Čína může brzy skončit s ochranou svých automobilek

Automobilka Geely má pobočku v čínské Šanghaji

Automobilka Geely má pobočku v čínské Šanghaji Zdroj: Profimedia.cz

Great Wall
Great Wall Steed
Great Wall Steed
Roewe 550, jeden z vozů automobilky SAIC Motor
Předseda představenstva Škody Bernhard Maier (vlevo) a předseda představenstva čínské společnosti SAIC Motor Corporation Čchen Č'-sin. V pozadí studie velkého SUV Škoda VisionS.
12 Fotogalerie

Více než dvě dekády staré opatření, které chránilo čínské výrobce automobilů, se chýlí ke svému konci. První uvolnění přijde už v červenci. Od té doby budou moci prodejci nabízet ve svých autosalonech vozy různých značek bez předchozího povolení.

Další uvolnění protekcionistické politiky, která chrání domácí automobilky v nejlidnatější zemi světa, by mohlo naprosto změnit poměry v místním průmyslu. Pokud chce v současnosti zahraniční automobilka své vozy produkovat na území Číny, musí spolupracovat s místním výrobcem v rámci takzvaného joint-venture.

V něm však zahraniční společnost nesmí držet více než poloviční podíl, s čínským partnerem se tak dělí jak o zisky, tak o výrobní technologie a postupy. Právě nutnost této spolupráce by však mohla zahraničním výrobcům v budoucnu odpadnout.

K úplnému uvolnění poměrů při výrobě, kdy by už automobilky nemusely spolupracovat s místními firmami, by podle mnohých mohlo dojít již brzy. Pomoci tomu má také snaha amerického prezidenta Donalda Trumpa o revizi vzájemných obchodních vztahů.

Své znepokojení nad hrozící situací už vyjádřily společnosti SAIC a Dongfeng, které by možné uvolnění trhu zasáhlo pravděpodobně nejvíce. Prvně jmenovaná firma vyrábí vozy například pro Volkswagen, druhá je společníkem japonského Nissanu.

„Automobilky, které nejsou dostatečně konkurenceschopné, by mohla tato změna zničit,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Cchuej Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních vozů. Problém by to znamenal kromě partnerských výrobců také pro klasické čínské automobilky, které v zemi stále prodávají méně vozů, než konkurence z ciziny.

Pokud by došlo k vyrovnání podmínek na trhu, dosahovali by zahraniční výrobci vyšších zisků až o miliardy dolarů. Nemuseli by se totiž dělit s čínskými partnery, zároveň by upevnili svou pozici na trhu. „Pokud bychom dostali naprostou volnost, určitě bychom s partnerem dále spolupracovali, pravděpodobně ale s vyšším podílem v podniku,“ řekl však pro Bloomberg ředitel Daimleru Dieter Zetsche.

V minulém roce se v Číně prodalo téměř 24 milionů vozů, z toho čínští výrobci v čele s Wulingem a Great Wall získali třiačtyřicetiprocentní podíl.

Výroba v Číně

- Čínská vláda začala svůj automobilový průmysl chránit v roce 1994, o odstranění překážek se mluví již několik let

- Škoda Auto v rámci spolupráce se SAIC v Číně nabízí všechny modely kromě Citigo, v minlém roce zde vyrobila 330 tisíc vozů

- Firmy podnikající v jiných oborech v zemi vyrábět mohou, jedná se však o nákladný a byrokraticky složitý proces, který se navíc liší v různých částech země