o typ zákazníka, přičemž mírně odlišné potřeby má větší banka a nově vzniklý fintech. Dynamika prostředí v Londýně ve fintech světě je samozřejmě trochu jiná než u privátní banky třeba v Německu.

Jak ze srovnání technologického rozvoje vychází Česko?

Česko vychází velmi dobře, dělají se tu skvělé projekty a máme spoustu skvělých nápadů. Byznys procesy se často mírně liší podle dané země, ale z pohledu technologického nevnímám velký rozdíl mezi Českem a zahraničím. Dokážeme pomoci třeba s přesunem dat do cloudu jak zákazníkovi u nás, tak v Hamburku. Nebo pomoci s využitím metod umělé inteligence v Praze či Londýně.

Získali jste certifikaci společnosti Dun & Bradstreet. Vítáte ho hlavně kvůli obchodním partnerům v zahraničí?

Vítáme ho kvůli všem našim zákazníkům, protože potvrzuje to, že kromě špičkového technologického partnera jsme také partnerem spolehlivým.

 

Bohumír Zoubek (48)

Servisní a produktový ředitel společnosti Profinit. Vystudoval obor Automatizace na Vysokém učení technickém v Brně a Computer Science na University of Birmingham ve Velké Británii. V předchozím zaměstnání působil jako programátor řídících systémů.