Mindful eating: Proč je důležité jíst vědomě | E15.cz

Mindful eating: Proč je důležité jíst vědomě

Alžběta Součková

Pamatujete si, co jste naposledy jedli? I to, jak jídlo chutnalo? Jakou mělo barvu? Jak vonělo? Pokud ano, jste na správné cestě k vědomému jedení. Přesně o to totiž v mindful eating jde: strategie vycházející z budhismu je založená právě na všímavosti k tomu, co jíme. A začíná přicházet do módy. Nabízí se tedy otázka: je to výmysl těch několika šťastných, kteří mají čas na zkoušení alternativních přístupů, nebo na tom opravdu něco je? 

O mindful eating byly napsány knihy a články napříč zeměmi, a tak se nakonec stalo nevyhnutelné a trend dorazil i do Česka. Rady k dosažení dokonale vědomé konzumace jídla se mírně liší, v několika bodech se však nutriční odborníci shodují. Zaprvé: je třeba jíst pomalu, najít si na jídlo čas. Správně už teď začínáte panikařit. Čas je nedostatkové zboží. Zadruhé: snažit se jíst v tichu, protože pouze tehdy se mohou zapojit všechny smysly a soustředit se jen na jídlo. Taky se vám vybavila přeplněná hlučící menza nebo hlasitá rodinná večeře? Zatřetí: odložit elektroniku, na chvíli přestat zírat do monitoru a vypnout televizi. Dobrá, téma závislosti na telefonu budeme řešit někdy příště.

Další rada se pak zabývá samotným jedením. Správný vědomý strávník zkoumá své jídlo nejen v ústech, ale už na talíři. Všímá si barvy, tvaru, konzistence, vůně, dokonce i zvuku, co jídlo vydává, když se krájí. A pak samozřejmě chuti. Tu rozkládá na části, hádá přísady, hledá jednotlivé složky jídla v jeho chuti. Ideální je, když jídlo sám vytvořil. Že neumíte vařit? Co na to říct, možná je na místě najít čas a naučit se to. Poslední poučka je nakonec v porovnání s ostatními relativně snadná. Je potřeba si rozumět se svým tělem: vědět, jak se cítíte hladoví, jak najedení a jak vás jídlo nebo jeho absence dokáže ovlivnit.

Když jídlo pomáhá

Susan Albert, která napsala o mindful eating knihu Jez, pij, buď vědomý (Eat, drink and be mindful, 2009) tvrdí, že v dnešní době už lidé vědí, co mají jíst, akorát ještě nevědí jak. V tom jim má pomoci právě metoda vědomého jedení. Expertka na jídlo Nancy Siragusa zase ve svém článku pro BBC good food píše, že tato metoda je nejen účinná, ale také snadná a zábavná. Lidé, kteří jedí vědomě, jsou údajně vyrovnanější, spokojenější a mají menší potíže s váhovými výkyvy. Výzkumy se zatím soustředí převážně na pacienty s rozličnými duševními poruchami a na to, zda jim může větší pozornost věnovaná tomu, co jedí, pomoci při léčbě.

Helena Máslová: Kam zmizela menstruace

Výsledky svého výzkumu vedeném v psychiatrickém rehabilitačním centru Bostonské univerzity zveřejnily ve své studii pro časopis Psychology, Health & Medicine Vasudha Gidugu a Marjorie L. Jacobs v srpnu 2018. Během dvou týdnů bylo čtyřicet šest jedinců vzděláváno v oblasti vědomého jedení a následně v průběhu tří let opětovně dotazováno na jejich stravování a psychický progres. Podle výsledků měli lidé, kteří striktněji dodržovali strategii mindful eating, menší sklony k přejídání a takzvanému snackingu, tedy zajídání stresu, strachu nebo přemíry emocí.

Mindful eating může podle další studie pomoci také lidem s poruchami příjmu potravy. Susan Alberts vedla v roce 2010 případovou studii, kde testovala, jaký dopad může mít metoda na jedince s mentální anorexií. Zkoumaný subjekt byl během patnácti sezení obeznámen s přístupem mindful eating a poté se ho pokusil aplikovat. Alberts uvádí, že došlo ke zvýšení váhy a celkovému zlepšení stavu subjektu. Mindful eating samozřejmě není všelék, může být však vhodným doplněním léčby duševních onemocnění. To samo o sobě napovídá, že i zdravého člověka může mindful eating obohatit.

Pokud máte po přečtení tohoto článku pocit, že se váš život neodvratně blíží ke katastrofě, pokud okamžitě nezačnete každé jídlo jíst přesně podle návodu, není třeba propadat panice. Je jasné, že nemáte na jídlo tolik času, kolik byste chtěli, nebo si ho nemůžete pokaždé vychutnat v ideálním prostředí. Můžete ale začít drobnostmi. Deset minut na svačinu, kdy nebudete dělat nic jiného než se soustředit na jídlo, pravděpodobně najdete. Můžete vyzkoušet, jak se vám mindful eating líbí a jak na vás působí. Pak teprve přijde čas na upravení denního rozvrhu, aby se v něm našlo více prostoru na jídlo. A pokud vám koncept nesedne, nevadí. Stačí vydržet a doufat, že se časem objeví nějaký nový a snad i méně časově náročný trend.  

Autor: Alžběta Součková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!