Další Orbánova daň: místo internetu udeří na obchodní řetězce

Viktor Orbán

Viktor Orbán Zdroj: CTK

Gregor Martin
Po nevydařeném útoku na internetové společenství, kdy vláda musela z parlamentu stáhnout předlohu kritizované daně, se její pozornost přesouvá na velké obchodní řetězce. V nich vidí kabinet nový zdroj příjmů pro stání pokladnu a podle toho upravuje i daňová a další pravidla na příští rok.

Nejcitelnějším opatřením je drastické zvyšování speciálního poplatku „za dozor nad potravinovými řetězci“. Zákon z roku 2012 předepisuje každému aktérovi potravinového trhu (výrobci, zpracovateli, velkoobchodníkovi i maloobchodníkovi) přispět k činnosti Úřadu pro bezpečnost potravinových řetězců. Zdanění dosud činilo 0,1 procenta obratu v předchozím roce. Nová verze hovoří o takzvaném pásmovém zdanění. Při nejvyšší možné sazbě zaplatí řetězce s obratem nad 300 miliard forintů ročně šest procent.

„To je přece zvýšení o šedesátinásobek,“ uvedl prezident Maďarského obchodního svazu György Vámos. „V důsledku zvyšování této položky budou řetězce ve snaze mírnit ztráty dovážet víc potravin ze zahraničí, například levnější mléko a sýry, čímž se naruší trend prosazovat ve větší míře domácí potraviny,“ dodává Vámos. Převážnou část plánovaného daňového příjmu ve výši třicet miliard forintů by zaplatily hypermarkety Tesco, Auchan a Spar. Těch, které jsou v maďarských rukou jako CBA, Coop a Reál, by se zdanění dotklo výrazně méně.

ilustrační fotoilustrační foto | E15

Další dvě pasti na řetězce

Vláda na velké řetězce nalíčila ještě další dvě pasti. První je pravidlo, že maloobchodní podnik, jenž je dva roky po sobě ztrátový, musí stáhnout rolety. Regule se má týkat jen obchodů s ročním obratem nad padesát miliard forintů. A tomu, aby řetězce ztrátové byly, nahrává další záměr: vláda intenzivně uvažuje o tom, že po tabákových výrobcích odejme řetězcům právo prodeje alkoholických nápojů, i když víno a pivo by s jistým omezením mohly v nabídce zůstat. Znamenalo by to výpadek zisků v rozpětí 60 až 70 miliard forintů.

Ve vládním balíku namířeném proti nadnárodním hráčům je společnost s více než desetiprocentním podílem na trhu označovaná za účastníka s určující silou, proti kterým mohou dodavatelé úspěšněji vystupovat u antimonopolního úřadu. Tesco a Auchan by byly škodné i na tom, že se plánuje zrušení speciálních autobusových linek z městských center k těmto hypermarketům.

Na závěr ještě jeden bonbonek: hypermarkety by vláda zcela zrušila v místech, která jsou součástí světového kulturního dědictví. To se týká řetězců Spar, Lidl a Aldi. Ve hře pořád zůstává i možné zrušení nedělního prodeje.

Marek Schwarzmann: Zdaňme vzduch!