EU se na poslední chvíli snaží zachránit smlouvu CETA s Kanadou

Většina obchodní výměny mezi USA a EU probíhá díky kontejnerovým lodím

Většina obchodní výměny mezi USA a EU probíhá díky kontejnerovým lodím Zdroj: CC BY 2.0: Daniel Ramirez

Kontejnery na kamiony nebo vlaky nakládá vozítko zvané "Kalmár".
Největší kontejnerová loď současnosti MSC Oscar
Kontejnery připravené k přepravě
Kontejnerová loď při plavbě přes Velké Hořké jezero
5
Fotogalerie

Dnešní den by měl vnést jasno do osudu rozsáhlé obchodní smlouvy mezi Evropskou unií a Kanadou známé jako CETA. Zatímco v Bruselu bude od dopoledne jednat summit EU o hospodářské problematice a mezinárodním obchodu, budou se vyjednavači Evropské komise i belgické vlády v Namuru pokoušet na poslední chvíli získat souhlas valonského parlamentu s dohodou.

Bez kývnutí z Valonska totiž nemůže se smlouvou souhlasit belgická vláda, a zrušen by tak nejspíš musel být její podpis plánovaný na summitu EU-Kanada příští čtvrtek. Kanadský premiér Justin Trudeau už dal najevo, že bez jistého uzavření dohody do Bruselu přes oceán nezamíří.

Na noční tiskové konferenci po prvním jednacím dni summitu byl předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker opatrně optimistický. "Pořád chovám naději, že se v průběhu noci a ráno podaří dojít k dobrému výsledku," řekl novinářům.

Evropská komise se snažila valonské námitky vůči šest let vyjednávané dohodě rozptýlit návrhem určitých změn v právně závazné doprovodné deklaraci, kterou země EU potvrdí společně se samotnou smlouvou CETA. Ve čtvrtek večer byli kvůli tomu narychlo svoláni velvyslanci unijních zemí, kteří s věcí neměli problém. O něco později však valonská regionální vláda oznámila, že se jí návrh nelíbí, a jednání tak pokračovala dál.

Překážkou je také stále postoj Rumunska a Bulharska, kterým sice CETA nevadí, ale svůj podpis podmiňují závazkem Kanady, že pro jejich občany zruší víza ještě v roce 2017.