Emisní skandál Volkswagenu: miliardové odškodnění i tresty vězení

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: acz

Základní údaje o emisním skandálu automobilového koncernu Volkswagen (VW podle německé SWR zřejmě manipuloval měření emisí i u novějších motorů emisní normy Euro 6).

- Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) 18. září 2015 obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Software uměl rozpoznat, že motor pracuje v režimu odpovídajícímu požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby vozy splnily zákonný limit.

- Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700 tisíc na Seat. Emisní skandál ale zasáhl v menší míře i další automobilky jako například Renault, Nissan nebo Fiat Chrysler.

- Koncern VW i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (94 miliard korun). Volkswagen se už dříve dohodl, že v USA v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců. Jednotlivým majitelům VW v USA vyplatil odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů. Majitelům také nabídl opravu či zpětný odkup jejich vozu. V Německu koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur a odškodnění se domáhají stovky tisíc vlastníků dotčených vozidel v celé Evropě.

- Od roku 2015 podle agentury Reuters Volkswagen v souvislosti se skandálem vynaložil přes 27 miliard eur. Dalších 7,5 miliardy by měl zaplatit za loňský a letošní rok. VW peníze vynakládá na urovnání žalob, na pokuty vyměřené regulačními úřady či na svolávání automobilů k úpravám.

- V samotném Německu zákazníci největšího německého výrobce automobilů podali tisíce žalob. Dosud bylo vyššími soudy vyneseno 25 verdiktů a automobilka nebo její přidružené obchodní firmy všechny vyhrály. To se změnilo letos v květnu, kdy regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé zákazníky podpořil. Letos také Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v Česku. Vyhověl tak 2435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel.

- Po vypuknutí skandálu naplno vypukla diskuse o omezování či zákazu naftových motorů v Německu i v dalších zemích Evropy a aféra měla i personální a soudní dopady na vedoucí představitele automobilek z koncernu.

- Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer VW Oliver Schmidt.

- Letos v dubnu státní zastupitelství v německém Braunschweigu obžalovalo z podvodu bývalého šéfa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna, který jen několik dní po vypuknutí skandálu na svůj post rezignoval, a další čtyři manažery. Obžaloba tvrdí, že svým podílem na emisním skandálu způsobili škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou biliónů korun).

- Žalobě také čelí od letošního července bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další tři osoby. Stadler se v polovině loňského června stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu Volkswagen, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.