Na co se u interview ptají Elon Musk, Richard Branson a další světoví CEOs?

Koláž Branson, Musk, Holmes

Koláž Branson, Musk, Holmes Zdroj: Martin Jindrich

Kromě správného vystupování, pevného stisku ruky a vhodného oblečení je uchazečům o pracovní pozici doporučováno připravit se na klasické dotazy, které mohou při interview zaznít. Jak jste se dozvěděl o naší firmě? Jaká je vaše představa o mzdě? Podobná klišé jsou však na ústupu a ředitelé největších světových firem a přední pracovníci v oblasti HR místo nich pokládají otázky poněkud záludnější. Ty totiž o potenciálních zaměstnancích prozradí mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát.

Ryan Holmes: Jaké je vaše oblíbené zvíře?

Ryan Holmes,
Autor: HootsuiteRyan Holmes, Autor: Hootsuite | https://www.flickr.com/photos/kk/6813468491/

Ryan Holmes, zakladatel mediální agentury Hootsuite, je typickým příkladem úspěšného podnikatele, který se na vrchol vypracoval takřka od nuly. Po vyhazovu z vysoké školy a krátkém podnikání v oblasti gastronomie ho nakonec pohltila jeho láska k počítačům, díky čemuž mohl v roce 2008 vzniknout Hootsuite – dnes nejpoužívanější nástroj pro správu kampaní na sociálních médiích.

„V průběhu interview jsem se zeptal mé stávající výkonné asistentky, jaké je její oblíbené zvíře. Odpověděla mi, že kachna – na povrchu působí klidně a vyrovnaně, ale jakmile zapluje pod povrch, maká jako šroub,“ píše Ryan na svém LinkedIn profilu. „Přišlo mi to jako úžasná odpověď – a hlavně jako perfektní popis toho, co bych od výkonné asistentky očekával. Jen pro informaci, pracuje u nás už více než rok a odvádí skvělou práci!“

Tony Hsieh: Na stupnici od 1 do 10, jak divný jste?

„Mezi klíčové hodnoty, které u svých zaměstnanců hledáme, patří kreativita a trošku toho zdravého podivínství,“ říká Tony Hsieh, CEO firmy Zappos, jejíž portfolio produktů tvoří kromě jiného zejména pánské a dámské sportovní či vycházkové boty, v rozhovoru pro Business Insider.

Zároveň říká, že číslo není až tak podstatné, důležitý je způsob, kterým zaměstnanec odpoví. Nicméně pokud odpovíte „1“, budete pro firmu nejspíše až moc konzervativní. Na druhou stranu lidé, kteří se označili jako desítky, by podle Hsieha mohli být pro firmu až „příliš psycho“. Firma Zappos obecně patří mezi firmy, u kterých se tradičních otázek dočkáte jen zřídkakdy. Mezi další oblíbené patří: „Pokud byste mohl být superhrdinou, kdo byste byl? A bylo-li by třeba, nosil byste svůj kostým i do práce?“

Apple: Kdybyste se mohl zeptat Steva Jobse na jednu otázku, jaká by to byla?

Asi není třeba dodávat, že tato otázka vás může velmi pravděpodobně potkat na interview ve firmě Apple. Její spoluzakladatel a zároveň jeden z nejznámějších technických vizionářů 21. století, Steve Jobs, je sám považován za jednoho z průkopníků v oblasti netradičních otázek u přijímacích pohovorů.

Známá scéna z filmu Piráti ze Silicon Valley, ve které Jobs vyrukuje na jednoho z uchazečů s otázkou „Jste panic?“ je sice podle všeho fikce, zesnulý spoluvlastník firem Apple a Disney ale přiznal, že při jednom interview začal z ničeho nic kvokat a předvádět kuře, patrně proto, aby zjistil, „jak se uchazeč zachová“. Jiný z uchazečů byl pak dotázán: „Představte si, že jste poslíček s pizzou. K čemu vám jsou nůžky?“

Elon Musk: Kde stojíte?

