Erdogan pokračuje v boji o moc, vyhodil policejní špičky

Kauza se táhne zhruba od půli prosince. Odstartovalo ji zadržení známých byznysmenů a synů tří ministrů v souvislosti s úplatkářstvím v oblasti veřejných zakázek. Skandál je zřejmě dosud největší výzvou Erdoganovy kariéry. A to v době, kdy zvažoval účast v letošních prvních přímých prezidentských volbách.
Erdogan tvrdí, že kauza je „justičním pučem“. Za spiknutím má stát duchovní Fethullah Gülen a jeho hnutí Hizmat. Jeho stoupenci totiž zastávají vlivné posty v justici a policii. „Čistky, tedy přesněji spíše masakry, jsou prováděny státními úředníky, kteří plní své povinnosti vyplývající ze zákona,“ distancoval se od předchozího dění Gülen. Klerik byl přitom dříve Erdoganovým spojencem ve snaze o islamizaci sekulárního státu. Předpokládá se, že právě jeho síť v oblasti spravedlnosti a vnitra pomohla Erdoganovi vyšachovat ze hry tradičně silnou armádu.
Po vypuknutí skandálu začaly nové protivládní protesty. Předseda vlády odmítá rezignovat a zaštiťuje se hospodářskými úspěchy. „Jestliže je tu korupce, jak to, že se během deseti let, co jsme u moci, HDP zvedl z 230 miliard dolarů až na 800 miliard?“ tázal se.
Odborníci se zatím neshodují na tom, jak vážný dopad bude skandál na ekonomiku mít. Lira výrazně oslabila a experti se obávají ztráty důvěry investorů. Upozorňují i na dlouhodobé strukturální problémy a nejasnosti ohledně vykazování růstu HDP. Zdůrazňují, že právě hospodářské potíže mohou premiérovi nakonec srazit vaz. „V tureckém politickém prostředí je silný hospodářský výkon základem přijetí vlády,“ řekl Reuters Emre Erdogan z agentury pro výzkum veřejného mínění.
Turecké megaprojekty jsou v ohrožení |
---|
Turecký skandál ukázal úzké propojení politiky a stavebního průmyslu v době ambiciózních konstrukčních projektů. Jimi se premiér Recep Tayyip Erdogan snaží zapůsobit na celý svět a dát že Turecko chce hrát větší roli nejen v regionu. |
Koncem října spojil Evropu s Asií železniční tunel pod Bosporem. V Istanbulu má vyrůst třetí letiště, třetí most přes úžinu či obří mešita. Mezi megalomanské plány patří také padesátikilometrový kanál, který má svým významem konkurovat Suezskému průplavu. |
Aféra ale může kontroverzní projekty přibrzdit. „Podnikatelé, kteří se zabývají stavbou letiště, nyní čelí obsílkám. Proč? Protože jim nechtějí umožnit dělat letiště. Ptám se těchto prokurátorů špatné víry: kde je vaše vlastenectví?“ horlil Erdogan na shromáždění věrných. |
Výstavba je pro vládu zcela zásadní. Během pěti posledních let vzrostla zaměstnanost ve stavebnictví o 51 procent, tvrdí Financial Times. Premiér měl přitom rozhodující slovo. Přímo pod něj spadala například i správa veřejného bydlení Toki, jež má podle listu v portfoliu pozemky za sedm miliard dolarů. |