Bojujme proti oteplování, vyzývají velké firmy. Sponzorují ale klimaskeptiky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: reuters

Ani největší americké firmy jako Google, Pepsi nebo General Electric svou propagaci nezvládají dokonale. Řečené společnosti sice vyjadřují podporu té agendě prezidenta Obamy, jejímž cílem je zastavit globální oteplování, současně však sponzorují i kampaně politiků, kteří patří mezi její výrazné odpůrce. Podle agentury Reuters například více než polovina všech příspěvků společnosti Pepsi na politické kampaně směřovala právě lidem s nálepkou klimaskeptiků. U Googlu nebo GE to bylo méně.

V případě Pepsi jde v přepočtu o milion a půl korun do kapes přibližně třiceti politiků, kteří stávající americký postoj proti změnám klimatu výrazně kritizují.

Všechny řečené firmy se přitom písemně zavázaly aktivně zapojit do boje proti globálnímu oteplování v kontextu podepsání pařížské dohody o klimatu.

Současně však jejich peníze sponzorují činnost i osob, které kritizují nejenom způsob, jakým chce Obama proti změnám klimatu bojovat, ale rovnou i popírají, že by něco takového bylo vůbec nutné, připomíná agentura Reuters.

Jde například o kongresmana Kevina Cramera, poradce prezidentského kandidáta Donalda Trumpa v oblasti energetiky. Cramer dříve tvrdil, že Země se ve skutečnosti neotepluje, nýbrž ochlazuje. Další příjemce sponzorských peněz, senátor Jim Inhofe, pro změnu zastává názor, že teze o globálním oteplování postrádá důkazy. Oba jmenovaní politici figurují na seznamu klimaskeptiků, který spravují lidé z volební kampaně Baracka Obamy.

Přestože nejde o horentní sumy, firmám může tento druh sponzorství poškodit pověst. Lauren Compereová ze společnosti Boston Common Asset Management upozorňuje, že pro investory kladoucí důraz na ochranu životního prostředí je stále důležitější soulad mezi tím, co jednotlivé firmy deklarují a jaké politické osobnosti ve skutečnosti podporují. Jon Lukomnik z neziskové organizace Investor Responsibility Research Center Institute dodává, že taková nekonzistence může svědčit o potřebě lepšího dohledu nad firemními aktivitami.

Agentura Reuters nicméně připomíná, že mnoho společností, které se v americké politice finančně angažují, své peníze posílá různým názorovým proudům. O tom, koho podpoří, má ostatně rozhodovat více faktorů. Již zmíněný kongresman Cramer například upozorňuje, že environmentální témata nemusejí být pro firmy ta nejdůležitější – na rozdíl například od daňové politiky, přístupu k regulacím či národní bezpečnosti.

Debata o globálním oteplování podle něj navíc není tak černobílá, jak se to snaží prezentovat zmínění tvůrci seznamu klimaskeptiků. „Nefunguje to přece tak, že kdo souhlasí s Obamovým přístupem k řešení klimatických změn je automaticky osvícený a kdo ne, tak je tmář,“ dodal Cramer.