Elon Musk,
Autor: Heisenberg MediaElon Musk, Autor: Heisenberg Media | https://www.flickr.com/photos/88975472@N03/10611143395

Podle nově vydané biografie Elona Muska, jehož pravděpodobně největším úspěchem bylo založení firmy Tesla a který se v současnosti snaží dostat člověka na Mars, se Musk uchazečů s oblibou ptal na následující otázku: „Představte si, že stojíte na povrchu Země. Ujdete jednu míli na jih, jednu na západ a jednu na sever. Když se zastavíte, stojíte přesně na místě, ze kterého jste vyráželi. Kde je to místo?“

Odpovědí na tuto hádanku je několik, zmíníme dvě základní. Prvním řešením je, že jste na začátku stáli přímo na severním pólu. Další možností je nekonečně mnoho výchozích bodů na kružnicích (rovnoběžkách), které jsou vzdálené přesně jednu míli severně od kružnic (rovnoběžek) o obvodu do jedné míle, které se nachází v blízkosti jižního pólu. Podrobnější vysvětlení zde. Podle dostupných zdrojů zpovídal svou první tisícovku zaměstnanců Musk osobně a dodnes je rád členem řídící komise při přijímání nových zaměstnanců.

Richard Funess: Jaký je váš příběh

Richard FunessRichard Funess | http://www.finnpartners.com/216/216/bio/RichardFuness.jpg

Tuto extrémně otevřenou otázku, jejíž osobní povaha by mohla leckterého žadatele o pracovní pozici zaskočit, rád pokládá Richard Funess, prezident společnosti Finn Partners, jedné z největších mediálních agentur na světě. „Taková otázka odpovídajícího zaskočí, protože na ni neexistuje špatná ani dobrá odpověď, jen odpověď,“ říká Funes pro server huffingtonpost.com.

„Je to otázka, která vyžaduje kreativní odpověď. Zvu tím kandidáta, aby se mnou hrál hru, ve které se nemusí bát, že odpoví špatně. A tím, že s ním budu hrát, se dozvím mnohé o jeho charakteru, představivosti a vynalézavosti.“ Funess také přikládá velkou váhu bezprostřední reakci na tuto otázku. „To, jak se na mě podívají, když otázku slyší, prozradí hodně. Když se chovají odměřeně, zadrhávající se a působí vyvedení z míry, berou pravděpodobně věci moc doslovně a neumí myslet za roh. A v naší společnosti potřebujeme lidi, kteří myslí za roh.“

Richard Branson: Co jste nezahrnul do svého životopisu?

Richard Branson,
Autor: Jarle NaustvikRichard Branson, Autor: Jarle Naustvik | https://www.flickr.com/photos/gulltaggen/4564600916

Richard Branson, zakladatel společnosti Virgin Group, pod kterou spadá hned několik stovek značek, vysvětluje ve své knize The Virgin Way, že není fanouškem obvyklých, nenápaditých otázek u přijímacích pohovorů. „Životopis je samozřejmě důležitý. Když bych ale chtěl někoho najmout na základě toho, co mi napsal na papír, proč bych si ho pak zval na osobní interview?“

Podobné otázky i u běžných pohovorů

Záludné otázky nejsou výsadou pouze současných podnikatelských ikon. Stále častěji se používají v „běžných“ firmách i v českém prostředí, a proto uchazeči musí počítat s tím, že bude testována jejich příprava a schopnost improvizovat.

Jana Hrstková: Proč jste dnes zvolil toto oblečení?

Jana Hrstková, HR specialistka a personalistka z firmy Prokariera.cz, v interview pro server iDNES.cz vysvětluje, proč je reakce na otázku ohledně zvoleného outfitu důležitá a co vše z ní lze vyčíst. „Někdy je odpověď jen taková, že prostě toto oblečení na pohovory využívá: uchazečka je konzervativní, ráda se drží osvědčených postupů. Pokud nad výběrem přemýšlí podle pozice, na kterou se hlásí, řeší věci operativně. A pokud si oblečení připravila den či hodinu předem, dá se odvodit její plánování, time management.“

„Samozřejmě oblečení ani odpověď na jiné netradiční otázky nejsou jediným faktorem rozhodujícím o ne/přijetí uchazeče, ale minimálně pohotovost reakce nebo přístup kandidáta, jak se s otázkou dokáže vypořádat, jsou vždy zajímavými ukazateli.“

Mezi její další oblíbené otázky patří i již zmíněné oblíbené zvíře či malý lingvistický oříšek, který je vyslovován zásadně bez jakékoliv intonace. Co byste udělali s vězněm, jehož rozsudek zní „Vinen není nutno osvobodit.“?