Filmová revoluce? Studia chtějí snímky dostat do televizí co nejdříve

Orinda Theater, Kalifornie

Orinda Theater, Kalifornie Zdroj: Franck Bohbot

Logo Warner Bros.
Time Warner, AOL,
Hollywood
Hollywood
Hollywood
6
Fotogalerie

Fanoušci sledování nejnovější filmových novinek z pohodlí domova si možná brzy přijdou na své. Podle informací agenturz Bloomberg hollywoodská studia jednají o rychlejším uvedení filmových novinek v televizích. To by bylo u různých video-on-demand služeb (video na vyžádání) dostupné za poplatek.

Jak uvádí Bloomberg, částka za přehrání filmové novinky by se měla pohybovat v rozmezí 25-50 dolarů, což je srovnatelné s cenou za pár lístků do kina v amerických metropolích (například v New Yorku stojí jedna vstupenka do kina přibližně patnáct dolarů). Spekulace potvrzují také zástupci produkční společnosti Time Warner, kteří uvedli, že o myšlence prémiového videa intenzivně jednají.

Důležité slovo však v celé službě budou mít provozovatelé kinosálů. Ti totiž produkčním společnostem generují stále největší podíl zisku. Podle údajů Warner Brothers zisky z kin dosahují 44,4 procenta, zatímco prodeje DVD tvoří necelých čtyřicet procent a tržby za vysílací práva na běžných televizních programech asi sedmnáct procent. Velký vliv multiplexů potvrdil rovněž americký provozovatel kabelové televize Comcast, který byl o myšlence dřívějšího uvedení filmů na televizní obrazovky také už informován.

Celý problém souvisí především s poklesem výdělků z pevných nosičů, v loňském roce podle údajů společnosti Bontonland meziročně klesl zájem o filmy na DVD a Blu-Ray o přibližně patnáct procent. Zároveň se ale filmový průmysl těší z uspokojivé návštěvnosti kinosálů. Loni v České republice přivítaly téměř třináct milionů diváků, což je o milion a půl více než v roce 2014. Tržby v kinosálech za loňský rok činily 1,669 miliardy korun.

Snaha o co nejrychlejší uvedení filmů v domácím prostředí je však pouze evolucí současných snah. Zatímco v minulých letech kinosály využívaly až půlročních výhradních práv na vysílání, v současnosti jsou mnohem kratší. Podle americké Národní asociace provozovatelů kinosálů se u některých snímků tato doba zkrátila na necelé tři měsíce od oficiálního uvedení filmu.

„Všichni chápou to, že se vkus diváků mění a zvyšuje se touha po inovacích. Ale změna systému bude něco, co se neobejde bez dlouhých jednání a změn ve smlouvách,“ řekl pro Bloomberg analytik FBR & Co Barton Crockett. S tím jistě souhlasí také provozovatelé kinosálů, kteří by v případně brzkého spuštění snímku v televizi od producentů žádali finanční kompenzace. A to i přesto, že snímky v kině navštíví velké množství diváků právě v prvních dvou týdnech od uvedení.

Otázkou také zůstává, zda se nezmění způsob finančního ohodnocování jednotlivých služeb. Například Netflix kupuje práva k filmům za cenu, jež se odvíjí od návštěvnosti jednotlivých snímků v kinosálech. Podle odborníků je ale také pravděpodobné, že se produkce filmů obejde bez třetích stran a distribuovat je do obýváků budou přímo jednotliví producenti.