Británie je pro český export důležitá, brexit by ale obchody neměl poškodit

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Británie, kde voliči v referendu rozhodli o odchodu své země z Evropské unie, je významným obchodním partnerem České republiky. Británie je čtvrtou nejdůležitější exportní destinací pro tuzemské vývozce a roste také obrat vzájemného obchodu. Britové jsou také na předních místech mezi investory. Podle analytiků a ekonomů by však odchod Británie z EU neměl české obchodníky výrazněji poškodit.

Loni tuzemské firmy do Británie vyvezly zboží za 207 miliard korun, což bylo meziročně o 12 procent víc. Objem vývozu je tak podobný jako do Francie (200 miliard korun) či Polska (228 miliard korun). Dovoz z Británie loni činil 73 miliard korun a saldo obchodní bilance ve prospěch ČR tak bylo 133 miliard korun.

Mezi hlavní položky českého exportu do Británie patří auta, autodíly, stroje pro zpracování dat, monitory, elektrické přístroje či hračky. Škoda Auto například loni dodala zákazníkům v Británii 74 900 vozů a stala se také v Británii nejspolehlivější automobilovou značkou. Z Británie Česko dováží hlavně auta, léky, části strojů či stroje pro tisk.

Čtěte také:

Stanislav Šulc: Brity čeká pořádná kocovina

Skotsko i Severní Irsko mluví o vlastním referendu

Ceny ropy se kvůli obavám z brexitu propadly o šest procent

Svaz: Británie závisí na EU

Výpadek zahraničního obchodu s Británií ale není po brexitu podle Svazu průmyslu a dopravy pravděpodobný s ohledem na to, že Británie má export silně orientovaný na EU a nemůže si dovolit o tyto vazby přijít. Podle svazu však lze očekávat určité zvýšení administrativních nákladů. Podobně se vyjádřila i Hospodářská komora. „Británie dovozy z Evropy potřebuje a v případě brexitu by jim nebránila. V Británii byl v uplynulých dekádách utlumen zpracovatelský průmysl a Británie je na dovozu zboží závislá.

Na druhou stranu by brexit podle ekonomů vedl k oslabení libry, což by podle ekonomů obchodníky poškodilo. Podle poradce prezidenta Hospodářské komory Petra Zahradníka by Británie ale mohla zavést nějaká ochranářská opatření na své dovozy. Podle Zahradníka by problémy způsobilo také obnovení a znovuzavedení překážek, kterým si podnikatelské subjekty v mezičase odvykly - hraniční kontroly, celní zátěž, další sada překážek související s existencí hranic a příslušností v různých blocích.

Británie ráda investuje v Česku

Británie je na předních místech mezi investory. Výše přímých investic britských firem v Česku ke konci roku 2014 činila 72 miliard korun. Spojené království tak na žebříčku největších investorů zaujímala 11. místo. V Česku nyní působí zhruba 300 britských firem. Mezi významné patří Vodafone, Tesco, HSBC, Marks & Spencer, Mott MacDonald, AMEC, BAE Systems, Rolls-Royce (engineering), John Crane, Smith Medical, GSK či Ricardo. Britské firmy v ČR zaměstnávají zhruba 65.000 lidí. Naopak, českých firem působí podle údajů České národní banky (ČNB) na britském trhu zhruba sto. Kromě Škody se jedná o Budvar UK, Lasvit, Linet či Energetický a průmyslový holding.

Rozhodnutí Britů o vystoupení z EU může podle analytiků oslovených ČTK společně s oslabením liry zatřást finančními trhy. České akcie by zřejmě reagovaly poklesem. Největší problém by nastal v případě, že by brexit vyvolal vážnou politickou krizi EU. Koruna by podle analytiků v takovém případě oslabovala více než euro. K riziku plynoucím ze silného obchodního provázání s eurozónou a politicky nestabilní EU by se přidalo riziko stále ještě poměrně mladé tržní ekonomiky, za kterou je ČR částí investorské veřejnosti považována. Investoři by se v takovém případě stahovali do nejprověřenějších útočišť mimo EU typu dolaru, švýcarského franku nebo jenu. České akcie by dostaly přímý zásah a ocitly by se ve volném pádu.

Krátkodobý dopad i na cestovní ruch

Vystoupení Británie z EU by mohlo mít krátkodobý negativní dopad i na vzájemný cestovní ruch. Po propadu kurzu libry by se totiž Česká republika i další země staly pro britské turisty méně atraktivní. Určité překážky by mohly vzniknout i v souvislosti s omezením volného pohybu osob.

Následná změna imigračních zákonů by ale mohla pomoci českým silničním dopravcům při cestách této do ostrovní země. Kamionová doprava do Británie je totiž kvůli uprchlické krizi podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia v kritickém stavu. Na denním pořádku jsou podle Felixe zdržení, kvůli čekání v přístavech na trajekty se musí používat více vozidel a dopravcům hrozí i pokuty, pokud jim uprchlíci do vozidla vlezou.

Co se týče českého HDP se odhady ztrát kvůli brexitu pohybují v řádu desetin procenta HDP. Podle poradenské společnosti Deloitte vystoupení Británie z EU může českou ekonomiku v dlouhodobém horizontu připravit o 3,7 až 10,4 miliardy korun ročně, tedy o 0,08 až 0,23 procenta HDP. O desetinách procenta hovořil i šéfporadce českého premiéra Vladimír Špidla. České republice také hrozí ztráta

Británie je také čistým přispěvatelem do rozpočtu EU. Výpadek těchto pěti miliard eur (135 miliard korun) se může projevit snížením objemu peněz ve fondech EU. Analytici Komerční banky dříve uvedli, že by brexit mohl v případě nejhoršího možného scénáře připravit Česko o 38 miliard korun z evropských fondů.