Podnik má dvě čistě exportní divize. Transworld a Uniglory Cycles Industries vyvážejí do Evropy, přesněji do Velké Británie, Německa, Dánska, Belgie, Řecka, Nizozemska, Itálie a Irska. Celkově vyrábějí půl milionu kol ročně. Domácí trh pak zásobuje divize Mahin Cycle.
Čtěte také:
Dříve hřbitov lodí, dnes jejich producent. Bangladéš proniká na globální trh
Bombaj, Miami nebo Bangkok: klimatem nejohroženější města
Čína způsobuje vysychání Brahmaputry, stěžuje si Indie
„Náš hlavní trh je v Evropě, zásobujeme i takové ikony, jako je britský výrobce kol Raleigh,“ říká Rahman. Podle odborného časopisu Bike Europe je Bangladéš pátým největším dovozcem kol na evropský trh a jeho podíl v roce 2010 vzrostl o pětinu.
Země tehdy vyvezla do Evropské unie přes půl milionu bicyklů, vloni to bylo o něco málo méně, řekl časopisu jeden z úředníků exportní kanceláře bangladéšské vlády. „Může za to hlavně evropská recese, která náš vývoz kol zpomalila asi o deset procent. Ale věříme, že se to zlepší, naši výrobci už dostávají nové objednávky,“ dodal.
Cena kol tří hlavních výrobců v Bangladéši činí osmdesát až sto dolarů. Roční obrat odvětví dosahuje zhruba sta milionů dolarů. Vyrábí se všechny typy kol od horských kol přes městská, trekkingová a skládací až po bicykly typu BMX nebo plážová a dětská kola.
Z Bangladéše dovážejí i špičkové značky jako zmíněný Raleigh, ale také další britské firmy jako PCM a Motor and Sports. Kola vyrobená v Bangladéši prodává také německý Bachtenkirch Interbike nebo belgické firmy De Scheemaeker a Formula Cycling.
Organizace pro podporu exportu je optimistická i proto, že se loni uvolnila celní pravidla. Evropské značky tak už budou moci pořídit bangladéšská kola bez obvyklé čtrnáctiprocentní dovozní daně na smontované bicykly. Zlevní se i dovoz cyklodílů. Zemi oproti Tchaj-wanu nebo Číně zvýhodňuje nadále výrazně levnější pracovní síla.
Vyplacený německý podílník
K velkým výrobcům jízdních kol v Bangladéši patří původně německá firma Bangla Bicycles, kterou v roce 2008 založil německý Panther International ve spolupráci s bangladéšskou Power Trade Group. Místní akcionář ale vyplatil německou firmu a teď vyrábí 300 tisíc kol ročně. Jeho hlavním cílem je proniknout na americký trh.
Autor je spolupracovníkem redakce