Jsou potomci hipsterů umělá škatulka?

yuccies

yuccies Zdroj: forum.teksyndicate.com

Máte pocit, že je všude tak nějak „přehipstrováno“? Připravte se na změnu. Subkultura, která se definuje tím, že není mainstreamová (což paradoxně vede k pravému opaku), je už údajně pasé. „Padlé“ hipstery má nahradit nový fenomén – takzvaní yuccies.

S termínem přišel na začátku června spisovatel a blogger David Infante, který ve svém článku na serveru Mashable definoval nástupce hipsterů. Young urban creatives, neboli yuccies, jsou podle něj mladí a kreativní podnikavci žijící ve velkých městech. Místo běžného nastartování kariéry na nižší pozici volí riziko a jdou si hned od začátku za svým. Jejich cílem jsou peníze, ale musí být vydělané vlastní seberealizací. Jsou tedy jakýmisi potomky hipsterů, od kterých převzali kreativitu a originalitu, a takzvaných yuppies, tedy mladých lidí, kteří mají nadprůměrně placené zaměstnání a jejich život se točí okolo vydělávání peněz.

Jako příkladného yuccieho David Infante uvádí sám sebe. „Před pěti lety jsem se přestěhoval do New Yorku a hodně rychle jsem zanechal placené práce ve farmaceutickém marketingu. Namísto toho jsem zvolil neplacenou stáž a prodíral se editorskou džunglí. Výplata se pohybovala od „hodně špatná“ po „jakžtakž“. Ale ten pocit osobního rozvoje je úžasný.“ Rychle zbohatnout je skvělé, ale být bohatý a zachovat si přitom tvůrčí samostatnost je podle Infanteho „yuccie sen“.

Pokud jste tedy mladým člověkem z města a absolvent vysoké školy, který obětoval pravidelný plat a jistoty ve prospěch realizace svých nápadů a vlastního růstu (což vás nakonec vlastně přivedlo k ještě větším penězům), gratulujeme – jste yuccie. Pokud se navíc zaměřujete na PR, podnikání nebo jinou kreativní činnost, nálepky mladého kreativce se už zřejmě nezbavíte.

Opravdu ale potřebujeme neustále škatulkovat a vymýšlet nové nálepky, kterými se označovat nebo je alespoň přidávat do své hashtagové slovní zásoby? Vždyť stejně jako se přežili hipsteři, přežijí se jednoho dne i yuccies a zase je nahradí nová osvícenější skupina. Jenže s každou další takovou skupinou se pomyslně přiloží poleno do ohně s názvem stereotypizace. Infante například v rámci popisu sebe sama jako ideálního yuccieho mimo jiné zmiňuje, že je běloch. V americkém kontextu tedy může jít o další posilování stereotypu, že mezi úspěšnými mladými není místo pro další etnika.

Myšlenku nové subkultury převzalo mnoho médií a začala se rychle šířit, především díky sociálním sítím. Často je však na ni pohlíženo i s nadsázkou. Například web BuzzFeed publikoval smyšlený seznam věcí, které yuccies milují. Nechybí pořizování profilů na Instagramu domácím mazlíčkům, odsuzování těch, kdo nepoužívají Gmail nebo vymýšlení vlastního prázdninového hashtagu.

Jestli se nový pojem ujme i mimo internet, je otázka. Alespoň by se ulevilo hipsterům, kteří by konečně zase jednou přestali být mainstream.