Společnost JPF Czech vstoupila na Slovensko a do Polska, interim management hodlá nabízet i na Západě

Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech

Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech Zdroj: JPF

Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech
Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech
Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech
4
Fotogalerie

V roce 2010 začínal sám s kolegou nabízet interim management, později jich bylo v původní společnosti s názvem J.I.P. pro firmy pět, pak patnáct. Nyní řídí Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech s víc než stovkou lidí a expanduje na Slovensko a do Polska.

„Časem nás určitě nebudou zajímat jen tyto dvě země, které však mohou být odrazovým můstkem dál,“ popisuje v rozhovoru Jemelka a na otázku, zda míří i na Západ, kde se v 70. letech minulého století interim management zrodil, s klidem odpoví: „Zatím ne. Ale kdo ví. Rozhodně víme, že to bude těžké a zřejmě nás tam ani nikdo s otevřenou náručí čekat nebude.“

Před pandemií koronaviru jste se podíleli na řízení 20 firem, v roce 2022 na čtyřnásobku. Čím to?

Máme za sebou deset roků, kdy jsme v relativně malém počtu dva, pět, sedm až 15 lidí postupně organicky rostli. Hodně věcí se ladilo a změnilo v marketingu, v obchodu, v procesech uvnitř firmy a v našem fungování. Opravdu skutečně hodně jsme pracovali na marketingu a obchodu. To se nakonec vše propojilo v letech 2020-2022, takže přišel čas, a co jsme dlouhá léta zasévali, to jsme začali sklízet. Zúrodnili jsme ve větším všechny naše zkušenosti.

Nebo se v loňských číslech odráží příchod další krize, ekonomické a inflační, kterou odstartoval Ruskem vedený útok na Ukrajinu?

Ano, přiznám, že v době covidu a hlavně i teď při ruské agresi na Ukrajině mi přijde, že majitelé firem jsou ochotní víc naslouchat a přemýšlet. Několik firem se dostalo do problémů, ale neřekl bych, že je to dané jen jedním faktorem. Protože kdyby to tak bylo, tak by vyrostli rychle také všichni naši konkurenti, což se neděje. Z toho mi vychází, že se všechno synergií propojilo do jednoho momentu, což pro nás byly roky 2021-2022. I podle prvních měsíců letošního roku se zdá, že to ještě neskončilo, protože i nyní máme našlápnuto z hlediska zakázek, běžících projektů či toho, co je v jednání, nebo co je před startem, k rekordním číslům a mohli bychom se dostat až na 120 námi řízených firem.

Začínali jste se sloganem, že „léčíte nemocné firmy“. Jakou pomoc nyní po vás žádají „nemocné“ společnosti?

Historicky jsme začínali jako J.I.P. pro firmy, ale po naši zkušenosti na trhu i s klienty jsme slogan změnili na „řídíme firmy“. Díky referencím a úspěšným zakázkám se na nás začaly obracet další firmy, které neměly problémy, třeba jen stagnovaly nebo naopak rychle rostly. To je však úplně jiný typ problémů, než když má firma 80 milionů korun kumulativního dluhu, záporný měsíční cash flow. Obrazně řečeno, každá firma má nějaké potíže, ale někdy jsou to příjemné problémy. Zejména např. tehdy, když roste. Proto jsme změnili strategii s tím, že se budeme zaměřovat i na zdravé firmy. Nyní činí krizové projekty kolem 60 procent portfolia našich klientů, zbylých čtyřicet procent jsou relativně standardní projekty rozvojového charakteru.

Objevili jste v krizových letech něco zajímavého na fungování firem?

Potvrdilo se nám, že v některých firmách se problémy násobí a už jsou opravdu na hraně, některé až vyhasínají. Ale překvapující bylo, že jsme objevili firmy, které byly relativně zdravé a majitelé za poslední deset roků neprošli krizí, protože byla opravdu silná ekonomika a doba růstu. Teď jsou však najednou úplně konsternovaní z toho, co se děje. A potřebují spíš psychologickou podporu, proto tam aplikujeme prvky krizového managementu. V posledních měsících se na firmách negativně podepsaly i výše cen energií.

Mění se nějak spolupráce s klienty? Přesunula se po zkušenostech z pandemie koronaviru více do on-line prostředí? Nebo se naopak neobejdete bez osobního kontaktu?

Z titulu naší služby a jejího charakteru je nereálné to dělat on-line. U nás něco jako home office nebo on-line nefunguje. Z 99 procent jsme v pozicích výkonných ředitelů, firmy řídíme a lidé v nich vás musí vidět, vy musíte vidět lidi. Naopak jsme narazili na to, že když jsme přebírali vedení v době covidu, tak se manažeři těch firem stáhli „do on-linu“. Tím se obrovským způsobem snížila aktivita lidí ve firmách, obchodníků, ale i jiných zaměstnanců. Při home office padaly tržby a místo toho, aby se o to víc snažili a aspoň nějakým způsobem byli v kontaktu se zákazníky, tak to šlo až alibisticky směrem přes on-line. Proto jsme „home office“ rušili a v rámci zákonných norem a bezpečnostních opatřeních se vraceli zaměstnanci do kanceláří a k osobním kontaktům. Byznys se prostě dělá osobně. Tím ale nezpochybňuju koncepty, v nichž mají některé firmy model nastavený čistě na on-line s tím, že mají spolupracovníky po celém světě. A nevadí jim, že se skoro nikdy neviděli s majitelem či managementem. Vždy je to firma od firmy.

Podle dostupných informací již nabízíte své služby v zahraničí. Expanze na Slovensko je logická, protože neexistuje jazyková bariéra. Jak tam přijímají nabídku vašich služeb?

