Benzin, palivo středních vrstev, přišel o dotace. Indie propadla naftě

Cisterna s palivem v Indii

Cisterna s palivem v Indii Zdroj: profimedia.cz

Indie zažívá prudký nárůst dovozu surové ropy, jehož příčinou je do velké míry žízeň po benzinu a naftě na prudce se rozvíjejícím automobilovém trhu. Indie osmdesát procent ropy dováží a toto číslo bude dál růst úměrně růstu ekonomiky. Problém závislosti na ropě a drahému účtu za ni však vedl k zajímavým důsledkům na domácím trhu.

Vláda historicky dotovala ceny paliva, aby tím uspokojila potřeby různých sociálních skupin napříč zemí. Levné palivo je častým předvolebním slibem u mnoha politických stran. V posledních letech však vláda ve snaze dostat rostoucí účet za dovezenou ropu pod kontrolu začala ceny paliv pomalu přibližovat mezinárodním hodnotám.

Součástí této strategie bylo dál dotovat LPG a naftu, ale přestat s dotacemi benzinu. Ten je totiž palivem středních vrstev, které vlastní automobil, a jakmile přestane být dotovaný, ušetří se hodně peněz – tak zněla logika vládního plánu.
Tato politika však měla nechtěné důsledky pro domácí automobilový trh. Deregulace cen benzinu změnila myšlení výrobců aut. Roste mimo jiné poptávka po naftou poháněných SUV a také luxusních autech. Naftou poháněná vozidla celkově zaznamenala velký nárůst prodejů oproti poklesu benzinových modelů.

Drahé palivo však snad poprvé za mnoho let způsobilo, že poptávka po automobilech v Indii klesá. Podle Society of India Automobile Association bylo v dubnu vyrobeno 1,68 milionu vozidel oproti 1,721 milionu loni v dubnu 2012.

Zpomalení ekonomiky a růst cen benzinu ale nezastavil růst obliby dieselových motorů a poptávky po nich. V minulých dvou letech téměř sedmdesát procent automobilů prodaných v Indii bylo dieselových a podle některých odhadů počet aut používajících naftu na indických silnicích brzy předběhne benzinová vozidla. Ta přitom v Indii dominovala, donedávna se jich prodávalo šedesát procent. Každá automobilka působící v Indii, včetně Hondy, Hyundai, Fordu nebo Maruti Suzuki, pracuje na nových dieselových modelech.

Jedním z plánů vlády spočívá v tom, že bude v Indii koncentrovat výrobu automobilů. Země se má stát „místem, kde se budou vyrábět automobily v hodnotě 145 miliard dolarů, což přispěje k HDP deseti procenty a zaměstná 25 milionů lidí.“ Tak zní Plán automobilizace 2006 až 2016. Výhybka přehozená z benzinu na naftu může znamenat, že se z Indie stane centrum výroby aut dieselovým pohonem.

Tahle historka má ale také temnou stránku. Dotace na diesel znamenají nižší příjmy pro firmy vyrábějící paliva, a to i pro ty státní. Dotováním nafty a LPG chce vláda pomáhat chudým, ale ve výsledku ztrácí miliardy dolarů. Nezbývá než počkat, jaké další kroky vláda podnikne a jakým směrem posune automobilový průmysl.

Od našeho zpravodaje - autor je členem sítě GlobeReporter.org