Glosa Jana Vávry: Dokonalost Babišova marketingu je spíš mýtus

PR Andreje Babiše, ilustrační foto

PR Andreje Babiše, ilustrační foto Zdroj: ČTK

PR Andreje Babiše, ilustrační foto
PR Andreje Babiše, ilustrační foto
PR Andreje Babiše, ilustrační foto
PR Andreje Babiše, ilustrační foto
5
Fotogalerie

Knižní vydání vize Andreje Babiše o Česku roku 2035 vzbuzuje zájem. O dokonale provedený marketingový produkt ale nejde, nevyhnuly se mu více či méně banální chyby.  

Historky o tom, jak se lidé v knihkupectví dožadují Babišovy publikace "O čem sním, když náhodou spím", plní sociální sítě. A nejen oficiální profil šéfa hnutí ANO. Když na část voličů „platilo“ rozdávání koblih zdarma, proč by vlastně nepohrdli knihou. Ta je aspoň svým způsobem zdravější.

Kdo se do ní začte s cílem odhalit nějaké nové tajemství Babišova PR, bude zklamán. Jeho marketing není nutné idealizovat, tím spíše, když se ani řečené publikaci nevyhnuly větší či menší chyby. Tak například: dílo Jana Antonína Bati, které prý sloužilo Babišovi jako předobraz, se nejmenovalo Budujeme stát pro 40 milionů lidí, nýbrž Budujme stát pro 40 milionů lidí.

V další části knihy čteme, že se „v Česku plynně anglicky domluví jenom třetina procent populace.” O něco větší lapsus ovšem představuje konstatování, že v Evropě by státy měly v první řadě rozhodovat samy za sebe, aby hned v dalším odstavci následovala lamentace na změnu kurzu německé energetiky. Ta prý vytvořila tlak na okolní státy. Ale tak Německo si přece rozhodlo samo, jak to má podle Babiše být...

Ačkoliv část výše uvedených příkladů tvoří jen drobné formality, ukazují, že nářky a výmluvy ostatních politických stran na skvěle zvládnutý marketing ANO mohou platit jen do určité míry. Babišovo PR zkrátka není bez chyb. A pokud ho má i přesto lepší než ostatní, neméně to vypovídá také o jeho politické konkurenci.