Ruští oligarchové schovali tryskáče do Dubaje. Desítky strojů tam stojí bez využití

Jedno z letadel, které britské úřady zabavily ruskému oligarchovi Jevgenijovi Švidlerovi. Další ruští miliardáři své tryskáče přesunuli do zemí, kde jim zabavení nehrozí.

Jedno z letadel, které britské úřady zabavily ruskému oligarchovi Jevgenijovi Švidlerovi. Další ruští miliardáři své tryskáče přesunuli do zemí, kde jim zabavení nehrozí. Zdroj: profimedia.cz

Na letištích v Dubaji se během uplynulých týdnů sešlo několik desítek soukromých tryskáčů ruských majitelů. Ti je po invazi na Ukrajinu uklidili do Spojených arabských emirátů před možnými dopady západních sankcí. Letadla tam sice jsou v bezpečí, avšak vzhledem k sankcím s nimi prakticky nelze hnout.

„Všichni Rusové přesunuli svá letadla do Dubaje, protože Dubaj se nepodílí na sankcích,“ řekl deníku The Wall Street Journal Alireza Ittihadieh, šéf britského prodejce letadel Freestream Aircraft. Přítomnost více než stovky soukromých tryskáčů potvrzují data poradenské společnosti Wingx, z nichž deník cituje, i satelitní snímky. Nejméně třicet letadel pochází podle Wingx z Ruska. U dalších devadesáti, které do Dubaje přilétly od propuknutí války na Ukrajině, to z dostupných dat nelze potvrdit, pravděpodobně ale mezi nimi budou další letouny s ruskými majiteli.

V Dubaji podle posledních záznamů webu Flightradar24 stojí například Boeing 787 Romana Abramoviče, který přiletěl 4. března. Tamtéž je odstavený i Gulfstream 650ER ocelářského magnáta Viktora Rašnikova nebo letouny bývalého majitele ropné společnosti Rossněfť Michaila Gucerijeva či podnikatele Arkadije Rotenberga, který bývá označován za blízkého přítele prezidenta Vladimira Putina.

Západ v uplynulých týdnech uvalil sankce na stovky Rusů blízkých Kremlu a úřady postupně zabavují jejich majetek na svém území. Vedle známých případů řady luxusních lodí se to týká i letadel. Přesvědčit se o tom mohl například Abramovičův obchodní partner Jevgenij Švidler, jehož dvě letadla na začátku března zabavila britská policie.

Letadla zaparkovaná v Dubaji ale nyní jejich ruští vlastníci prakticky nemohou použít. USA a EU zakázaly společnostem podnikajícím na jejich území, aby pojišťovaly letadla s ruskými majiteli, nebo jim poskytovaly služby jako správu flotily, údržbu či opravy. Například Boeing už oznámil, že nebude poskytovat servisní podporu pro žádné letadlo se sankcionovaným ruským majitelem, případně s takovou osobou jinak spojené. Stejně postupují i další výrobci letadel.

Řada ruských oligarchů své letouny navíc registrovala v daňových rájích, jako jsou ostrov Man nebo Bermudy. Tato území závislá na britské koruně ovšem také uplatňují západní sankce a tamní letecké úřady začínají strojům s ruskými majiteli odnímat registrace. Například úřady ostrova Man 16. března oznámily, že zbavily registrace osmnáct letadel s ruským majitelem. Aby tyto stroje mohly do vzduchu, musel by jim nejprve majitel zajistit registraci v jiné zemi.

Ruští oligarchové své letouny přelétli i do dalších zemí, které sankce EU a USA neuznávají. Například v Istanbulu nyní podle Wingx stojí 54 soukromých tryskáčů. Šest z nich má základnu v Rusku. Další dva letouny spojované s ruskými majiteli jsou odstavené v gruzínském Tbilisi.

SWIFT - Co znamená tato matka všech sankcí pro Rusko

Video placeholde
• Videohub