Bangladéš, továrna na bicykly pro evropský trh

Koláž - domorodý cyklista v Bangladéši.

Koláž - domorodý cyklista v Bangladéši. Zdroj: E15

Jízdní kola vyrobená v továrnách bangladéšské společnosti Meghna Group, jednoho z hlavních výrobců v zemi, si dnes kupují lidé v zemích celé západní Evropy. „Když jsem v roce 1987 nastoupil do vedení podniku, vyrábělo se tu jen pár tisíc paprsků pro bicykly v celkové hodnotě tří set tisíc taků (zhruba čtyři tisíce dolarů, tedy 77 tisíc korun),“ vzpomíná Mizanur Rahman, generální ředitel Meghna Group, která dosahuje obratu 200 milionů dolarů.

Podnik má dvě čistě exportní divize. Transworld a Uniglory Cycles Industries vyvážejí do Evropy, přesněji do Velké Británie, Německa, Dánska, Belgie, Řecka, Nizozemska, Itálie a Irska. Celkově vyrábějí půl milionu kol ročně. Domácí trh pak zásobuje divize Mahin Cycle.

Čtěte také:

Dříve hřbitov lodí, dnes jejich producent. Bangladéš proniká na globální trh

Bombaj, Miami nebo Bangkok: klimatem nejohroženější města

Čína způsobuje vysychání Brahmaputry, stěžuje si Indie

„Náš hlavní trh je v Evropě, zásobujeme i takové ikony, jako je britský výrobce kol Raleigh,“ říká Rahman. Podle odborného časopisu Bike Europe je Bangladéš pátým největším dovozcem kol na evropský trh a jeho podíl v roce 2010 vzrostl o pětinu.

Země tehdy vyvezla do Evropské unie přes půl milionu bicyklů, vloni to bylo o něco málo méně, řekl časopisu jeden z úředníků exportní kanceláře bangladéšské vlády. „Může za to hlavně evropská recese, která náš vývoz kol zpomalila asi o deset procent. Ale věříme, že se to zlepší, naši výrobci už dostávají nové objednávky,“ dodal.

Cena kol tří hlavních výrobců v Bangladéši činí osmdesát až sto dolarů. Roční obrat odvětví dosahuje zhruba sta milionů dolarů. Vyrábí se všechny typy kol od horských kol přes městská, trekkingová a skládací až po bicykly typu BMX nebo plážová a dětská kola.

Z Bangladéše dovážejí i špičkové značky jako zmíněný Raleigh, ale také další britské firmy jako PCM a Motor and Sports. Kola vyrobená v Bangladéši prodává také německý Bachtenkirch Interbike nebo belgické firmy De Scheemaeker a Formula Cycling.

Organizace pro podporu exportu je optimistická i proto, že se loni uvolnila celní pravidla. Evropské značky tak už budou moci pořídit bangladéšská kola bez obvyklé čtrnáctiprocentní dovozní daně na smontované bicykly. Zlevní se i dovoz cyklodílů. Zemi oproti Tchaj-wanu nebo Číně zvýhodňuje nadále výrazně levnější pracovní síla.

Vyplacený německý podílník

K velkým výrobcům jízdních kol v Bangladéši patří původně německá firma Bangla Bicycles, kterou v roce 2008 založil německý Panther International ve spolupráci s bangladéšskou Power Trade Group. Místní akcionář ale vyplatil německou firmu a teď vyrábí 300 tisíc kol ročně. Jeho hlavním cílem je proniknout na americký trh.

Autor je spolupracovníkem redakce