Číňané milují luxus - ovládnou 40 procent světového trhu

Mercedes v Číně

Mercedes v Číně Zdroj: Profimedia

Po třech desítkách let rychlého růstu se Čína stala druhou největší ekonomikou světa. Tamější trh proto láká stále víc investorů, zajímavé příležitosti slibuje zejména výrobcům luxusních produktů. Podle studie firmy Roland Berger Strategy Consultants Čína do roku 2015 obsadí 40 procent světového trhu s luxusním zbožím.

„Díky rozmachu země v nejbližších letech výrazně stoupne potenciál čínských zákazníků,“ předpověděl šéf pražské pobočky Roland Berger Constantin Kinský. Výrobci by se podle něj měli této příležitosti chopit a vytvořit si odpovídající strategie růstu.

Luxusní značky v Číně rapidně posilují již několik let. Experti Roland Berger očekávají, že do roku 2015 stoupne podíl Číny na trhu luxusního zboží na 40 %.

„Movití zákazníci chtějí především jedno: vlastnit exkluzivní produkty a užívat si jich,“ vysvětlil Kinský. Identifikace prémiových značek je tedy stále důležitější součástí rozhodování o nákupu zboží. Značka je v zemi klíčovým symbolem statusu.

Chce to správný marketing

Výrobci luxusu, kteří chtějí v Číně uspět, musejí mít hlavně správnou marketingovou a prodejní strategii. Klíčovou roli hrají informační kanály. Přes polovinu dotazovaných se spoléhá na osobní doporučení, 45 procent hledá radu v obchodě a 43 procent důvěřuje zprávám v klíčových časopisech. Důležitou součástí úspěšného budování značky v Číně je tvář – ambasador. Tedy VIP nebo celebrita, která působí jako důvěryhodná reference.

Nejaktivnějšími spotřebiteli jsou mladí lidé narození v osmdesátých a devadesátých letech minulého století, kteří již vyrostli v období prosperity. Neorientují se ale výhradně na značky, spíš je zajímá design produktů.

Zákazníci ve věku od 35 do 59 jsou naprosto odlišní. „Tato generace, která zažila problémy s rodinou, prací i financemi, má zcela jiné priority,“ uvedl ředitel pražské filiálky. „Mnohem víc se zaměřují na kvalitu a zřídka nakupují impulzivně,“ doplnil Kinský.

Internet Číňany táhne

Stále více Číňanů rovně nakupuje online. Loni to bylo přes 150 milionů lidí, což je 35 procent celkového počtu uživatelů internetu v zemi, a toto číslo se stále zvyšuje. „Mladí, technicky zdatní spotřebitelé, se na e-shopy obracejí rádi,“ řekl Kinský.

Pokud srovnáváme města, je online nakupování obzvlášť důležité pro obyvatele rostoucích měst. Pro srovnání: 20 procent občanů z menších sídel nakupuje na síti, zatímco ve velkoměstech, jako je Peking či Šanghaj, je to pouze desetina.

„Lidé z velkých měst mají na dosah mnoho nákupních příležitostí, od velkých obchodních center, přes řetězce supermarketů, až po outlety a diskonty. E-shopy pro ně tedy nejsou tak důležité, jako pro lidi z menších měst bez rozvinuté infrastruktury,“ řekl Kinský.

Číňané jsou také důležití pro evropské obchodníky. Jako turisté mají na tržbách luxusního zboží v Evropě až třetinový podíl a pomáhají tak sektoru v boji s finanční krizí. Výdaje čínských zákazníků rostou i v České republice. Průměrná hodnota nákupu jednoho čínského turisty vzrostla ve druhém čtvrtletí meziročně o 3112 korun na 13 743 korun.