Češi si budou moci vyřídit úřední věci elektronicky, papírová forma zůstane kvůli seniorům

Sídlo Krajského úřadu Středočeského kraje

Sídlo Krajského úřadu Středočeského kraje Zdroj: Profimedia

Finanční úřad
Úřad práce ČR
Poslanecká sněmovna (ilustrační foto)
4
Fotogalerie

Lidé v Česku pravděpodobně získají právo řešit úřední věci se státem elektronicky. Papírová forma ale zůstane zachována, hlavně kvůli seniorům. Po občanech by měly státní úřady požadovat nezbytné údaje pouze jednou. Chybějící data by si měly zjistit z registrů. Změnu má přinést zákon o právu občanů na digitální služby, který téměř jednomyslně schválila Sněmovna. Nyní předlohu posoudí Senát.

Zákon počítá s vytvořením katalogu služeb státu, které budou poskytovány elektronicky. Vláda má tyto služby během příštího roku stanovit vyhláškou a postupně doplňovat. Elektronicky by si lidé měli do budoucna vyřídit například změny ve svých dokladech, výpisy z rejstříků nebo žádosti o státní podporu.

„Úřady už nebudou chtít, aby lidé znovu a znovu vyplňovali údaje, které stát už jednou má, nebo aby se donekonečna museli prokazovat novými a novými průkazy. Všechny potřebné informace si úředníci obstarají z dat, která už mají,“ uvedl za předkladatele zákona poslanec ODS Martin Kupka. Normu označil za „revoluci v digitalizaci státní správy“ a také za příležitost, aby stát některé nadbytečné nebo zdvojené agendy zrušil.

Norma má dát lidem a firmám například právo přistupovat k těm informacím v systémech veřejné správy, které se jich týkají. Úřady budou mít naproti tomu povinnost takový přístup elektronicky zajistit. Návrh také zakotvuje právo na technologickou neutralitu tak, aby byl přístup ke službě nezávislý na použité platformě nebo technologii.

Poslanecký návrh zákona má posílit práva občanů i firem na to, aby jim stát poskytoval své služby elektronicky. Zavádí i povinnost úřadů takové služby elektronicky poskytovat. Nemá se ale týkat samospráv vzhledem k tomu, že v malých obcích by s tím mohly mít kvůli nedostatečnému vybavení problémy.