„Díky rozmachu země v nejbližších letech výrazně stoupne potenciál čínských zákazníků,“ předpověděl šéf pražské pobočky Roland Berger Constantin Kinský. Výrobci by se podle něj měli této příležitosti chopit a vytvořit si odpovídající strategie růstu.
Luxusní značky v Číně rapidně posilují již několik let. Experti Roland Berger očekávají, že do roku 2015 stoupne podíl Číny na trhu luxusního zboží na 40 %.
„Movití zákazníci chtějí především jedno: vlastnit exkluzivní produkty a užívat si jich,“ vysvětlil Kinský. Identifikace prémiových značek je tedy stále důležitější součástí rozhodování o nákupu zboží. Značka je v zemi klíčovým symbolem statusu.
Chce to správný marketing
Výrobci luxusu, kteří chtějí v Číně uspět, musejí mít hlavně správnou marketingovou a prodejní strategii. Klíčovou roli hrají informační kanály. Přes polovinu dotazovaných se spoléhá na osobní doporučení, 45 procent hledá radu v obchodě a 43 procent důvěřuje zprávám v klíčových časopisech. Důležitou součástí úspěšného budování značky v Číně je tvář – ambasador. Tedy VIP nebo celebrita, která působí jako důvěryhodná reference.
Nejaktivnějšími spotřebiteli jsou mladí lidé narození v osmdesátých a devadesátých letech minulého století, kteří již vyrostli v období prosperity. Neorientují se ale výhradně na značky, spíš je zajímá design produktů.
Zákazníci ve věku od 35 do 59 jsou naprosto odlišní. „Tato generace, která zažila problémy s rodinou, prací i financemi, má zcela jiné priority,“ uvedl ředitel pražské filiálky. „Mnohem víc se zaměřují na kvalitu a zřídka nakupují impulzivně,“ doplnil Kinský.
Internet Číňany táhne
Stále více Číňanů rovně nakupuje online. Loni to bylo přes 150 milionů lidí, což je 35 procent celkového počtu uživatelů internetu v zemi, a toto číslo se stále zvyšuje. „Mladí, technicky zdatní spotřebitelé, se na e-shopy obracejí rádi,“ řekl Kinský.
Pokud srovnáváme města, je online nakupování obzvlášť důležité pro obyvatele rostoucích měst. Pro srovnání: 20 procent občanů z menších sídel nakupuje na síti, zatímco ve velkoměstech, jako je Peking či Šanghaj, je to pouze desetina.
„Lidé z velkých měst mají na dosah mnoho nákupních příležitostí, od velkých obchodních center, přes řetězce supermarketů, až po outlety a diskonty. E-shopy pro ně tedy nejsou tak důležité, jako pro lidi z menších měst bez rozvinuté infrastruktury,“ řekl Kinský.
Číňané jsou také důležití pro evropské obchodníky. Jako turisté mají na tržbách luxusního zboží v Evropě až třetinový podíl a pomáhají tak sektoru v boji s finanční krizí. Výdaje čínských zákazníků rostou i v České republice. Průměrná hodnota nákupu jednoho čínského turisty vzrostla ve druhém čtvrtletí meziročně o 3112 korun na 13 743 korun.