Na Slovensku je vše samozřejmě jednodušší, protože jazyk je opravdu blízký a hodně tam využíváme i spolupracovníků z Česka. Ale ani to nic nemění na naší strategii, že na lokálním trhu děláme s místními lidmi.

Posun do sousedního Polska s vašimi odbornými postupy se jeví jako odvážný.

Byli jsme v nějaké fázi přípravy a následně rozšíření do Polska. A ano, řekněme, je to specifičtější. Zároveň po jednáních a prvních mítincích s polskými majiteli musím konstatovat, že problémy jsou opravdu velmi podobné, ne-li stejné. A zájem o naše služby je. Nejenom z hlediska klientů, ale i z hlediska spolupracovníků. Uvedu příklad: V Česku inzerujeme 365 dní v roce a přijde nám zhruba 100 životopisů měsíčně na pozici interim manažera. V Polsku jsme dali jen na zkoušku na měsíc inzerát a přišlo nám 1 500 životopisů. Jasně, Polsko je čtyřikrát větší trh, jsme tam noví a neokoukaní, ale i tak, toto číslo nás hodně překvapilo. Naše služba je tam relativně nezakotvená v tom, jak ji nabízíme a děláme my. Interim management tam v nějaké podobě znají, ale myslím, že když přichází taková etablovaná firma jako jsme my, tak to na tom trhu vzbudí pozornost.

Proč jste se k Polsku odhodlali?

Beru to tak, že v podnikání buďto jdete dopředu, nebo jste vyřadili na neutrál, stagnujete, či padáte svým způsobem dolů. Pro nás jde o přirozený vývoj. Stali jsme se jedničkou na trhu v Česku, o totéž se pokoušíme na Slovensku. Máme know how a kolegům vždy říkám, že naše dlouhodobá vize je se stát takovým McDonald’s v interim managementu. Abych to přiblížil, McDonald’s má systém, který je životaschopný a funkční v Liberci, v Praze, ve Varšavě, v Singapuru, v Tokiu, vlastně kdekoliv. Když tam přijdete, provozovny fungují stejně, zákazník dostane něco očekávaného a standardizovaného. Když se na nás někdo obrátí jako na providera interim management služby, tak musí všude vědět, co a jak děláme, v jaké kvalitě, v jakém standardu. Že exekutivně řídíme firmy a náš nastavený systém obsahuje i kontrolní mechanismy. I podle toho vybíráme lidi, pracujeme s nimi. Když zákazník službu objedná a rozhodne se pro spolupráci v Liberci, v Praze, ve Varšavě, v Bratislavě nebo kdekoliv jinde ve střední Evropě, což je náš výhled, tak by měl všude dostat naprosto standardizovanou službu s jasnými parametry kvality, výkonu a lidskosti.

Co bude dál?

To se uvidí. Zatím se soustředíme na tento posun, protože český trh je velmi malý. Přes 10 milionů obyvatel, znamená zhruba 50 000 firem, které mohou být naší cílovou skupinou. Slovensko bylo i kvůli jazyku a podobnosti logickým krokem, přestože je o polovinu menší. Ale když se podíváte na Polsko, stát se 40 miliony obyvatel, tak je tam potenciál až 200 000 firem. Proč naše zkušenosti nevyužít a nerozšiřovat se do dalších zemí podobně jako McDonald’s. Proto nás časem určitě nebude zajímat jenom Polsko, které však může být pro nás velmi úspěšným trhem. A také odrazovým můstkem dál.

Kam chcete mířit? Na Západ?

Třeba, někdy. Časem. I když víme, že to bude těžké. Interim management vznikl v 70. letech minulého století v Nizozemsku, je rozšířený i v Německu či Velké Británii. Navíc obrazně řečeno, když je v Česku každý druhý školitel nebo poradce, tak v Německu a ve Velké Británii je tady „každý druhý“ interim manažer. Takže tam na nás asi s otevřenou náručí čekat nebudou. To možná ani v Polsku ne, ale přece jen se tam na Čecha dívají jinak než na Západě. Posun do Polska zatím potvrzuje náš odhad, že tamní lidé, byznysmeni, jsou otevření tomu, s čím tam přicházíme. V každém případě nás hodně zajímá celý region CEE.

Stavíte v Polsku tým na tamních lidech, nebo věříte těm svým? Či snad máte polsky hovořící manažery?

Pod českým vedením stavíme na tamních lidech. Pro Polsko máme super personální ředitelku, která je bilingvní. Rozená Polka, co žije v Česku dlouhá léta a umí perfektně oba dva jazyky. To je obrovský základ a pro nás obrovský kus štěstí, že jsme takového člověka našli. Toto si fakt sedlo.

Obhájili jste certifikaci společnosti Dun & Bradstreet. Jak důležitou roli to hraje při jednáních s klienty?

V obchodě a marketingu se vše skládá jako mozaika z jednotlivých střípků a také certifikace potvrzuje, že máme kvalitu a zásady, které splňujeme a svojí činností i hlásáme. Pro nás jako vedení je to dobré i kvůli lidem dovnitř firmy. Snad to naše lidi i potěší. Do budoucna to také znamená, že se dál musíme držet zaběhlých věcí, které děláme dobře. A třeba i díky tomu nám přicházejí pozvání do soutěží na manažer roku či podnikatel roku. Je to taková třešnička na dortu.

Jiří Jemelka (44 let)

Majitel a CEO společnosti JPF Czech, původně J.I.P. pro firmy, se narodil v Přerově, absolvoval Vysokou školu báňskou v Ostravě, obor Management a ekonomika. Studoval také na Impact University Florida a LIGS University. Podniká od dokončení studií. Mezi koníčky řadí četbu, pobyt v přírodě a sport.

Jiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF CzechJiří Jemelka, majitel, jednatel a výkonný ředitel firmu JPF Czech|archiv JPF