Indie obnovuje letectvo, od Francie koupí 36 stíhaček Rafale

Francouzské letouny Rafale

Francouzské letouny Rafale Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: Jose Luis Celada Euba via Flickr

Indie, která patří mezi největší dovozce zbraní na světě, hodlá koupit od Francie 36 stíhacích letounů Rafale za miliardy eur. Oznámil to indický premiér Naréndra Módí v Paříži. Pro výrobce, společnost Dassault Aviation, jde o druhý významný kontrakt poté, co letos v únoru podepsal prodej 24 těchto strojů Egyptu.

„Projednávání podmínek smlouvy dosud neskončilo,“ upozornil šéf indické vlády na společné tiskové konferenci s francouzským prezidentem Françoisem Hollandem. Podle agentury AFP se hodnota kontraktu odhaduje na čtyři miliardy eur (109 miliard korun).

Letouny Rafale jsou od roku 2004 součástí vybavení francouzské armády, zahraničního kupce ale až do letošního roku nenacházely. To se změnilo v únoru, kdy Egypt uzavřel s Francií zbrojní dohodu za celkových 5,2 miliardy eur (přes 140 miliard korun), která kromě 24 stíhaček zahrnuje ještě prodej raket vzduch-vzduch a dvě námořní fregaty nejnovější generace.

Montáž v Indii se nevyplatí

Indie ještě zvažovala, že by další více než stovku letounů Rafale zkonstruovala na svém území, ale předběžné výpočty ukázaly, že by ji tato akce vyšla dráž, než když se stroje sestaví přímo ve Francii.

Dillí usiluje o obnovení svého zastarávajícího letectva, které tvoří zejména stroje ruské výroby Mig-21 a Mig-27. Francouzský ministr obrany Jean-Yves Le Drian brzy navštíví Indii, aby dojednal podrobnosti dodávky strojů.

Obří dovozce zbraní
Indie kraluje světovému dovozu obranné techniky, importuje skoro třikrát tolik zbraní co Čína nebo Pákistán. Důvod je jednoduchý: na rozdíl od Číny zbraně nevyrábí a proto je musí nakupovat v zahraničí. V letech 2009 až 2013 mělo Dillí na svědomí 14 procent z celosvětového obchodu se zbraněmi. Na druhém místě jsou právě Čína a Pákistán, na které připadá shodně pět procent světového obratu.

U příležitosti Módího návštěvy v Paříži byly mezi oběma zeměmi podepsány i další dohody v dopravě, školství, turistice a kosmonautice. Ale nejvýznamnější po letadlech je dohoda o účasti francouzského dodavatele technologií pro jaderné elektrárny Areva na budování tlakovodního reaktoru EPR.

Areva, která neúspěšně usilovala o účast na chystané dostavbě dvou bloků Jaderné elektrárny Temelín (JETE), původně měla v Indii zájem o kontrakt na šest reaktorů typu EPR. Podle Arevy se reaktory nové generace EPR v současné době staví ve Finsku, Francii a v Číně.