Jste atraktivní pro hackery? Otestujte si svou firmu

Jste atraktivní pro hackery? Otestujte si svou firmu

Jste atraktivní pro hackery? Otestujte si svou firmu Zdroj: iStock

Hackerské útoky jsou stále frekventovanější, sofistikovanější, a hlavně obtížněji odhalitelné. Na internetu dochází k ransomware útoku na obchodní společnosti každých 10 sekund. Proto firmy musí zlepšovat svou kybernetickou bezpečnost, aby minimalizovaly rizika. Dnes už totiž otázka nezní, jestli je firma pro hackery atraktivní, ale jak moc je atraktivní. Velikost pomyslného terče vám pomůže určit jednoduchý online test společnosti O2.

Dopady úspěšných kybernetických útoků na firmy a organizace jsou velmi často fatální. Během několika sekund dokážou přerušit výrobní proces, paralyzovat zákaznické služby nebo zastavit klíčové finanční operace. Kybernetické útoky také mohou způsobit ztrátu nebo únik důležitých dat. To může mít závažné následky pro ochranu osobních údajů, podnikového know-how nebo důvěrných informací.

I malá firma může být lákavým cílem

Obecně sice platí, že čím více má firma zaměstnanců, tím vyšší šance, že někomu unikne heslo. I na první pohled malá firmička ale může být pro kyberútočníky sladším soustem než velký korporát. Tady jde ale hlavně o atraktivitu dat, která mohou být mnohem zajímavější a lákavější i u menších subjektů.

Aby si firmy dokázaly jednoduše spočítat, jak moc jsou pro nezvané útočníky lákavým objektem, připravila společnost O2 jednoduchý online test. Stačí 11 kliknutí a manažeři firem mohou zjistit, nakolik je pravděpodobné, že se stane jejich společnost obětí kyberútoku. O2 vychází z toho, že každá firma je, ať už náhodou nebo cíleně, potenciálním terčem kyberútoků. A pokud je takový kyberútok úspěšný, bývá velmi často pro firmy fatální.

Pestrá paleta hackerských nástrojů

Zmiňované ransomware útoky nejsou ani zdaleka jediným způsobem, jak mohou na firmy hackeři zaútočit.  Paleta hackerských možností zahrnuje velmi často DDoS útoky, malware, útoky na hesla, phising nebo jiné formy sociálního inženýrství.

Hrozby dnes na firmy číhají na každém rohu. Každý den dochází na internetu ke zhruba 23 tisícům DDoS útoků. Právě ty patří k nejagresivnějším formám kybernetické kriminality. Škody v některých případech sahají do řádů mnoha milionů korun.

Pohled očima hackera

Klíčovými ingrediencemi testu byla kritéria, která zvyšují šanci, že si hackeři nějaké firmy všimnou. „Důležité pro nás bylo, aby dotazník fungoval pro všechny zákazníky, primárně pak pro ty, kteří nemají vlastní oddělení bezpečnosti. Atraktivita firem proto musela být jednoduchá a srozumitelná. Největší výzvou bylo komplexnost tématu přetvořit do jednoduchých otázek, kterým budou všichni rozumět,“ říká Jana Gerle, manažerka B2B komunikace O2.

Zjednodušená a srozumitelná forma dotazníku je záměrná. Cílovou skupinou zde nejsou IT odborníci. Test si klade za cíl především edukovat a informovat management malých i větších firem. Tento test je součástí velké kampaně, díky které operátor již druhým rokem ukazuje firmám, co všechno se může stát, když se kyberbezpečnost podcení a jak se úspěšně chránit.